بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
دیپلمات‌های غربی گزارش داده‌اند که در یکی از محله‌های مهم «دوحه»، پایتخت قطر، خودروهایی با لوگوی داعش در حرکت هستند.
کد خبر : ۱۳۷۶۲۲
دیپلمات‌های غربی گزارش داده‌اند که در یکی از محله‌های مهم «دوحه»، پایتخت قطر، خودروهایی با لوگوی داعش در حرکت هستند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دیپلمات‌های غربی با بیان این خبر، گفته‌اند که دولت قطر در پاسخ به نگرانی آنها درباره حضور این خودرو‌ها، اعلام کرده افراد مربوط تحت کنترل مداوم قرار دارند.

اگرچه قطر به ائتلاف جهانی تحت رهبری آمریکا علیه داعش پیوسته است، اما هنوز نوعی سیاست دوگانه‌ در قبال این خلافت خودخوانده‌ پیش گرفته است.

در حالی که قطر نیز مانند عربستان سعودی و امارات متحده جنگنده‌های خود را به کارزار عراق و شام فرستاده، اما برخلاف این دو کشور به‌هیچ‌وجه این فعالیت‌های خود را پوشش رسانه‌ای نداده‌ است.

بر اساس این گزارش، بین دیپلمات‌ها شایع است که جنگنده‌های قطر تنها شب نخست حملات و آن هم برای پروازهای شناسایی با ائتلاف همکاری کرده‌اند.

با این حال، یک منبع امنیتی نزدیک به دولت قطر به رویترز گفته‌است که جنگنده‌های این کشور بعدتر در حمله‌ها شرکت کرده‌اند، اگرچه این همکاری «رسماً» تایید نشده‌است.

شیخ تمیم، خلیفه‌ای «پراگماتیک»
بر اساس این گزارش و به گفته دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران، استراتژی قطر نشان‌دهنده دو چیز است: یکم، قطر که در طی بهار عربی از اسلام‌گراها حمایت می‌کرده، تحت فشار همسایگان شیخ‌نشین خود قرار دارد؛ و دوم، این کشور در هر حال آینده را به‌طور بلندمدت در دستان نیروهای اسلام‌گرا می‌بیند و در تلاش برای حفظ نفوذ خود در میان آنها است.

به گفته تحلیل‌گران، تغییر حاکم قطر و به‌قدرت رسیدن شیخ تمیم بن حمد خلیفه آل ثانی مهم‌ترین دلیل اتخاذ این سیاست‌ها در دوحه بوده‌است. او خلیفه‌ای «پراگماتیک» توصیف شده که خواستار درگیری با هیچ‌یک از طرفین دعوا نیست.

شیخ تمیم در مصاحبه‌ای با سی.ان.ان در ۲۵ سپتامبر سال جاری گفته‌بود که «ما با همسایگان عرب خود تفاوت داریم. برخی فکر می‌کنند هر گروه با پس‌زمینه اسلام‌گرایانه تروریست است. ما چنین ایده‌ای را نمی‌پذیریم.»

این در حالی است که بزرگترین پایگاه هوایی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه در قطر قرار دارد. همچنین قطر یکی از مهم‌ترین خریداران اسلحه از کشورهای غربی است و املاک وسیعی را نیز در کشورهای غربی خریداری کرده‌است.

دوحه، محله تروریست‌ها
با این وجود، اعضای گروه‌های مختلف تروریستی همچون طالبان افغانستان و جبهه رستگاری اسلامی الجزیره (جبهه الاسلامیه للانقاذ) نیز در دوحه حضور دارند.

اغلب این قبیل گروه‌ها در حاشیه شهر و در محله‌های مستقل و منزوی زندگی می‌کنند.

حمایت قطر از اخوان المسلمین نیز باعث شده‌بود تا عربستان، امارات متحده و بحرین در اوایل سال جاری سفرای خود را در اعتراض از این کشور فرا بخوانند.

منتقدان قطر معتقدند که این کشور از اسلام‌گرایان در لیبی نیز حمایت می‌کند و به مبارزان اسلام‌گرا برای آزادی گروگان‌های آنها پول می‌پردازد تا قدرت مالی این گروه‌ها را افزایش دهد.

در ماه اوت نیز یک وزیر کابینه آلمان قطر را به تامین مالی داعش متهم کرده‌بود. دوحه همواره این اتهامات را رد کرده‌است.

قطر همچنین بزرگترین حامی «جبهه النصره»، یکی از زیرشاخه‌های القاعده و فعال در سوریه است.

نگرانی اصلی قطر از کمپین بمباران مواضع داعش در سوریه، احتمال بمباران جبهه النصره بوده‌است، زیرا در شب نخست بمباران مواضع این گروه وابسته به القاعده نیز هدف قرار گرفته‌بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر