بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
مسکو- ایرنا- سفیر ایران در روسیه اعلام کرد: ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران واقعیتی انکارناپذیر است و دلیلی برای ادعای واهی در مورد آن وجود ندارد.
کد خبر : ۱۳۸۴۴۱

به گزارش ایرنا، 'مهدی سنایی' روز جمعه در مصاحبه با تارنمای روسی 'سیاست خارجی' با اشاره به علاقه مندی ایران به حل و فصل اختلافات و سو ء تفاهم ها در باره برنامه هسته ای خود، خاطرنشان کرد: ایران برای حل مساله هسته ای خود تاکنون با حسن نیت کامل رفتار کرده است.

وی با اشاره به ادامه روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: مذاکرات اخیر موفق بوده و در آن نتایج خوبی به دست آمده است.

سفیر ایران در روسیه گفت: از طرف روسی بخاطر ابتکارش برای نزدیکی مواضع طرف های شرکت کننده در مذاکرات قدردانی می کنیم و امیدواریم طرف های دیگر هم برای حل این مساله علاقه مندی نشان دهند.

سنایی با بیان این که مذاکره را تنها راه حل این مساله می دانیم، اظهار کرد: گروه 1+5 هم برای ادامه این مذاکرات و ایجاد شرایط برای حل و فصل نهایی مساله هسته ای در ماه نوامبر باید حسن نیت نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: پس از دستیابی به توافق جامع در مورد مساله هسته ای ایران شرایط مناسبی برای همکاری میان ایران و روسیه به وجود می آید و طرفین می توانند حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه را افزایش داده و در عرصه های جدید همکاری ها را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: مقامات دو کشور برای دستیابی به این هدف باید تلاش کنند.

سفیر ایران در مورد وضعیت روابط ایران و روسیه گفت: پس از دوره رکود در روابط دو کشور شاهد شکوفایی و نوسازی روابط هستیم. ایران و روسیه در مرحله کنونی در سطح دوجانبه و در عرصه بین المللی منافع مشترک دارند و با تهدیدهای مشترک نیز مواجه هستند.

وی اضافه کرد: دو طرف در بسیاری از مسایل به تفاهم رسیده اند و این امر موجب همگرایی بیشتر دو کشور در منطقه و در سطح جهانی شده است.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: تفاهم متقابل ایران و روسیه در موضوعات دوجانبه و چندجانبه امکان ارتقاء سطح همکاری ها میان دو کشور را فراهم کرده است و امروز شاهد عقد موافقت نامه های مهمی در عرصه های اقتصادی و دیگر حوزه ها هستیم.

وی یادآوری کرد: در ماههای اخیر شاهد پیشرفت های جدی در همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و روسیه بودیم و تبادل هیات های مقامات دو کشور در سطوح عالی جریان دارد. 

سفیر ایران در روسیه با اشاره به چهار دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه در یک سال اخیر، خاطرنشان کرد: در این دیدارها تمام ابعاد منطقه ای و بین المللی روابط ایران و روسیه بررسی شد. علاوه بر این ملاقات ها سران دو کشور در گفتگوهای تلفنی در مورد مسایل مختلف رایزنی کرده اند. 

وی گفت: دیدار اخیر دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران از آستراخان روسیه گام بسیار مهمی در توسعه روابط دو کشور بود.

دکتر سنایی سپس به افزایش مبادلات بازرگانی میان روسیه و ایران در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت که این روند افزایشی از نتایج توسعه روابط دو کشور بوده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط برای توسعه همکاری های ایران و روسیه در عرصه های مختلف اقتصادی ازجمله نفت و گاز، کشاورزی و حمل و نقل فراهم شده است و موافقت نامه های اقتصادی میان دو کشور پایه و اساس این همکاری ها را تشکیل می دهند.

سفیر ایران در روسیه همچنین به همکاری دو کشور در طرح های اقتصادی و صنعتی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تبادل طرح ها جریان دارد و اطلاعات در مورد آنها پس از نهایی شدن طرح ها اعلام خواهد شد.

وی سپس به اهمیت همکاری های امنیتی ایران و روسیه اشاره کرده و اظهار داشت: ایران و روسیه با تهدیدات مشترک امنیتی در منطقه مواجه هستند.

وی گفت: تهدیدات ناشی از افراط گرایی و تروریسم و قاچاق مواد مخدر و بحران های منطقه ای خطر مشترک برای دو کشور است و به همین دلیل دو طرف علاقه مند به تعمیق رایزنی ها و همکاری های منطقه ای در عالی ترین سطوح هستند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر