بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
مستطيل شيشه اي تالار

توافق هسته ای سکوی پرتاب شاخص

طبق اظهارنظر سه طرف حاضر در این دور از گفتگوها، گویا در عمل توافق حاصل شده و تنها اختلاف نظراتی بر سر نحوه لغو تحریم های بین المللی و زمان آن باقی مانده است.
کد خبر : ۱۳۸۱۳۹
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.08.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 88 واحد افت به رقم 56825 واحد رسيد. عکس همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 634 واحد رشد عدد 147783 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 7 واحد افزایش به رقم 76560 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 71 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وصندوق" با 25 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.30 واحد افزایش به رقم 865 واحد رسید.

در این شرایط امروز "ذوب" با 0.68 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "پترول" با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2672 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1331 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، پایان دوره نخست مذاکرات سه جانبه ظریف، کری و اشتون در عمان امروز فضای خوش بینی را در میان سرمایه گذاران و سهامداران بورسی پراکنده کرد تا پیش از اتمام مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای به هدف اصلی خود یعنی دستیابی به توافق جامع نزدیک تر شویم.

بدین ترتیب طبق اظهارنظر سه طرف حاضر در این دور از گفتگوها، گویا در عمل توافق حاصل شده و تنها اختلاف نظراتی بر سر نحوه لغو تحریم های بین المللی و زمان آن باقی مانده است.

همزمان با این اخبار مثبت در حوزه سیاسی، شاخص کل نیز به محدوده مقاومتی 76 هزار و 500 واحدی خود رسید تا امروز در این محدوده تنها به حرکتی نوسانی اکتفا کند و در صورت حصول توافق سکوی پرتاب شاخص آماده شده است .

اما این روزها برخی کارشناسان از مشاهده نشانه های برگشت بازار سهام به مدار صعودی صحبت می کنند و اعتقاد دارند این شرایط گواهی بر پایان رکود در معاملات است.

از مهمترین عواملی که از آنها به عنوان محرک رشد بازار سهام یاد می شود، جدا از بحث تعاملات سیاسی و فضای مثبت حاکم بر مذاکرات هسته ای، متغیرهای داخلی همچون کاهش نرخ سود بانکی، اقدام مجلس برای ایجاد ثبات در قیمت خوراک پتروشیمی ها و روند رو به رشد نسبت پی بر ای در بازار سهام می باشد.

ضمن اینکه این روزها تعداد روزهای مثبت بر تعداد روزهای منفی غلبه کرده، حال آنکه در ماه های اخیر و پس از آغاز روند ریزشی قیمت ها در بورس طی دی ماه سال 92 بیشتر روزها، بورس با کاهش قیمت سهام و شاخص کل مواجه بود.

گرچه برخی از سرمایه گذاران معتقدند یکی از مهمترین علل صعودی بودن بازار به دلیل نزدیک شدن به زمان سررسید اوراق تبعی منتشر شده در تیر ماه سال جاری و اقدام سهامداران عمده است تا به دلیل رشد قیمت سهام در بازار مجبور به اعمال این اوراق نشوند.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع:

"سیستم": همانطور که در گزارش دیروز نیز به آن اشاره شد این شرکت حوزه رایانه قراردادهای جدیدی منعقد کرده و طبق شفاف سازی این مجموعه روی سایت کدال و اظهارنظر یکی از مدیران این شرکت، شایعات موجود پیرامون امضای قرارداد با سه مجموعه قوه قضاییه، سازمان اتکا و شرکت رایتل تأیید شد. در نتیجه سهم مذکور از دامنه نوسان منفی قیمت ها بالا رفت و با تشکیل صف های خریداران به معاملات روزانه خود پایان داد.

"پاکشو": این سهم صنعت مواد شوینده نیز بالاخره پس از آنکه مدت هاست زیر قیمت عرضه اولیه در حرکت است، توانست امروز معاملات پرحجمی را در دامنه نوسان مثبت حداکثری شاهد باشد تا شاید اندکی از بدنامی خود در بورس بکاهد.

"پاسا": گروه لاستیک سازان نیز امروز خبرساز بود و شرکت ایران یاساتایر مدارک و مستندات درخواست مجوز افزایش سرمایه خود را روی کدال قرار داد تا از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و نیز سود انباشته سرمایه شرکت 400 درصد افزایش یابد. در مرحله دوم نیز همانند مرحله اول اختیار افزایش سرمایه از مبلغ 400 میلیارد به 800 میلیارد ریال به هیأت مدیره تفویض شود.

"خکاوه": آخرین خبرها و شایعات از آغاز مجدد همکاری شرکت سایپا دیزل با ولوو حکایت دارد که در صورت قطعی بودن می تواند اثرات مثبتی بر وضعیت سودآوری این شرکت بورسی در پی داشته باشد.

"غصینو": معاملات این سهم غذایی نیز امروز مورد تأیید قرار نگرفت و ناظر بازار هنوز علت ابطال معاملات سهام "غصینو" را شفاف سازی نکرده است.

در پایان گفتنی است بازار سهام در حالی با روند مثبت به کار خود پایان داد که فردا به استقبال عرضه اولیه سهام لیزینگ بهمن می رود. شرکتی که سود هر سهم خود را 292 ریال برآورد کرده و شش ماهه با تحقق سود 165 ریالی بودجه خود را 57 درصد پوشش داده است. برآورد کارشناسان از قیمت عرضه اولیه این سهم با نسبت 5.5 واحدی قیمت به عایدی آن در محدوده 160 تا 288 تومان است که تفاوت قابل ملاحظه ای را دارا می باشد. حال باید دید نظر سهامدار عمده چیست!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
در یک ساعت پایانی امروز معاملات، دستی پشت پرده معاملات سهام ایران خودرو بود که به هیچ وجه اجازه نداد این سهم راحت نفس بکشد و راه صعود را طی نماید. همینکه مسیر صعود را در پیش میگرفت این دست پشت پرده با تزریق تعداد محدودی سهم با مبلغی پایین تر از قیمت معاملات جاری، سریع جلوی افزایش قیمت آن را گرفته و در روند معاملات اختلال ایجاد میکرد. این روش به دور از انصاف بوده و لازم است با بررسی خریداران، جلوی این اقدامات زالو مآبانه گرفته شود.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
کسی که منفی داده اصلا هیچی حالیش نیس. این وضع امروز هم ادامه داره. فکر کنم خود شرکت میخواد با این کارش به مقصودش برسه. حالا چرا اینهمه حاضره ضرر بده خدا میدونه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
مبارک باشد
سیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
ایا انداختن مردم در چاله و چاه کار خوبی است ؟ ایا فریب مردم عادی به صرف رابطه با شیطان بزرگ و نشان دادن در باغ سبز کار خوبی است ؟ ایا بالا بردن شاخص بورس با این شرکتهای ور شکسته و ورپریده کار خوبی است ؟
ناشناس
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹
به جای این حرفا برو سهام بخر که بیشتر از این عقب نیفتی. هنوز هم دیر نشده
سیدی
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
ناشناس : خودت زنبیلت را بردار و بدو بورس بخر . اشک امثال شما را بسیار دیده ام . همه کسانی که می خواهند یک شبه پولدار شوند با سختی خواهند مرد .
مهرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
تا کی استعمارگران خود را بنادانی میزنند مرجع عالیقدر و رهبر عزیز میفرمایند صلاح هسته ای حرام است حالا شما بهانه بگیرید. ملت ایران شما را نمیبخشند. انشاالله مساله ختم بخیر شود؟؟؟
اشکان
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱
حاجی اول برو فرق "صلاح" و "سلاح" رو یاد بگیر بعد!
ناشناس
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
کاش معلم سواد اموز یت این مشعشعات را می خواند . شما خودت عین هسته ای .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
طبق احرین حبرها مذاگرات 3 تا 6 ماه تمدید حواهذ شد
ناشناس
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
برنامه کنکاش جام جم با حضور نزدیکان به مذاکرات به این مسیله اذعان کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
توافقی صورت نمی گیرد برای اینکه ایران دایما مرگ به این کشور و ان کشو میگوید و 13 ابان راه می اندازد و در برنامه ای به نام 7 دقیقه تا ایراییل نابودی اسراییل را طلب می کند فاتحه اقتصاد و مملکت سالهاست که با این رویه خوانده شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
امریکا فقط تعلیق تحریم ها را قبول کرده و رفع تمام تخریم ها را منوط به موضوع موشکی گزارش ازنس کرده که ایران این پیشنهاد را قبول نکرده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
اینطور که بوش می اید قید توافق را بزنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
پایگاه خبری المانیتور با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد نشست‌های مسقط به گشایشی در روند مذاکرات منجر شده باشد، به نقل از یک دیپلمات 1+5 نوشته است که مذاکرات به احتمال 50درصد تمدید می‌شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
البته اینطور هم گفته میشود که توافق ضمنی صورت گرفته ولی به خاطر فشارهای داخلی تندروها در ایران و امریکا فعلا صخبتی در مورد ان نمی شود و همه چیز برای دقیقه اخر گذاشته شده است
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
در برابر تورم فعلی اکثر سهامهای بورس از دی ماه سال گذشته تا به اکنون با زیان قیمتی ۴۰-۵۰ درصد با احتساب تورم کاهش یافته اند و امیدوارم دولت بتواند برنامه های جدی خود را برای رشد بورس و زیان سهامداران ایفا کند که توافق هسته ای قطعا یکی از محرکهای اصلی رشد بازار بورس خواهد بود.
الهام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
احسنت به کامنتی در مورد مثالی 13 آبان مرگ به این کشور اون کشور با دشمن تراشی کار اقتصاد درست نمیشود تا این مساله هست اقتصاد همینی که هست بدتر از اینم میشه.