بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر : ۱۳۷۷۵۱

روزنامه الشرق الاوسطچاپ لندن، در تحلیلی با قلم مصطفی فحص با تیتر «خداحافظقاسم سلیمانی» به ابعاد رسانه ای شدن سلیمانی پرداخت.

در این تحلیل، پیش بینی شده حالا که تصاویر سلیمانی در همه جا منتشر شده، احتمال آن می‌رود وی قرار است ازسپاه قدسبیرون برود و به احتمال زیادفرمانده سپاه پاسدارنشود.

به نظر این تحلیلگر عرب، جایگزین سلیمانی در سپاه قدس احتمالا سردار حسین همدانی فرمانده سابق سپاه تهران خواهد بود که اکنون بیشتر در سوریه حضور دارد. شرق الاوسط سپس به روابط سلیمانی با حاکمان منطقه و افراد ذی نفوذ می‌پردازد و در آخر نتیجه می‌گیرد که هیچ کس توانایی جایگزینی او با حفظ همین تاثیرگذاری را ندارد.

هیچ دوره‌ای مانند امروز منطقه خاورمیانه در آتش جنگ و ناامنی نبوده است. به طوری که همیشه در یک طرف این جنگ‌ها افراطیون حضور دارند. اثرات این درگیری‌ها به گونه‌ای بوده که تمام کشورهای منطقه را درگیر خود کرده است.

بروز پدیده داعش که با تاکتیک ابداعی خود شروع به تصرف شهر‌ها می‌کند، باعث شده امنیت داخلی برای سایر کشورهای منطقه به اولویت اول تبدیل شود. گروه تروریستی داعش ابتدا نیروهای خود را در غالب افراد غیر نظامی به شهر‌ها می‌فرستد و سپس در زمان مناسب این افراد اقدام به تصرف مناطق حساس شهر می‌کند و هم زمان نیروهای کمکی نیز از خارج شهر به آن‌ها ملحق می‌شوند.

تاکتیک‌های ابداعی داعش به طور خارق العاده‌ای تاکنون جواب داده است و تنها فردی که توانسته با آن‌ها مقابله کند، فرمانده سپاه قدس ایران سرلشگر قاسم سلیمانی بوده است. فرمانده‌ای که شاید تا چند ماه پیش، کمتر کسی از او نامی شنیده بود و تنها عکسی که می‌شد از او پیدا کرد، عکس‌هایی با لباس سپاه و غالبا تصاویر دوران جنگ تحمیلی و لشگر ۴۱ کرمان بود.

قاسم سلیمانی کیست؟

ایلنا نوشت: روستا زاده‌ای که در ۲۰ اسفند ۱۳۳۵ به دنیا آمد. محل تولدش قنات ملک در شهرستان رابر از توابع استان کرمان است. سابقه نظامی وی به اوایل دوران انقلاب می‌رسد؛ هنگامی که او برای سرکوب شورش‌های مهاباد به عضویت افتخاری سپاه کرمان در می‌آید. با آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق، با تشکیل چند گردان و سرانجام فرماندهی لشگر ۴۱ خط شکن کرمان، وارد زندگی نظامی می‌شود.

سرانجام در سال ۱۳۷۶ سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران منصوب شد؛ سپاهی که وظیفه آن حفاظت از دستاورد‌ها و منافع کشور در خارج از مرزهای ایران است. شاید بتوان گفت اولین حرکت نظامی برون مرزی سلیمانی، تقویت نیروهای مدافع مسلمان بوسنی بوده که در آن زمان مقابل صرب‌ها مقاومت می‌کردند. فعالیت‌های سلیمانی ادامه یافت و اثرگذاری مثبت وی در روند تحولات خاورمیانه برای کشور به حدی بود که در تعیین سیاست‌های خارجی نظام نقش اساسی بدست آورد؛ به طوریکه نشریه «ساندی تایمز» حوزه نفوذ سلیمانی را «از افغانستان تا فلسطین که حالا یمن نیز به آن افزوده شده است» دانست.

تاکنون با اجرای سیاست‌ها و راهبردهای برون مرزی نظام به فرماندهی سردار سلیمانی، در حالیکه در ۳۰ کیلومتری مرز ایران داعش حضور دارد، نگرانی عمده‌ای از آمدن آن‌ها به سمت خانه و کاشانه میان سطوح عمومی جامعه احساس نمی‌شود.

با وجود اینکه سلیمانی در لیست تحریم آمریکا و ترور اسرائیل قرار دارد اما در چند ماه اخیر انتشار‌گاه و بیگاه عکس‌هایش در رسانه‌های مختلف، تحلیل گران را شوکه کرده است. با انتشار هر عکس از وی که بعد از آزادسازی و یا شکست سنگینی که به داعش وارد شده، گزارشی نیز از عملیات و تاثیر گذاری مستقیم از او توسط موافقان و حتی مخالفانش انتشار پیدا می‌کند؛ به طوریکه رسانه‌های غربی و آمریکایی به او لقب سوپر من ایران را داده‌اند و حتی مقامات سیاسی آمریکا از وی به عنوان دشمنی سر سخت اما محترم یاد می‌کنند.

دردسرهای کاریزما بودن

افرادی با شخصیت کاریزماتیک سلیمانی بسیار کم هستند و باید قدر این افراد را دانست. این تبلیغات گسترده و رسانه‌ای کردن موضوع، علاوه بر اینکه برای این سردار ایرانی ایجاد خطر می‌کند، کم کم دارد به یک ضد تبلیغ نیز بدل می‌شود. در حال حاضر حضور سلیمانی در منطقه، مترادف با امنیت در ایران است. کردستان عراق حیات سیاسی خود را مدیون سلیمانی است؛ این سلیمانی بود که اربیل را از سقوط نجات داد. مقامات سنی عراق از او با احترام یاد می‌کنند؛ به طوری که در مراسم ختم مادر سردار، اسامه نجیفی (رئیس سابق پارلمان عراق و از سران فراکسیون اهل تسنن) شرکت می‌کند و او را در بغل می‌گیرد.

اگر تا کنون بشار اسد سقوط نکرده و توانسته با فرسایشی کردن جنگ، نظر مثبت آمریکا را به عوض شدن دولت دمشق منفی کند، به خاطر راهبرد‌های جنگی سلیمانی است. پیروزی غزه و ترس همیشگی اسرائیل از حزب الله و... همه این‌ها نتیجه عملکرد می‌دانی «حاج قاسم» در ۱۰ سال اخیر است. او توانسته با نگه داشتن جنگ در خارج از مرزهای ایران، به گونه‌ای شایسته تقدیر امنیت ملی را تامین کند.

در اینکه هدف اصلی داعش و کشورهای حامی آن، آسیب رساندن به نظام جمهوری اسلامی ایران است، شکی وجود ندارد؛ اما به لحاظ درگیر بودن آن‌ها در جبهه‌های دیگر توسط اشخاصی همچون قاسم سلیمانی، هنوز فرصت دست اندازی به ایران را پیدا نکرده‌اند. چنین برآیندهایی از ژئوپلتیک منطقه و آرایش مسلحانه نیروهای موجود در آن، حکایت از لزوم تداوم حضور می‌دانی افرادی همچون این ژنرال کرمانی و کهنه کار ایرانی دارد تا همچنان کفه ترازوی معادلات نظامی، به نفع تهران سنگینی کند.

منبع: جام

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یک هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
خدا حافظش باشه ؛باید اینجور اعجوبه هامون تکثیر شن ؛رشد کنند و بالنده شن.
در پناه مولامون علی باشه.
ناشناس
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
سربازتیم حاج قاسم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
درود بر رزمندگان اسلام
ناشناس
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
توی سر این جماعت منفی دهنده بکنم .
اکبرتبریزلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
عجب با توجه به پاراگرافهای آخر یعنی یه دونه سردار ما به تمامی سرداران آمریکا می ارزید و ما خبر نداشتیم ایشون نزاشته بشار سقو کنه بشاری که دنیا میخاست سقوط کنه سردار سرپار نگه داشته بابا ای ول اگه یه دونه از این سردارارو ما تو جنگ تحمیلی میداشتیم سه روزه کل دنیارو فتح میکردیم
313
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
جناب اکبر آقا
در جنگ هم داشتیم چشم بینا میخواهد .
یکم مطالعه کن بعد حرف بزن آقا
ناشناس
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
بورس نیوز چرا پاسخم را منتشر نکردی؟ محترمانه بود.
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
شیر مردان لشکر 41 خط شکن درود برشما
مسعود
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
اونایی که منفی میدن منظورشون چیه ؟!!!
داریوش
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
به اکبر خان ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
بلحاظ امنیتی نباید تصاویر حاجی رو پخش کنند.حقیقتا انسان ارزنده ای است من در سپاه کرمان خدمت سربازی میکردم. رفتار ایشان به پیروی از حضرت پیامبر وعلی(ع) بسیار محترمانه و خاضعانه بود .خدا نگهدارش باشه.
ناشناس
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
اینایی که منفی می دن دیگه کین ؟؟ واقعا چجور ادم هایی پیدا می شه .
کامران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
فدای حاج قاسم ایران
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۹
جاج قاسم باید معلم خوبی باشد تا امثال خودش در ایران بسیار شوند .
یک ایرانی عاشق ایران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
فرمان از حاج قاسم حرکت از ایرانیان.حاج قاسم سرباز خواست خودم دوباره میام سربازی و باید تا قلب تلاویو رو شخم بزنیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۱
خارجیا که بلد نیستن پس ما جای اونا هم میگیم ماشالله به سردار
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷
پدرم تو کربلی ۴در رکابش شهید شد…خودم و پسر ۳ سالم فدای یه تار موی حاج قاسم…چون برای خدا و به عشق امام حسین میجنگه..
حسین بیاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
سر دار قاسمی خدا نگهدارت
نکته
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
اینها که منفی می دهند ایرانی هستند یا داعشی انسان در حیرت از این همه وطن فروشی.
ناشناس ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
سردار جان مواظب خودت باش تا همیشه یک خار مغیلان تو چشم و یک استخوان تیز در گلوی دشمن بمونی . همیشه در پناه حق و زیر پرچم ولایت .
داریوش
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
دمت گرم.
سعىد سلطانى
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۳
نوكرتىم به مولا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
جانم فدای حاج قاسم.ماشا للله به تو که افتخار اور جهان اسلامی.ماایرانیان به تو افتخار میکنیم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
به امید نابودی رژیم صهیونیستی و ظهور آقامون امام زمان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
باسلام ودرودبه روان همه شهدای عزیزبخصوص سرداران هشت سال جنگ تحمیلی شهیدان همت چمران و صیادشیرازی که تعدادآنهابسیارندالبته سرداران جانبازکه شهیدان زنده اندوسردارانی مانندسردارسلیمانی که مستقیم باشجاعت درعملیاتهاشرکت می کنندهرکسی توانایی آن راندارنددررکابشان باشدای کاش من توان وقدرت همرزم شدبااین شیرمردان راداشتم این آرزوی من است هرچنبازبان مادی ونوشتن چندجمله نمی توان ازاین عزیزان تمجیدوتعریف مکردجان ناقابلم فدای رهبرواین سرداران که امنیت ماراتا
کامران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
ایمان قوی اینچنین انسانهایی می سازد که حصار تقوا از آنها محافظت مینماید ترس را از دل آنها می برد و بر دل دشمن می اندازد خداوند به این بندگانش میبالد و درود می فرستد ما هم قدر دان آنهاییم و به آنها درود می فرستیم.
بابک
-
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۴
جمهوری اسلامی ،،، آیا قادری همچون سلیمانی بسازی؟؟؟
قدس با سلیمانی شناخته شده و با سلیمانی بفراموشی سپرده میشه.. برای منکه چنین معنی داشت!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۵
این همه فرمانده اورگانهای نظامی داره صاف باید سردار سلیمانی رو عوض کنید
سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
شایعه
ابوذر غفاری
UNITED KINGDOM
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
این خبر فریب است سرداران ایرانی اسلامی همیشه در صحنه هستند
اینجا ایران است سرزمین شیران است
هادی و
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷
حاج قاسم از صمییم قلب با تمام زحمات هایی که می کش ی تشکر میکنم انشالله در رکاب آقامون امام زمان باشیم
کیومرث رضایی
UNITED STATES
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۳
ای سرباز رهبر ای یار امام زمان درود خدا بر تو باد و به امید توفیق الهی تا زمان ملاقات خالق در راه خدا پا بر جا باشید
جعفر کاظم پور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۵
سلام بر شهدان ورهروان راه پاکشان.جناب سردار قاسم سلیمانی باعث غرور وافتخار تک به تک ما ایرانیان هستی.انشالهدر سایه آقا امام زمانبا افتخار تمام دشمنان ایران اسلامی رو شکست بدیم.چشمان بنده حقیر فرش پای دلاور ایرانی سردارسرلشگر حاج قاسم سلیمانی.ایرانی نیستی اگه واسه سلامتیش صلوات نفرستی.یاعلی
Raphael
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۰
تاوقتی امثال حاج قاسم رو داریم داعش که داعشه امریکا هم هیچ غلطی نمیکنه امید وارم بتونم مثله اون حافظ ایران عزیز باشم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
درود خدا بر شهدا و ایثارگران و ازادگان و جانبازان ایران زمین
بینوا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷
درود برشهیدان
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹
خدا وند سلیمانی رو بهش طول عمر ببخشه
و همچنین رهبرمونو برای ما و تمام مسلمانان حفظ کنه
خادم شهدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
جانم فدایی رهبرمم
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
فقط فدا رهبر
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
جانم فدای حاج قاسم که روزگار دشمن را سیاه کرده
سعادت حسینی
ROMANIA
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷
حاج قاسم کاش منم دررکابت بودم چه طوری میتونم برم سوریه یا عراق
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴
سپاه قدس که از فرماندهی کل سپاه بالاتر هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
حاج قاسم دستور بده تا پای جان هستم
عباد
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کاش منم سرباز این سردار امام زمان بودم چون حالا حالا حاج قاسم در
جبهه مبارزه با ظلم خواهد ماند
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
سلام بر سردار خدانگهدارت باد خیلی مردی من تا پای جان در رکابتم