بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
آقای واعظی وزیر ارتباطات، دیروز از برنامه دولت برای نظارت و کنترل بر شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص در زمینه موبایل پرده برداشت و از کاربران خواست نکات اخلاقی را رعایت کنند، خواسته‌ای که قطعاً با اقبال گسترده‌ای مواجه خواهد شد!
کد خبر : ۱۳۷۹۲۶
زمان که می‌گذرد تکنولوژی‌های ارتباط‌جمعی پیشرفت‌های خود را نمایان‌تر می‌کنند از اینترنت گرفته تا ماهواره و فناوری‌های هوشمند شبکه موبایل هرروز در حال نفوذ بیشتر در جوامع و افزایش کاربران خود هستند، در حالی در این رقابت بسیاری از حریم‌ها شکسته شده و فرهنگ‌ها تغییر پیدا می‌کند.

امروزه اینترنت دنیای فراگیری را در برمی‌گیرد، سایت‌ها و وبلاگ‌هایی که به‌طور قارچ گونه‌ای در حال رشد هستند، اما پرچم‌دار امروز دهکده جهانی مطمئناً شبکه‌های اجتماعی هستند، در کشور ما نیز استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی، روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و در حال پیشرفت و گسترش است اما در پس همین محبوبیت‌ها آسیب‌های فراوانی از نظر اجتماعی و اخلاقی برای کاربران وجود دارد.

در داخل کشور شبکه‌های اجتماعی بومی بسیاری در حال فعالیت هستند و تلاش دارند در مقابل غول‌های جهانی که مصادیق اخلاقی و عرفی جامعه ما در آن‌ها به‌هیچ‌عنوان رعایت نمی‌شود رقابت کنند و در مقابل سرویس‌های غربی و منحرف آن‌ها بایستند و برای کاربران خود محیط آرام و مناسب و جذاب را فراهم کنند.

ولی آنچه امروز در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود دور از اخلاق و آداب هر فرد اجتماعی است امروز در این شبکه‌ها مطالب و عکس‌هایی ردوبدل می‌شود که مصداق مجرمانه دارند فیلم‌هایی در شبکه‌های موبایل دست‌به‌دست در حال چرخیدن است که حریم خصوصی افراد را لکه‌دار می‌کند و هنوز برخی بر این باورند که فیلترینگ راه‌حل خوبی برای مقابله با این بی‌حرمتی‌ها نیست.

اما با توجه به همه‌ی این موضوعات به نظر می‌رسد دولت بنا ندارد شبکه‌های اجتماعی را محدود کند و تنها به توصیه‌ای برای کاربران بسنده کرده است، در این خصوص واعظی وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ آنها گفت: در دو ماه گذشته اقدامات خوبی از سوی دانشگاهیان و گروه‌های داخلی برای ایجاد شبکه‌های جدید انجام‌شده است که مورد استقبال قرار گرفته است، شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای استفاده مردم هستند و ما گرچه می‌دانیم از نظر اقتصادی برای وزارت ارتباطات مناسب نیست اما با توجه به اقبال جوانان به این شبکه‌ها بنا داریم استفاده از آن آزاد باشد اما توصیه می‌کنیم نکات اخلاقی در استفاده از این شبکه‌ها رعایت شود.

شاید وزیر ارتباطات از بی‌حرمتی‌ها و حریم‌شکنی‌های برخی کاربران غیرمجاز اینترنتی خبر ندارد و به‌ گونه‌ای این صحبت‌ها را مطرح کرده است که گویی هیچ اتفاقی در این اقیانوس پرتلاطم در حال رخ دادن نیست، نکات اخلاقی در صورتی رعایت می‌شود که در پشت آن فرهنگی وجود داشته باشد نباید جوانان ما اقبالشان به سمت ناهنجاری‌ها برود و به‌جای ارتباطات اجتماعی با آسیب‌های اجتماعی مواجه شوند.

از طرف دیگر آقای وزیر آیا با توصیه، کاربران نکات اخلاقی را رعایت می‌کنند؟ شاید خواندن سوءاستفاده‌های افراد شیاد در فضای شبکه‌های اجتماعی موبایل که هرازگاهی از صفحات حوادث روزنامه‌ها سر درمی‌آورند تا حدودی آقای واعظی را با ما هم‌عقیده کند.

موضوع رعایت نکات اخلاقی توسط کاربران در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کودکان و نوجوانان در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که والدین آن‌ها کمترین توجهی نسبت به آسیب‌های اینترنتی و شبکه‌های موبایل دارند می‌شود و تنها به این فکر می‌کنند که فرزندشان در محیط امن خانه است در حالی‌ که همین فرزندان و کودکان با اینترنت و شبکه‌های موبایل به دنیایی فراتر از دنیای خود پا می‌نهند و با ناشناخته‌هایی مواجه می‌شوند که بسیاری از پدر و مادران از وجود آن‌ها آگاه نیستند.

البته این موضوع در شبکه‌های موبایل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد به‌طوری‌که بر اساس آمار سن استفاده از موبایل در بین افراد جامعه به پایین‌تر از ده سال رسیده است و در واقع بچه‌ی ۹ ساله وقتی به دنیای شبکه‌های اجتماعی موبایل وارد می‌شود و در کمترین زمان ممکن می‌تواند در گروه‌هایی عضو شود که مشخص نیست، افراد حاضر در آن گروه‌ها دارای چه شرایط سنی هستند و چه خوراکی در این شبکه‌ها در دسترس کودکان قرار می‌دهند؟

این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها در کمین همین حوادث ناگوار شبکه‌های اجتماعی موبایل از تانگو، واتس آپ، تلگرام، لاین و وایبر قرار دارند و اگر نظارت دقیق‌تری نباشد، خانواده مهم‌ترین رکنی است که از شبکه‌های اجتماعی آسیب خواهد دید و یکی از منفی‌ترین آسیب‌ها افتادن حریم خصوصی افراد در اختیار دیگران و منزوی شدن آن‌ها و از هم پاشیدن بنیان خانواده است.

علاوه بر این اخبار منتشرشده در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها عمق فاجعه را بیشتر مشخص می‌کند که در برخی از همین شبکه‌های اجتماعی اتفاقاتی در حال رخ دادن است که به‌ دور از اخلاق و فرهنگ هر خانواده‌دوستی است متأسفانه این‌گونه محیط‌ها تبدیل‌شده به جولان گاه افراد سودجو که از احساسات و عواطف برخی برای رسیدن به اعمال شوم خود استفاده می‌کنند و شروع به اخاذی یا هر کار دیگری می‌کنند و با آبروی زنان و دخترانی بازی می‌شود که حتی خودشان نیز در این محیط‌ها نیستند اما آسیب‌های این‌گونه شبکه‌ها آن‌ها را نیز در برمی‌گیرد و به‌نوعی می‌شود به بلای زیرزمینی تشبیه کرد و حتی این اتفاقات عاملی برای ضربه خوردن ازنظر روحی و جسمی و حتی خانوادگی افراد می‌شود.

از سوی دیگر جناب وزیر باید بدانند که در هر عرصه‌ای فرهنگ‌سازی بسیار مهم است بدون دقت کردن به این موضوع هر پروژه‌ای شکستی در پی خواهد داشت باید از طریق فرهنگ‌سازی مردم از این شبکه‌ها به‌طور مناسب استفاده کنند فرهنگ‌سازی یک اصل مهم است که باید در هر حوزه‌ای در نظر گرفته شود، برای اینکه از محتوای مجرمانه برخی از این شبکه‌ها جلوگیری شود و علاوه بر این باید از خود مردم شروع کرد و فرهنگ استفاده مناسب در خانواده‌ها را گسترش داد تا در محیطی آرام و ایمن خانواده برای هدف‌های مهم‌تری چون علمی و مصارف موردنیاز قدم بردارد.

با توجه به همه‌ی این مشکلات دستگاه‌های اجرایی باید برای جلوگیری از گسترش نرم‌افزارهای آسیب‌زا اقدام و نظارت لازم را داشته باشند، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای فضای مجازی و وزارت ارشاد به‌عنوان دستگاه‌های متولی باید نظارت خود را بر تمام محصولات فرهنگی گسترش دهند و به دنبال این باشد که برنامه‌ها و شبکه‌هایی که با فرهنگ و نظام خانواده مطابقت ندارد سامان‌دهی شود و با سودجویی‌هایی که برخی افراد شرور انجام می‌دهند برخوردهای لازم را انجام شود.

همچنین قوه قضاییه هم دراین‌بین نقش اساسی دارد و دادستان کل کشور به‌عنوان رییس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، باید نظارت‌های خود را بیشتر کنند و با عواملی که برای فرآهم‌آوری زمینه فنی مناسب و کنترل اطلاعاتی مؤثر شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدامات مؤثری انجام نمی‌دهند، برخورد کند و در غیر این صورت نسبت به مسدودسازی این‌گونه عوامل مجرمانه اقدام کند تا جامعه‌ی مجازی از هرگونه گزندی در امان باشد.

البته این پایان ماجرای تلخ شبکه‌های اجتماعی است که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و در عمل مشخص‌شده که دولت یازدهم نیز چندان اشتیاق و اعتقادی به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ندارد و به نگرانی خانواده‌ها در خصوص نرم‌افزارهای جدید پاسخی نمی‌دهد و بدون توجه به آسیب‌هایی که در جامعه مجازی در حال رخ دادن است حرکت می‌کند و وزارت ارتباطات نیز به نظر می‌رسد در نهایت به فیلترینگ هوشمند رضایت دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر