بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
اگر شرکت به وعده هایی که داده عمل نکنه و از دادن سود امتناع نماید می توانیم از طریق مراجع ذی ربط به اصل پول خود برسیم؟
کد خبر : ۱۳۸۱۰۸
یکی از سهامداران در خصوص خرید و فروش سهام شرکت های خارج از بورس و اینکه در صورت امتناع شرکتها آیا می توان به اصل پول رسید ، سوالی را مطرح نموده است که در ذیل می خوانیم:

پرسش:

با عرض سلام و خسته نباشید. سوالی داشتم در مورد خریدن سهم شرکت های خارج از بورس همانند پدیده و .... آیا شرکت هایی که به صورت سهامی عام ثبت می شوند و بعد از آن شروع به پذیره نویسی می کنن قابل اعتماد هستند؟!

یعنی اینکه اگر شرکت به وعده هایی که داده عمل نکنه و از دادن سود امتناع نماید می توانیم از طریق مراجع ذی ربط به اصل پول خود برسیم؟


پاسخ دادستان بورس:

بر اساس مقررات ، تمام شرکتهای سهامی عام می بایست در نزد سازمان بورس به ثبت برسند اما تا زمانی که سهام یک شرکت در بورس پذیرفته نشود نظارتهای سازمان بورس مخصوصاً نظارتهای مالی سازمان ، مشمول این شرکتها نخواهد شد.
البته این امر موجب نمی گردد که حقوق شما نادیده گرفته شود.هر سهامداری بر اساس قانون تجارت دارای حقوقی بوده و همچنین اداره کنندگان شرکتها نیز دارای تکالیف مشخصی می باشند.چنانچه در این شرکت ها حقوق شما (از جمله حق دریافت سود) تضییع گردد ، می توانید با توسل به مراجع قضایی به استیفای حقوق خود اقدام نمایید.
همچنین مدیران و بازرسان شرکت نمیز در این خصوص مسئولیت مدنی و کیفری خواهند داشت.

امیر حسام موسوی - وکیل پایه یک دادگستری





اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
باران
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
سال 89 در پذیره نویسی بانک مهر اقتصاد شرکت کردم . سرمایه بانک در آن روز 150 میلیارد بود . حال که سرمایه بانک شده 400 میلیارد بانک می گوید شما پیش پذلره نویسی کردید و سهامدار شرکت نیستید .
می کوید شما وقتی سرمایه بانک 1200 میلیارد شد سهامدار بانک خواهید شد یعنی 8 برابر بیشتر از زمان پذیره نویسی وبعد از 4 سال حال سوال است برگهای که ما آن را در اختیار داریم نوشته شده پذیره نویسی واز طرفی تمامی صحبتها ی مدیران بانک در زمانپذیره نویسی نامی از پیش پذیره نویسی برده نشده بلکه گفتند پذیره نویسی سهام .
جلال
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
گفته اید:"بر اساس مقررات ، تمام شرکتهای سهامی عام می بایست در نزد سازمان بورس به ثبت برسند اما تا زمانی که سهام یک شرکت در بورس پذیرفته نشود نظارتهای سازمان بورس مخصوصاً نظارتهای مالی سازمان ، مشمول این شرکتها نخواهد شد." حالا ما شرکتی در تابلوی اصلی بازار بورس داریم به نام "خاهن" که با اینکه قاعدتا باید مشمول نظارتهای سازمان بورس باشد، اما طغیان کرده و وجوه حق تقدمها را پس از گذشت ماهها نداده، الان دقیقا سازمان بورس چه نظارتی داشته است؟
kazem
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
سلام بنده در حدود 9 سال قبل سهام شرکت صنایع سیمان کیاسر را خریداری کرده ام به مبلغ 1000000 تومان به تعداد 10000 سهم این شرکت بعد از 9سال افتتاح شد و کارش را اغاز کرد هنوز به بورس نرفت و زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری اسپندار می باشد سرمایه اولیه این شرکت با سرمایه 352000000000 ریال بود بعد از چند مدت با افزایش سرمایه شده 654000000000 ریال حالا این شرکت بعد از حدود 9سال افتتاح شد ارزش یک سهام پایه یا یک سهام اولیه در بازار چقدر می شود منظورم ارزش اسمی یک سهام پایه شرکت بعضی می گویند 25 میلیون ایا صحت دارد لطفا بنده را راهنمایی کنید تشکر 09111545793