بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
خبرگزاری تسنیم: اقتصاد جهانی مثل هواپیمایی است که برای بلند شدن از روی زمین و اوج گرفتن در آسمان به عملکرد بی عیب و نقص تمام موتورهای خود نیاز دارد اما در حال حاضر تنها یک موتور از ۴ موتور این هواپیما درست کار می کند.
کد خبر : ۱۳۷۹۰۷
به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از گاردین، اقتصاد جهانی درست مثل هواپیمایی است که برای بلند شدن از روی زمین و اوج گرفتن در آسمان به عملکرد بی عیب و نقص تمام موتورهای خود نیاز دارد. اما متاسفانه در حال حاضر تنها یکی از موتورهای این هواپیما درست کار می کند (آمریکا و انگلیس).
دومین موتور محرکه اقتصاد جهانی، یعنی حوزه یورو پس از شروع مجدد کم رمق بعد از بحران سال 2008، اکنون از حرکت باز ایستاده است. در حقیقت، حوزه یورو تنها یک قدم با یک رکود کامل دیگر فاصله دارد. سوخت سومین موتور یعنی ژاپن نیز پس از یک سال اقدام محرک پولی و مالی در حال اتمام است. حرکت بازارهای نوظهور (به عنوان موتور چهارم) نیز به شدت کند شده است.
حال سوال اینجاست که هواپیمای اقتصاد جهانی تا چه زمانی با یک موتور می تواند به حرکت خود ادامه دهد؟ رشد ضعیف در بقیه نقاط جهان موجب تقویت ارزش دلار شده است که این امر موجب تضعیف رشد اقتصادی آمریکا می شود. هرچه کاهش رشد در دیگر کشورها عمیق تر باشد، ارزش دلار افزایش بیشتری می یابد و آمریکا کمتر خواهد توانست خود را از رشد ضعف دیگر نقاط جهان جدا نماید، حتی اگر میزان تقاضای داخلی در این کشور قوی به نظر برسد.
کاهش قیمت نفت ممکن است، هزینه انرژی را برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان خانگی کاهش دهد، اما در عین حال به صادرکنندگان انرژی آسیب می زند و میزان هزینه کردهای آنها را کاهش می دهد. در حالی که افزایش عرضه نفت به خصوص از جانب آمریکای شمالی فشاری کاهشی را بر بازار نفت وارد کرده است، تقاضای ضعیف در حوزه یورو، ژاپن، چین و بسیاری از بازارهای نوظهور نیز در کاهش قیمت موثر بوده است. به علاوه، تداوم کاهش قیمت ها موجب کاهش سرمایه گذاری در پروژه های جدید می گردد و تقاضای جهانی را بیش از پیش تضعیف می نماید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر