بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
تهران- ایرنا- روزنامه فرانسوی 'لیبراسیون' در مقاله ای با اشاره به نزدیک شدن ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای ایران و غرب، تاکید کرد که توافق در مذاکرات هسته ای ، پیروزی همزمان برای آمریکا و ایران است.
کد خبر : ۱۳۸۰۳۳

'ژان بردمر' نویسنده این مقاله، نوشتار خود را با این پرسش آغاز کرد که آیا دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا زمینه را برای توافق هسته ای با ایران، که در صورت تحقق، پیروزی برای هر دو کشور قلمداد خواهد شد، فراهم کرده است؟

پایگاه اینترنتی لیبراسیون به نقل از بردمر ادامه داد:

وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا بیست و سوم اکتبر در سخنانی که برخلاف همیشه با جزییات بیشتر و خوش بینانه بود، برای نخستین بار گفت بخش هایی از توافق آماده شده است.

شرمن گفت که همه اجزای توافقی که دو طرف با آن موافق باشند روی میز است و درباره موضوع هایی که به نظر غیر قابل حل می آمد پیشرفت های بسیاری داشته ایم. بسیاری از سوء تفاهم ها حل و بحث های مفصلی نیز درباره موضوعاتی شده است که باید در متن توافق نوشته شود.

شرمن با اشاره به خط قرمزی (فتوای ممنوعیت ساخت و به کارگیری سلاح هسته ای) که رهبر معظم ایران در تابستان امسال درباره برنامه هسته ای این کشور ترسیم کرده است، افزود: ایران هیچ یک از 19 هزار دستگاه سانتریفیوژ خود را از رده خارج نخواهد کرد. 9 هزار از این تعداد سانتریفیوژ در حال حاضر فعال اند.

آمریکا از ایران خواسته است تعداد سانتریفیوژهای خود را به چهار هزار و 500 عدد کاهش دهد . درخواستی که ایران به عنوان یک عضو ان پی تی آن را غیر قابل پذیرش و زیاده خواهی می داند.

از طرف دیگر به نظر می رسد اسرائیل و دیگر حامیان آمریکا تا حدودی از پافشاری درباره این که نباید به ایران اجازه داد اورانیوم غنی سازی کند، عقب نشینی کرده اند.

یووال استینتز وزیر اطلاعات اسرائیل و یکی از افراد مورد اعتماد نتانیاهو در سیاست خارجی و ایران، دیگر بصراحت پایان غنی سازی اورانیوم را خواستار نشده است.

نکته قابل توجه این که کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل در جدیدترین اظهارنظر درباره ایران از موضع آشکارش مبنی بر توقف غنی سازی در ایران عقب نشینی کرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
لهستان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
توافق اولیه صورت می گیرد آگاه باشید
حسینیان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
توافق صورت می گیرد و اصولگرایان به چالش کشیده می شوند .