بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
کد خبر : ۱۳۸۱۹۶
آفتاب:«شوکت امین کرکی» که حدود ۲۵ سال از زادگاه خود، کرکوک دور بوده، در فیلم جدید خود کوشش کرده است تا تحولات اجتماعی جامعه کرد را روایت کند.

به گزارش آفتاب به نقل از شبکه خبری فرهنگ وهنر، وی پیش از این دو فیلم "ضربه اول" و "عبور از غبار" را کارگردانی کرده که در واقع واکنشی خشمگین به حکومت صدام حسین و سرنگونی آن در سال ۲۰۰۳ بوده است.

فیلم جدید او به نام "خاطرات حک شده بر روی سنگ" در واقع فیلمی داخل فیلم دیگر است. نقش اول این فیلم به نام "حسین حسن" از خردسالی عاشق سینماست و ناظر چگونگی دستگیری پدرش توسط نیروهای حزب بعث بوده که مجری پخش فیلم‌های سینمایی بوده است.

در این فیلم روایت می‌شود که صدام حسین در عملیات انفال در سال ۱۹۸۸ بیش از ۱۸۰ هزار کرد را قتل عام کرده است، البته این فیلم شیوه ملودرام به خود نمی‌گیرید و در واقع تناقضی را نشان می‌دهد که چطور مردمی که از آن فاجعه نجات پیدا کردند مانند پیشیان خود به هنر سینما اعتقادی ندارند و دربرار آن حتی اگر برای نشان دادن آن تراژدی هم باشد ایستادگی می‌کنند.


این فیلم روایت گر فاصله‌ها بین دو نسل است... یکی از آن‌ها در سن کهنسالی‌است که خود شاهد حمله انفال بوده که از آن نجات پیدا کرده و نمی‌خواهد خاطرات آنرا زنده کند و دیگری «سینور»، قهرمان داستان که نقش آنرا شیماء مولدی بازی می‌کند و خاطرات پراکنده‌ای از این فاجعه دارد و فقط نقش و نگارهای بر روی دیوار از آن فاجعه را دیده، اما به ساخت این فیلم اعتقاد دارد و آنرا مهم‌تر از آینده شخصی خود می‌داند.

این فیلم با ماجرای جستجوی کارگردان پروژه فیلم «انفال» با دوستش برای پیدا کردن بازیگر زن مناسب برای آن شروع می‌شود که «سینور» را پیدا می‌کنند که به بازی در این نقش تمایل دارد اما این ایفای نقش آینده او و ازدواج با پسر عمویش و طرد شدن از سوی عمویش را تهدید می‌شود.

در این فیلم کارگردان یک بازیگر زن ایرانی پیدا می‌کند که حجاب او که باید در فیلم‌برداری آنرا کنار بگذارد موانعی را برای تولید فیلم ایجاد می‌کند و خانواده وی از این ماجرا به شدت خشمگین می‌شوند. پس از اینکه عموی این دختر با بازی او در این فیلم موافقت می‌کند این بار در اثنای فیلم‌برداری و زمانی که بازیگر نقش بعثی در حال شکنجه دختر است عموی وی بازیگر را مورد ناسزا قرار می‌دهد و باور نمی‌کند که یک کرد در حال بازی نقش یک بعثی است.


در ادامه این دختر که پدرش در عملیات انفال کشته شده بود نامزد و آینده خود را برای بازی در این فیلم قربانی می‌کند. بعد از آن برای کارگردان فیلم مشخص می‌شود که دختر از مرگ در‌‌ همان درگیری‌ها نجات یافته بوده و پدر این دختر برخی از خاطراتش را بر روی دیوار حک کرده بوده است. در یکی از سکانس‌ها نامزد دختر کارگردان را هدف شکلیک قرار می‌دهد و ادامه داستان....

این فیلم ۹۷ دقیقه است و در بخش فیلم‌های بلند جشنواره سینمایی ابوظبی به نمایش درآمد (1،2) و توانست جایزه نقدی 50 هزار دلاری و تندیس «مروارید سیاه» بهترین فیلم جهان عرب این جشنواره را از آن خود کند.

در هشتمین دوره جشنواره سینمایی ابوطبی ۱۹۷ فیلم از ۶۱ کشور شرکت داشتنند و روزهای 1 تا 10 آبان ماه جاری (23 اکتبر تا 1 نوامبر 2014) در سالن مجلل «قصر امارات» و در سالن‌های مرکز سینمایی «مارینا مال» شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد. (3)

گفتنی است عملیات انفال، عملیاتی در سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹ بود که در جریان آن نیروهای رژیم بعث عراق که به طور مستقیم از صدام حسین تکریتی فرمان می‌گرفتند، بیش از ۱۰۰٬۰۰۰ (۱۸۲٬۰۰۰ تن شامل ۸۰٬۰۰۰ بارزانی و چند ده هزار گرمیانی) کرد عراقی را قتل عام کردند.


بنا بر آمار تایید شده، در طی عملیات هفت ماهه انفال از فوریه تا سپتامبر ۱۹۸۸، که تنها در استانهای کرکوک، دیاله، نینوا و صلاح الدین، اجرا شد، بیش از ۳۰۰۰ روستا نابود و بیش از ۱۸۲۰۰۰ نفر مردم بی‌دفاع از سوی ارتش و ماموران امنیتی عراق به قتل رسیدند. در همین راستا نیز شهرهای حلبچه، طویلا، خورمال، سید صادق، پینجوین، قلعه دیزه، سنگ سر، جوارتا، قلاچولان و ماوه‌ت به تمامی ویران و از سکنه خالی گردیدند. (4)

استفاده از اسلحه شیمیایی و کشتار حلبچه در جریان عملیات انفال روی داد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایران پرست
UNITED STATES
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
بنده یک رگ کردی و یک رگ پارسی دارم و بنا دارم در این نوشتار از تنها از واژگان ایرانی سود جویم
کردها همیشه موررد ستم بوده اند به امید یکی شدن کردهای سوریه ترکیه و عراق به سرزمین مادری خود ایران بزرگ . مادر کوروش ماد بود و به اندازه تیره پارس در خون ایرانی نمود دارد باید همه برای برپایی سرزمین ایران بزرگ همگام شویم از همه نژاد ترک و لر و بلوچ و گیلک و پارس. غیره.
عشق به ایران را در بین جوانان میبینیم امروزه همه دوست دارند نام های زیبای ایرانی بر فرزندان خود بگذارند و از کاربرد واژگان بیگانه و به ویژه تازی پرهیز نمایند. پس از سترگ شدن دوباره ایران، سایر تیره ها که امروزه از ما جداا مانده اند بازخواهند گشت.
پاینده ایران