بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
معاون امور مهندسی وزیر نفت با انتقاد از واگذاری پروژه ها به پیمانکاران دست دوم توسط شبه دولتی ها، گفت: بهتر است که وزارت نفت پس از برگزاری مناقصه، مستقیما با پیمانکارانی که به عنوان پیمانکار دست دوم پروژه ها را اجرا می کنند، قرارداد امضا کند تا کارها به نحو مطلوب تری انجام شود.
کد خبر : ۱۳۷۹۵۳
سیدعماد حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: ایراداتی در گذشته به وضعیت واگذاری پروژه های صنعت نفت وجود داشت، به طوری که برخی شرکت های خاص و شبه دولتی، پروژه ها را از طریق ترک تشریفات در اختیار می گرفتند و سپس آن را به عنوان پیمانکار دست دوم به سایر پیمانکاران واگذار می کردند.

معاون امور مهندسی وزیر نفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش می کنیم ترک تشریفات را در صنعت نفت کنار بگذاریم و برای پروژه ها مناقصه برگزار کنیم تا پیمانکاران کارآمد بتوانند مستقیما در مناقصه ها شرکت کرده و در صورت اثبات توانمندی ، برای اجرای کارها انتخاب شوند.

وی افزود: ایراد اصلی این است که تعداد شرکت های بزرگ و توانمند EPC کار (مهندسی، خرید و ساخت)در ایران، کم است و شبه دولتی ها از فرصت استفاده کرده و پروژه ها را در اختیار می گیرند و آن را جداگانه به شرکت های فعال در بخش مهندسی، خرید و ساخت واگذار می کنند.

معاون امور مهندسی وزیر نفت اضافه کرد: متاسفانه خلأ پیمانکاران عمومی(General Contractor) مانند شل و توتال که بتوانند صفر تا صد یک پروژه را انجام دهند نیز در صنعت نفت ایران خالی است و برهمین اساس، درصدد ایجاد سازوکارهای مناسب برای ایجاد ظرفیت های این چنینی در کشور هستیم.

حسینی با اشاره به تاسیس شرکت های پتروپارس و مپنا نیز در گذشته که با هدف ایجاد شرکت های GC انجام شد، افزود: هرچند این شرکت ها دستاوردهای ارزنده ای در صنعت نفت کشور داشته اند، اما مطابق با تعاریف بین المللی و انتظارات مرسوم، این شرکت های نتوانستند به GC تبدیل شوند و حد نهایی کار آنها به صورت EPC است.

وی گفت: در سازوکار جدید وزارت نفت، ترک تشریفات کنار گذاشته شده و مناقصات عمومی برگزار می شود.

معاون امور مهندسی وزیر نفت تصریح کرد: براین اساس، برای مناقصات محدود نیز فراخوان اعلام می شود تا از ظرفیت شرکت های توانمند استفاده شود.

وی اظهار داشت: حتی با وجود اینکه قانون به وزارت نفت اجازه داده که برای میادین مشترک از ترک تشریفات استفاده کند، اما تلاش مدیران وزارت نفت در دولت تدبیر و امید بر این است که در میادین مشترک نیز از مناقصات بهره بگیرند.

حسینی پیش از این نیز به ایرنا در خصوص خلع ید شرکت های ناتوانی که در دولت گذشته با استفاده از ترک تشریفات، پروژه های صنعت نفت را در اختیار گرفته بوده اند، گفته بود: در برخی پروژه هایی که به صورت ترک تشریفات واگذار شده است، ارزیابی کیفی و فنی به درستی انجام نشده و لذا شرکت های بی کیفیت با خود اظهاری های غیرواقعی، پروژه های متعددی را در دست گرفته اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر