بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
علی اکبر ولایتی با بی اثر خواندن اظهارات وندی شرمن درباره پیروزیهای ایران در منطقه گفت: همه تلاش می‌کنند پیروزی‌های ایران در منطقه را با این اظهارات تحت‌الشعاع قرار دهند و سخن تکراری می‌گویند که هیچ اثری روی ایران ندارد.
کد خبر : ۱۳۷۲۳۹

به گزارش تسنیم،رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با وان چونگ نماینده چین در مذاکرات ۱+۵ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با فرستاده چین که مسئول گفت‌وگوهای فنی در رابطه با مسائل هسته‌ای است، تبادل نظرهای مختلفی داشتم و در رابطه با مسئله هسته‌ای و روابط دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو انجام دادیم.

وی ادامه داد: آنچه از گفته‌های نماینده چین برمی‌آید، این است که نسبت به جمهوری اسلامی ایران و حسن نیت ما با کشور چین کاملا واقف و معترف است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص افزود: نماینده چین نیز به تعهد در قبال پرونده هسته‌ای متعهد و بنای چین بر این است که این کشور به قرارداد ژنو پای‌بند است و مبنای چین بر این است که تا آنجا که می‌تواند در این گفت‌وگوهای آینده در مسیر درستی گام بردارد که حفظ حقوق ایران در رابطه با کاربرد صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی است.

ولایتی با اشاره به دعوت آقای روحانی از رئیس جمهور چین، گفت: رئیس جمهور چین در آینده نزدیک برای برقراری روابط دوجانبه به ایران سفر می‌کند و ما اینگونه احساس کردیم که چین تمایل زیادی نسبت به انجام این سفر دارد و این سفر می‌تواند منشاء تحول در روابط ایران و چین در زمینه روابط دوجانبه و بین‌المللی باشد.

وی اظهار داشت: همچنین هر دو کشور نگرانی خود از توسعه افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه را بیان کردند و ایران و چین باید با یکدیگر همکاری کنند. ضمن اینکه سایر کشورهای دیگر بویژه در منطقه آسیا نیز باید علیه تروریسم و افراط‌گرایی که توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دامن زده شده است، اقدام کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه نیز از این افراط‌گرایی و تروریست حمایت می‌کنند و در دیداری که با نماینده چین داشتم، دو طرف تاکید کردیم که ملت‌های منطقه با حمایت کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه بتوانیم بر تروریسم در منطقه غلبه کنیم.

ولایتی با بیان اینکه هر دو کشور نسبت به آینده روابط و همکاری‌ها در طرح روابط استراتژیک امیدوار هستیم، در پاسخ به سوالی درباره مخالفت برخی از اعضای ۱+۵ با لغو همه تحریم‌ها گفت: ایران در طی سال‌های پس از انقلاب همواره به نوعی تحریم بوده و آموخته است که چگونه در شرایط تحریم زندگی کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تلاش‌هایی که دولت جمهوری اسلامی انجام می‌دهد، ایران توانسته است بسیاری از اقدامات مثبت که خنثی کننده تحریم‌های تحمیلی از سوی آمریکا و متحدانش است را انجام دهد و توطئه‌های آن‌ها را خنثی کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انشاءالله در آینده با تدابیری که ایران می‌اندیشد، سعی می‌شود تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها از آن به عنوان یک اهرم برای تحمیل خواسته‌های نامشروع استفاده می‌کنند را به حداقل برساند؛ با پیدا کردن راه‌هایی که در دنیا بی‌سابقه است می‌توانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.

ولایتی گفت: طی گفت‌وگوهایی که با نماینده چین و سایر کشورها داشتم به این نتیجه رسیدم که آن‌ها نیز با تحریم‌های یکجانبه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، مخالف هستند.

وی درباره اظهارات وندی شرمن گفت: همه تلاش می‌کنند پیروزی‌های ایران در منطقه را با این اظهارات تحت‌الشعاع قرار دهند و سخن تکراری می‌گویند که هیچ اثری روی ایران ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره گزارش احمدشهید افزود: نماینده به اصطلاح حقوق بشر هم هرآنچه که به او دیکته شده است را می‌گوید و الا خواسته جوامع بین‌المللی این نیست که نماینده سازمان ملل برای خوش‌خدمتی سخنانی بگوید؛ در هر صورت این سخنان باعث نمی‌شود ایران از مسیر حقه خود منحرف شود.

ولایتی یادآور شد: آنچه در ایران می‌گذرد درباره حقوق بشری مبتنی بر حقوق بشر اسلامی است که پیشرفته‌ترین است و تا زمانی که ایران به صورت کامل از منویات غربی‌ها به خصوص آمریکا تبعیت نداشته باشد، این اتهام حقوق بشر را به ما می‌زنند.

وی در پایان گفت: قبل از فروپاشی شوروی نقض حقوق بشر جزء کارهای مستمر غربی‌ها و آمریکایی‌ها بود و به محض فروپاشی شوروی و روی کار آمدن یلتسین یکباره آن‌ها از لیست کسانی که حقوق بشر را نقض می‌کنند، خارج شدند. چون حکومت شوروی سابق مقابل آمریکا ایستاد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر