بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
برلین - ایرنا - سیاستمدار باسابقه آمریکایی که 9 دوره نمایندگی دموکرات ها در کنگره را برعهده داشته، گفت: موفقیت مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق نهایی، موقعیتی بی نظیر نه تنها برای 1+5 و ایران بلکه برای همه جهان ایجاد خواهد کرد.
کد خبر : ۱۳۸۳۶۸

'جین هارمن' که بعد از پشت سرگذاشتن 9 دوره نمایندگی کنگره آمریکا به عنوان یکی از کارشناسان ارشد سیاست خارجی ریاست مرکز بین المللی تحقیقاتی 'وودرو ویلسون' در این کشور را برعهده دارد درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد: موفقیت در مذاکرات هسته ای و دستیابی به توافق جامع و نهایی، موقعیت عالی برای همه جهان خلق خواهد کرد که می تواند به بحرانهای منطقه پایان بخشد.

جین هارمن که به منظور شرکت در مجمع سالیانه سیاست خارجی برلین به آلمان سفر کرده است در حاشیه این نشست بین المللی در باره پیش بینی اش از دستیابی به توافق نهایی تا 24 نوامبر به خبرنگار ایرنا گفت: مذاکرات در مرحله حساس نهایی قراردارد و به طور طبیعی دو طرف همه تلاش خود را برای تحقق اهداف در توافق جامع به کار می برند.

نماینده سابق کنگره آمریکا افزود: گروه 1+5 بر این نکته تاکید دارد که باید قانع شود فعالیتهای هسته ای ایران منجر به تولید سلاح هسته ای نخواهد شد و به اعتقاد من، اگر مذاکرات با موفقیت به پایان برسد این نه تنها به سود شش کشور و ایران بلکه به نفع همه جهان خواهد بود.

این سیاستمدار آمریکایی درخصوص بی اعتمادی ریشه دار موجود میان ایران و آمریکا و راه فروریختن این دیوار بی اعتمادی،گفت: بی تردید این بی اعتمادی وجود دارد اما من امیدوارم دستیابی به توافق هسته ای مورد قبول دو طرف، آغازی برای بازسازی اعتماد بین دو کشور بعد از سالها سردی روابط باشد.

هارمن با اشاره به اینکه 9 دوره نمایندگی مردم شهر لس آنجلس را در کنگره آمریکا برعهده داشته، گفت: ایرانیان زیادی در شهر من زندگی می کنند و مردم دو کشور به هم علاقه مند هستند اما دولتها هنوز اعتماد لازم را به هم ندارند.

نماینده سابق دموکرات ها در کنگره آمریکا در ادامه درخصوص سیاست های دولت روحانی درزمینه سیاست خارجی و بهبود روابط با کشورهای جهان،با تاکید بر اینکه نظرات شخصی خود را بیان می کند و نماینده دولت امریکا نیست، گفت: اقای روحانی و وزیر امورخارجه اش،محمد جواد ظریف کوششهای زیادی برای بهبود روابط با جامعه جهانی انجام داده اند که نقش مهمی در تغییر فضا و بوجود آمدن شرایط امروز داشته است.

جین هارمن در پاسخ به سوالی در باره نقش ایران درحل مشکلات و بحرانهای منطقه از جمله مبارزه با گروه تروریستی داعش،گفت: آمریکا و ایران امروز بدون همکاری رسمی، به صورت موازی علیه یک تهدید و خطر مشترک به نام داعش در منطقه مبارزه می کنند.

وی درخصوص ضرورت استفاده از قدرت و نفوذ منطقه ای ایران برای موفقیت ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش،گفت:هنوز زود است که بتوانیم بگوییم روزی دو کشور در کنار هم با تروریسم مبارزه خواهند کرد.

جین هارمن افزود: اگر مذاکرات هسته ای منجر به توافق جامع و نهایی شود در این صورت، این توافق بزرگ و تاریخی می تواند مبنایی برای بازسازی اعتماد از دست رفته دو کشور و آغاز همکاری در حوزه های دیگر ازجمله مبارزه مشترک علیه یک تهدید مشترک در منطقه و حل و فصل دیگر بحرانها باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر