بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
کد خبر : ۱۳۷۵۹۱
با روندی که در سهام عدالت دیده می شود باید گفت که فساد اقتصادی در آنها در چند سال آینده از بزرگترین پرونده های اقتصادی می شود. بسیاری از کسانی که سهام عدالت در دست دارند منتظرند که با آزادسازی آن کمکی برای زندگیشان باشد در صورتیکه آزادسازی این طرح به نفع سرمایه گذاران است و چیزی دست مردم را نمی‌گیرد.
سرویس سیاسی«فردا»-بحث داغ سهام عدالت از سال ٨٥ آغاز شد. در آن دوره که صحبت از آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم بسیار از رییس جمهور و دولت به گوش می رسد، بسیاری از مردم و خصوصا بازنشستگان و قشر کم درآمد به امید برآورده شدن این آرزو چند سالی است که منتظر مانده اند و به امید دستیابی به سهم نفت خود هستند. این درحالیست که هنوز بعد از این همه ‌سال پروسه شناسایی مشمولان دریافت به خط پایان نرسیده چه برسد به این‌که سود سهام عدالت به حساب صاحبانشان واریز شود. وجه دیگر پروژه سهام عدالت هم البته این بود که تولیت دولت بر اقتصاد کشور محدود و محدودتر شود اما ظاهرا نتیجه همه این تلاش و تکاپو این بوده که اداره بزرگ‌ترین و معظم‌ترین شرکت‌های اقتصادی به دست افرادی محدود و خاص بیفتد و به عبارت دیگر از چاله به چاه بیفتیم. خصوصا اینکه در ماه های اخیر زمزمه هایی مبنی بر دست داشتن گروه مافیایی در این سرمایه عظیم هستند.

در این باره سید سعید زمانیان عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با«فردا»با اشاره به اینکه در بحث سهام عدالت هیچ چیز مشخصی وجود ندارد نه خرید و فروش آن و نه سهم واقعی مردم از این سهام. واقعیت این است که در این سال‌ها و بعد از قرار گرفتن سهام شرکت‌ها در سبد سهام عدالت، گروه خاصی که متولی دریافت این سهام به‌عنوان شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت بودند تمام حقوق سهامدار عمده را در مجامع شرکت‌های واگذار شده در اختیار می‌گرفتند و به نام سهامدارها چند ده‌میلیون نفری از این حقوق استفاده می‌کردند.

وی در ادامه افزود: دولت در چند ماه گذشته طرحی را وارد مجلس کرد که نمانیدگان با دو فوریت با طرح آزادسازی سهام عدالت در بورس مخالفت کردند. مجلس معتقد بود با تصویب این دو فوریت فضا برای حضور مافیا باز تر و سرمایه داران راحت تر می توانند سرمایه خود را افزایش دهند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با روندی که در سهام عدالت دیده می شود باید گفت که فساد اقتصادی در آنها در چند سال آینده از بزرگترین پرونده های اقتصادی می شود. بسیاری از کسانی که سهام عدالت در دست دارند منتظرند که با آزادسازی آن کمکی برای زندگیشان باشد در صورتیکه آزادسازی این طرح به نفع سرمایه گذاران است و چیزی دست مردم را نمی‌گیرد.

زمانیان با بیان اینکه از سوی دولت باید این طرح شفاف سازی شود گفت: برای این طرح باید تحقیق و تفحص صورت گیرد، سود و بدهی ها مشخص شود و اینکه قرار است این واگذاری به چه شکلی صورت پذیرد توضیح داده شود. کسانی که سهام عدالت در دست دارند در حقیقت مالک هیچ چیزی نیستند. سهام عدالت چون هیچ متولی ندارد در نتیجه هیچ پاسخگویی هم ندارند به راحتی در آن فساد اقتصادی انجام می دهند.

وی تصریح کرد: دولت در ورود به مدیریت سهام عدالت باید دقت لازم را به عمل آورد. مجلس با دولتی کردن سهام عدالت مخالف است زیرا معتقد است که دست مافیا باز تر خواهد شد از این رو دولت باید طرحی به مجلس ارائه دهد که دولت در نقش مدیریت موقت باشد و تکلیف آزاد سازی را روشن نمایند. قرار است دولت در هفته آینده طرحی با این مضمون به مجلس ارائه دهد.

این کارشناس اقتصادی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر براي مديريت سهام عدالت ميلياردها تومان هزینه می شود در صورتیکه تا کنون به هیچ نتیجه قابل قبولی نرسیده است. عدم وجود مدیریت کارامد در این حوزه باعث شده که 250 نفر به صورت مافيايي به حوزه سهام عدالت وارد شده و بسیار از شرکت های بزرگ دچار خسارت شوند.

زمانیان در ادامه اضافه کرد: قرار بود از مهر ماه سهام عدالت به کمیته امداد و سازمان بهزیستی صورت بگیرد که تا امروز اقدام قابل قبولی دیده نشده است. این اقدام می توانست محرک خوبی برای بازار سرمایه باشد. همچنین در این بحث دولت باید تلاش کند تا با واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی رسالت دولت را به سمت سیاست گذاری و هدایت گری سوق دهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
الکس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
سال های سال طول خواهد کشید تا مافیای فساد اقتصادی دولت قبل از بین بره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
تعاونی عدالت شهرستان ساری بابت فروش بسته آموزشی چگونگی خرید و فروش سهام در بورس مبلغ 350000 ریال از حدود 100 هزارخانوار عضو این شرکت دریافت نموده است حال خود حساب کنید :
350000*100000 = 35000000000 ریال
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
همین الان هم بزرگترین جابجایی های بدون نظارت در سهام عدالت و خصوصی سازی است و عین گوشت قربونیه برادر!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
شرکت تعاونی سهام عدالت که چند ماه حقوق نگرفت چرا فکری بحال اونا نمیکنن کاشی تکلیف این شرکت رومشخص کنی