بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
به تماشاگه بورس در هفته گذشته

این 12 روز ، آن 12 سال !

در گروه ساختمان باز هم شاهد یک شفاف سازی بی اثر دیگری بودیم. شفاف سازی هایی که بسیار دیر اعلام می شود و وقتی هم به دست اهالی بازار می رسد حتی به اندازه یک روز نمی تواند روند رو به رشد سهم را متوقف کند.
کد خبر : ۱۳۸۳۹۲

دلت که روشن باشد در و تخته با هم جور می شود . چند ساعت است مطلبت را نوشته ای اما تیتر مناسبش را پیدا نکرده ای . با خودت کلنجار می روی که چه عنوانی برازنده مطلبت است اما به نتیجه ای نمی رسی. با خودت فکر می کنی آیا این آخرین نوشته ات پیش از پایان 12 سال مذاکره و مشاجره اتمی است که ناگهان امیدی در دلت روشن می شود . آیا ممکن است تا آخرین مهلت ضرب الاجل جهت به نتیجه رسیدن مذاکرات اتمی 12 روز باقی مانده باشد !

شروع می کنی به شمردن . با انگشت هایت میشماری که یک وقت اشتباه نکنی . یک ، دو .. هشت ، نه .. یازده و دوازده ! دوباره میشماری .. و دوباره ..

آری دلت که روشن باشد در و تخته با هم جور می شود. فقط 12 روز مذاکره باقیست تا پایان 12 سال مشاجره. تا پایان تحریم های ناجوانمردانه و فشارهای بین المللی. تا رشد و شکوفایی بیش از پیش اقتصاد میهن عزیزمان ایران

انتظار همیشه در لحظات پایانی سخت تر است و برای سرمایه گذاران بازار سرمایه ایران از همه سخت تر . آنانی که در چند سال اخیر همواره سایه ترس تحریم ها بر سرشان بوده است و با هر قطعنامه ای دلشان ریخته است و گاه سرمایه زندگی خود را از دست داده اند.

سالهای سختی گذشت اما امان از این روزها که هرکدام اندازه یک سال سخت می گذرد هرچند دلمان روشن است به اینکه نماینده شایسته ملت ما با دست پر و اخبار خوش باز می گردد. ما به دکتر ظریف و تیم همراهشان اعتماد کامل داریم و می دانیم که چه کار سختی است که در یک لحظه با 6 نماینده از قدرت های جهانی بحث و مذاکره کنی و حقوق یک ملت بر دوشت سنگینی کند ! آنگاه که 5 نفر را راضی کرده ای و نفر ششم ممکن است زیر میز بزند.

ولی در پایان این مسیر هر چه که تقدیر بود بیاییم عهد کنیم با هم مهربان تر باشیم . حال ما را هیچ کس جز خود ما بورسی ها نمی تواند درک کند. حال ما را در این 12 روز ، آن 12 سال !

اما این هفته در حوزه سیاست خارجی اتفاق مهمی افتاد . در انتخابات کنگره آمریکا پس از 70 سال جمهوری خواهان توانستند اکثریت کرسی ها را تصاحب کنند و این یعنی ارکان قدرت به نفع جمهوری خواهان پس از این واقعه تاریخی در حال تغییر است . در این انتخابات کماکان بخت با کشورهای درگیر در مذاکرات همراه بود چون درصورتیکه جمهوری خواهان موفق شده بودند بیش از دو سوم کرسی ها را تصاحب کنند می توانستند بنابر قانون اختیار تعلیق تحریم ها را از رییس جمهور بگیرند که البته این اتفاق نیفتاد.

البته این انتخابات باید از 2 جنبه مهم بررسی شود .

نخست اینکه اکنون اوباما باید به توافقی با ایران برسد که بتواند از آن در کنگره در برابر نمایندگانی که به زودی اکثریت آنها جمهوری خواه خواهند بود دفاع کند و آنها را مجاب به لغو تحریم ها کند و این است که اندکی کار را سخت تر می کند.

از سوی دیگر اکنون دموکرات ها بیش از هر زمان دیگری برای انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری نیاز به برگ برنده توافق هسته ای با ایران دارند.

در این چند روز عمان میزبان ظریف ، کری و اشتون بود تا به این وسیله طرفین پیش از نشست پایانی سنگ های خود را وا بکنند. نشستی که بیش از هر زمانی در سکوت خبری و رسانه ای برگزار شد و هر کس از ظن خود در این مدت با مذاکرات یار شد . اظهارات جسته و گریخته ای هم که از سوی مقامات دولتی عمان و روسیه بیان شد به صورت رسمی تایید نشده است . آنچه مشخص است باید این 12 روز را صبر و دعا کنیم که انشالله عاقبت کار همان شود که به مصلحت ملت و کشور ماست.

در این هفته پس از مدت ها شاهد دو عرضه اولیه بودیم . 2 شرکت لیزینگ بهمن و قاسم ایران مهمانان جدید بازار سرمایه بودند. طبق روال مرسوم بورس که معلوم شد هنوز هم آن را فراموش نکرده است با این 2 سهم تازه وارد فشار عرضه ها بر بازار فزونی گرفت . البته مثل بسیاری از عرضه های دیگر این جو روانی بود که بازار را پر عرضه کرد وگرنه این 2 سهم نقدینگی بالایی نیاز نداشتند.

روز یکشنبه هم 400 ملیون سهم معادل 10 درصد از سهام سیدکو متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی به عنوان 481 امین شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه خواهد شد که البته این عرضه مقیاس بزرگتری در قیاس با ولبهمن و قاسم دارد و می تواند روز یکشنبه را به آخرین فرصت مناسب جهت بهینه کردن سبد و تکمیل خریدها تبدیل کند.

اتفاق مهم دیگر این هفته صدور مجوز ورود سرمایه گذاران اروپایی به بورس تهران بود . مجوزی که امکان سرمایه گذاری 20 میلیون دلاری را به خارجی ها می دهد . هرچند عدد این سرمایه بزرگ نیست و نمی تواند محرک خاصی باشد اما از این جهت حائز اهمیت است که فتح بابیست برای آینده و سرمایه گذاری های بزرگ تر

حالا که آنها به آینده بورس ما امیدوار هستند و بازار سرمایه ما را مکان امنی برای سرمایه های خود میدانند چرا ما امیدوار نباشیم ؟

اما برویم ببینیم این هفته در متن بازار چه خبر بود ..

طبق روال هفته های گذشته این هفته نیز گروه بانک در کانون توجهات و شایعات بود . توجهات به بانکی ها از این جهت است که رفع تحریم ها به ویژه سوییفت بیش از هر گروهی می تواند موجب گشایش در فعالیت های اقتصادی و ارزی آنها شود . عاملی که چند سالی است از آن محروم هستند و شعبات خارجی بانک ها را تبدیل به ایستگاهی متروک کرده است .

از طرفی رفع تحریم های واردات و صادرات هر صنعتی از پتروشیمی تا خودرو تا .. یعنی افزایش میزان مبادلات و گردش نقدینگی در بانک ها

این 2 عامل در کنار دستور و الزام بانک مرکزی به بانک ها مبنی بر فروش اموال و دارایی های مازاد خود و خروج از بنگاه داری باعث شده است گروهی که مدت ها به خواب سنگینی فرو رفته بود این روزها طلایه دار حرکتی جدید شود.

در طی معاملات این هفته شاهد رسیدن وگردش به قیمت 219 تومان و سپس بسته شدن نماد آن بودیم . امری که در گزارش 2 هفته گذشته به آن اشاره کرده بودیم. دلیل بسته شدن نماد هم تغییر با اهمیت پیش بینی 94 اعلام شده است. امری که پس از بسته شدن نماد سمگا دور از ذهن نبود.

همچنین وگردش تصمیم دارد تا 4 قطعه زمین با مجوز تجاریاداری به مساحت بیش از 5602 مترمربع و 20.57 درصد از کل سهام شرکت هلدینگ مجتمع فولاد صنعت بناب را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند.

در این گروه بانک سینا سرانجام با فرا رسیدن عرضه های اولیه موقتا متعادل شد. این بانک به زودی راهی افزایش سرمایه 67 درصدی می شود و این عاملی شده است جهت معاملات پر حجم و صف خریدی که در اکثر روزها در این نماد به چشم می خورد.

بانک دی از گزینه های مغفول مانده گروه است که به اعتقاد برخی از سهامداران از قافله رشد قیمتی سهام بانکی جا مانده است و اقبال بازار در جو مثبت بازار به این نماد دور از ذهن نیست.

بانک تجارت هم کماکان زیر ارزش و قیمت دفتری ! خود معامله می شود. یکی از دلایل اقبال بازار به تجارت علی رغم عرضه ها همین ارزش بالای سهم و فاصله قیمتی آن با ارزش دفتری و ذاتی آن است .

در گروه خودرویی گروه سایپا که از همتا و رقیب همیشگی خود یعنی گروه ایران خودرو جا مانده بود در این هفته تا حدی این عقب افتادگی را جبران کرد و هم اکنون شاهد اقبال بازار به سهام مجموعه سایپا هستیم.

سرانجام این هفته خبر مذاکره سایپا با رنو جهت فروش بخشی از سهام پارس خودرو به این شرکت به طور رسمی تایید شد. همچنین گفته می شود این آخرین برنامه رنو برای حضور در بازار خودروی کشور ما نیست و گویا پس از پارس خودرو قصد حرکت به سمت مالکیت مگاموتور را دارد.

در کنار این 2 خبر گمانه زنی هایی از واگذاری بلوک 20 درصدی وساپا به یکی از طرف های خارجی نیز شنیده می شود که در کنار پتانسیل های بنیادی وساپا می تواند در آینده موتور محرک سهم باشد.

اما در مورد زامیاد اتفاقات مطابق میل سهامداران پیش نرفت و این سهم در پایان معاملات این هفته صف فروش را به نظاره نشست که دلیل آن هم به مشکل خوردن بحث افزایش سرمایه بیش از 200 درصدی آن است . طبق اطلاعات شرکت به دلیل اختلافاتی بر سر بحث مالکیت برخی از اموال مورد دعوی فعلا امکان در دستور کار قرار گرفتن افزایش سرمایه وجود ندارد .

اما خکاوه با آگهی پیش فروش محصولات جدید خود نیرویی تازه در رگ های این سهم و سهامدارانش تزریق کرد. گویا مشکلات موجود بر سر راه همکاری ولوو و سایپا دیزل به عنوان نماینده انحصاری ولوو در ایران و کشورهای منطقه برطرف شده است و می توان امیوار بود با افزایش تیراژ تولید و فروش محصولات در آینده نزدیک اوضاع بنیادی سهم بهبود پیدا کند.

در این گروه ایران خودرو پس از رشد قیمتی خوبی که در هفته های گذشته داشت فعلا در حال استراحت است و خود را برای حرکت مجدد در صورت مثبت بودن نتیجه مذاکرات آماده می کند.

لیزینگی ها که این هفته عضوی جدید را در خانواده خود مشاهده میکردند به مدد جو مثبت ناشی از عرضه ولبهمن روزهای سبزی را پشت سر گذاشتند . گروه لیزینگی ها جزو بنیادی ترین گروه های بازار هستند که چشم اندازی روشن و پی بر ای های معقولی دارند و می توانند برای افراد ریسک گریز و آینده نگر گزینه های خوبی باشند. رشد ادامه دار خودرویی ها می تواند باز هم لیزینگی ها را به سطوح بالاتری برساند.

اما در گروه ساختمان باز هم شاهد یک شفاف سازی بی اثر دیگری بودیم. شفاف سازی هایی که بسیار دیر اعلام می شود و وقتی هم به دست اهالی بازار می رسد حتی به اندازه یک روز نمی تواند روند رو به رشد سهم را متوقف کند.

پس از ثنوسا این کرمان بود که در شفاف سازی خود اعلام کرد فعلا هیچ اتفاق خاصی که موجب افزایش میزان سودآوری شرکت و تعدیل سود آن شود اتفاق نیفتاده است ضمن اینکه همان درآمدهای پیش بینی شده هم تا الان محقق نشده و شرکت در 3 ماهه 28 ریال زیان شناسایی کرده است.

در این گروه ثاباد سومین سهمی است که عزم خود را برای حرکت بر مدار ثنوسا و کرمان جزم کرده است و فعلا هم عرضه ها نتوانسته جلوی رشد قیمت آن را بگیرد. شاید ماه آینده پس از رشد 100 درصدی قیمت آن شاهد یک شفاف سازی هم از جانب ثاباد باشیم .

شاید مهمترین دلیل اینکه این شفاف سازی ها موثر نمی افتد این است که در مورد این سهم ها همه چیز شفاف است و سخت است چیزی که شفاف است را شفاف تر کنی !

شناوری پایین این قبیل سهم ها یکی از دلایلی است که باعث شده است به راحتی توسط نقدینگی های هدفمند کنترل شوند و اجازه افت قیمت به آنها داده نشود.

در گروه صنایع شیمیایی و پتروشیمی این هفته شاهد رشد قیمتی و توجه بازار به شکربن و وپترو بودیم . طبق روال مرسوم و هرساله باز هم بحث فروش زمین شکربن مطرح شده است و متعاقب آن وپترو هم به عنوان سهامدار عمده در کانون توجهات قرارگرفته است.

از آن روزی که ما یادمان می آید شکربن قرار بوده است زمین خود را بفروشد و هیچگاه هم این امر محقق نشده . حال باید دید اینبار این اتفاق می افتد یا بازهم دستاویزی بوده است برای نوسانات چند روزه

در گروه قند کماکان شرکت های این گروه به دنبال افزایش نرخ محصولات خود به میزان 30 درصد هستند اما هنوز مجوز آن از سوی ستاد تدابیر ویژه تنظیم بازار صادر نشده است هرچند با توجه به رشد هزینه های تولید به نظر می رسد این امر دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز خیر

در گروه مواد غذایی به ویژه لبنی ها هم همین امر در جریان است . دولت شرکت ها را مجبور کرده است شیر را از دامداران به نرخ 1440 تومان بخرند اما جلوی رشد قیمت فراورده های لبنی را گرفته است که این امر موجب بروز اعتراضاتی شده است . در صورت ادامه وضع موجود حاشیه سود لبنی ها کاهش بالایی خواهد داشت هرچند از برخی از شرکت ها گزارشاتی رسیده است مبنی بر این که نرخ خرید شیر خام از دامداران پایین تر از عدد مصوب است و تا زمانی که افزایش نرخ نگیرند اقدام به خرید با نرخ 1440 تومان نخواهند کرد.

گروه سیمان که این هفته سیدکو را در روز یکشنبه به کارزار عرضه اولیه می فرستد می تواند چند روزی شاهد نوسانات مثبت باشد . قیمت سهم های این گروه در کف قرار دارد هرچند این در کف قرار داشتن سهم های سیمانی کاملا منطبق بر دلایل بنیادی است و بررسی وضعیت موجودی انبار ، تولید و فروش آنها می تواند دلیلی برای اثبات این مدعا باشد.

کماکان یکی از بحث هایی که در بین سهامداران این گروه ها در جریان است بحث بتنی کردن 10 درصد از جاده های کشور است .

هر طور حساب می کنیم این طرح بیشتر شبیه یک شوخی در حد اتصال دریای خزر و خلیج فارس است . امری که بدون شک پس از آرام شدن اوضاع کشور عراق و بازگشت صادرات سیمان به این کشور به روال سابق کسی از آن صحبتی نخواهد کرد و دیگر لازم نخواهد بود رانندگان نگران جلو بندی خودروهای خود باشند !

اما فعلا تا یک هفته اوضاع می تواند بر وفق مراد این گروه باشد البته تا زمانی که سهامداران برای سیدکو صف بکشند.

گزارش بازار این هفته هم به پایان رسید. نوشتن چنین گزارشی چندساعت زمان می برد. چند ساعتی که از آن 12 روز کم می شود و حالا باید گفت 11 روز و چند ساعت تا پایان مذاکرات هسته ای زمان باقی است . با تمام وجود برای موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای کشور عزیزمان ایران و رسیدن به هرآنچه خیر و مصلحت ماست از صمیم قلب دعا می کنم . از صمیم قلب مثل آن لحظه ای که بازیکن تیم محبوبت در دقیقه 90 بازی پشت ضربه پنالتی قرار می گیرد تا سرنوشت قهرمانی را تعیین کند و تو در آن لحظه به چیزی جز گل شدن توپ فکر نمی کنی.

برای اولین بار است که با تمام وجود دوست دارم در انتهای مطلب هم تیتر بزنم . تیتر بزنم این 11 روز و چند ساعت ، آن 12 سال !


هادی طهماسبی - کارشناس بازار سرمایه 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
ممنون از گزارش خوبتون
طاهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶
امیدواریم که خبرهای مثبت مهم تری را شاهد باشیم.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۱
فقط میتونم بگم عالی بود اونم برای منی که کل هفته باید سر کار باشم و نمیرسم مطالعه کنم
ایمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۱
بورس نیوز آفرین بر شما که زحمت میکشی تحقیق میکنی ومطالب می نویسی وما هم خوشحال میشیم وامیدواریم که این مذاکرات به خوبی ودرستی توافق شود وبه امید فردای بهتر برای کشور عزیزمان به ارمغان بیاورد
ناشناس
CANADA
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۷
در مورد سهام پدیده

آدم نمی داند به این حماقت مردم بخندد یا بگرید. متاسفانه بجای تدریس مطالب مالی در مدارس به دانش اموزان وقتی مطالب غیر مفید و متفرقه اموزش می دهیم انتظار بیشتری هم نمی رود.

کسی که کوچکترین سررشته ای از مسائل مالی داشته باشد با نگاه به صورتهای مالی پدیده متوجه می شود که سهام این شرکت در حباب بالایی معامله می شود و قطعا ارزش سرمایه گذاری ندارد یا حداقل فرصتهای بالاتر و بهتر و با قیمت ارزانتر و کم ریسکتر وجود دارد. ریسک خرید این سهم یک ریسک احمقانه است نه ریسک ناشی از سرمایه گذاری. وقتی احتمال باخت یک سرمایه گذاری 100 درصد است، میزان بازده ان میلیونها درصد هم باشد بازهم ان سرمایه گذاری را توجیه نمی کند.

به عنوان کسی که در شاندیز و طرقبه زمین دارد و از حباب شدن املاک در شاندیز به واسطه پدیده منتفع گردیده ، خدمت دارندگان سهام پدیده عرض می کنم تا دیر نشده دندان طمع را بکشید. نقد را بچسبید و قبل از فروریزی بهمن از کوه پوشالی پدیده خارج شوید.

در اقتصاد کشوری که با نفت 70 دلاری که انهم بزور می فروشد و حداقل 50-60 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و در تنگنای تحریمهای بین المللی که امکان رقابت و صادرات محصولات تولیدی را به حداقل رسانده و عملا تولید در حال ورشکستگیست، نمی توان شرکتی را درست کرد و در عرض پنج سال ارزش افزوده شش میلیارد دلاری ایجاد کرد. در صورت فروش سهام چه کسی قادر است شش میلیارد دلار تامین کند؟
(ارزش کل سهام فعلی پدیده حدود 6 میلیارد دلار است.)

وارن بافت می گوید هر وقت می خواهید سهام شرکتی را بخرید فرض بگیرید که پول دارید و کل ان را می خواهید بخرید و قرار است ان سهام را تا ابد داشته باشید. آیا در این صورت ارزش خرید دارد یا خیر؟

اگر شما شش میلیارد دلار داشته باشید، کلاه خودتان را قاضی کنید پدیده شاندیز را می خرید؟ با 240 هزار دلار به شما در کنار فلوریدای امریکا خانه ویلایی 250 متری می دهند. با شش میلیارد دلار شما می توانید 25000خانه را نقدی یا صد هزار خانه را با استفاده از وام در فلوریدا با بهترین اب و هوا سرسبز و با بهترین امکانات شهری بخرید !!!!

با شش میلیارد دلار می توان بزرگترین شرکتهای معدنی تولید کننده طلای جهان را خرید! شرکتهای بزرگ با بیش از 15 معدن طلا همکنون تنها سه تا پنج میلیارد دلار در بورسها معامله می شود!

کل ایران خودرو با صدها هزار متر مربع زمین و ساختمان ساخته شده که بمراتب بیشتر از دارایی پدیده است را می توان با 1 میلیارد دلار خرید. اگر به ان قانع نیستید کل بانک صادرات را می توانید با 1.75 میلیارد دلار بخرید. املاک بانک صادرات را یک جستجو بکنید ببنید چند هزار شعبه و چند مترمربع زمین دارد و بعد با پدیده مقایسه کنید.

پدیده از حربه غفلت و کم سوادی مردم در مسائل مالی و با تحریک طمع انها به روش بازار سازی( که در اصطلاح مالی marker making می گویند) سهام خود را مدیریت کرده و با نشان دادن روند صعودی مانع فروش و شناسایی سود دارندگان سهام می شود. این شرکت به وسیله تبلیغات بگونه ای رفتار کرده که ورودی سرمایه برای خرید سهام همواره بیشتر از خروجی سرمایه بابت فروش سهام باشد. بدین وسیله بدون ایجاد ارزش افزوده قابل توجه صرفا از محل ورود پول سهامدار جدید ، پول سهامدار قبل را می دهد. این قضیه یک معادله پانزی است که در هرجای دیگر دنیا باشد توسط مراجع قانونی پیگیری شده و جلوی ان گرفته می شود.
ولی خوب در ایران می توان با کمی هزینه دهان همه بازرسان و ناظران را بست.

امیدوارم افراد سرمایه گذار در پدیده که اکثر از قشر ناوارد به مسائل مالی هستند زودتر متوجه قضیه بشوندو کسی متضرر نگردد. گرچه در هر سقوطی اکثر مردم پول خود را از دست می دهند و فراری از ان نیست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۲
ما هم امیدواریم اما به حای دعا کردن اینقدر به پر و پاچه کشورهای دیگر نپیچیم و شعار ندهیم و راه تعامل با دنیا را پیش گیریم
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
دردو کلام:
جامع وجالب
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
حالا موندیم کدوم سهمها رو بخریم با این رشدهای قیمت
مُحلل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
این ماجرا را تمامی نیست عزیز، با دوازده سال که هیچ با 120 سال هم مشکلی حل نمی شود.
سفته باز قبل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
آفرین بر صداقتت از طرح سفته باز ها آگاه هستم خرید هنگفت در سهمهای .... وتبلیغات بی پوچ وحبابی می خواهند در اخر همین ماه همه را نقد کنند سیاست کلی موقع فروش با رخنه درسایتها سیاست سفته بازی اجرایی می شود
حسابدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
نهایی شدن توقف نمادها به شفاف سازی عکس العمل نشان ندادند وبطبع بلوکه شدن داراییهای وارد شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
نمادهایی مثل ....که توسط سفته بازان بی رویه بالا میرن همانند بادکنک فشرده از هوایی ست که هر ان امکان ترکیدنش وجود داره مخصوصا .... وفاجعه برای افراد ساده ومبتدی که هرچی دارن دو دستی تقدیم سفته بازان و افراد زرنگ بورس می کنند.سهامدار مبتدی به هوش باش که خوشحالیت به زاری تبدیل نشه .فاجعه در راه.مطمئن باش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
ه همین خیال باش که در این دور مذاکرات توافق بشه نه که نخوام آرزوی قلبیمه ولی محاله....
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
ممون از گزارش کاملتان....انشا الله
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
نمیخوام بدبینی القا کنم من خودم تو این بازار مشغولم و تمام آروزوها و خواسته هام رو تو رونق این بازار میبینم ولی اونقدر زیاده خواهی از طرف تندروهای آمریکا تو مذاکرات مطرحه که کم کم حتی خود رییس جمهور امیدشو از دست داده خدا فقط میتونه کمکمون کنه
ایول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
حرف دل من زدی حبابش می کند بعد حباب تهی می شود وضرر پشت ضرر
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴
چاره کار اینکه سهمم ببنده تا کسی جرات نکنه سفته باز یانجام بده
حبیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
از گزارش و تحلیل شما متشکرم اصتفاده کردم
سید محمد حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
باعرض سلام وخسته نباشید ممنون ازتحلیل خوب و امیدوارکننده تان انشاالله آنچه خیراست پیش خواهد آمد.دست حق همراهتان.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
ذوق و شوق از کلمه به کلمه گزارشت معلومه. انشاءالله ذوق و شوقت و ذوق و شوقمون کور نشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
همه منتظریم که روزهای خوب فرا برسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
همه میدونن روی این سهمها سفته بازی هست ومیتونن خیلی راحت جلوی اینکارو بگیرن
رسول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
با سلام بر کارشناس عزیز،گمونم ثاباد خبرهایی داشته باشه بهتر نبود بجای بدگویی پی خبرهاش میرفتین
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
سلام
از مطالب مفیدتون سپاسگزارم و همچنین از وقت گرانبهایی که هزینه میکنید
موفق باشید