بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۸
رییس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده:

میانگین فرزندآوری خانواده ها سه برابر کاهش یافته است

تهران - ایرنا - رییس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده گفت: میانگین تعداد فرزندان هر خانواده که در سال 68 حداقل 4 / 6 فرزند بود، اکنون به 8 / 1 فرزند رسیده، یعنی این موضوع بیش از سه برابر کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۳۸۷۳۸

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، دکتر «خلیل علی محمدزاده» روز دوشنبه در نخستین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیتی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این شدت کاهش در تاریخ بشریت بی سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین در سال 68 به ازای هر یکهزار نفر 23 نفر در سال به جمعیت کشور اضافه می شد، اما اکنون این رقم به 3 / 1 نفر رسیده و این موضوع نیز بیش از دو برابر کاهش داشته است.

علی محمدزاده با بیان اینکه در حد جایگزینی یا جانشینی قرار داریم، افزود: حد بقای نسل ما اکنون 1 / 2 است، یعنی اگر بخواهیم جمعیت را در درازمدت حفظ کنیم، هر خانواده باید بیش از دو فرزند داشته باشند اما اکنون ما سه دهم درصد کمتر هستیم.

وی ادامه داد: از سال 92 تا 97 اگر در جهت جمعیت افزایی بخواهیم عمل کنیم می توانیم نرخ باروری را از 78 / 1 به 87 / 1 برسانیم که این به معنای یک دهم ارتقا در نرخ باروری کل در کشور است.

رییس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده تصریح کرد: برای کنترل جمعیت می توان با شدت بیشتری اقدام کرد اما برای افزایش جمعیت کار سخت است و سرعت کنترل جمعیت با افزایش جمعیت تناسب ندارد.



** جمعیت زیر 15 سال ایران 23 درصد است

وی گفت: جمعیت زیر 15 سال یک کشور در حال توسعه باید 40 درصد باشد اما اکنون این جمعیت در ایران 23 درصد است.

علی محمدزاده ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه بحث سالمندی مطرح نیست و سالمندی سه تا چهار درصد است، اما در ایران اکنون سالمندی وارد فاز نخست شده و رقم تعداد سالمندان کشور هشت درصد جمعیت است.

وی افزود: در سال 2090، امید به زندگی که اکنون برای بانوان 73 سال و برای مردان 5 / 71 سال است به میانگین 89 سال می رسد، اما نمی دانیم که چرا سن سالمندی در کشور را از 60 تا 65 سال حساب می کنند.

علی محمدزاده با بیان اینکه سازمان ملل نیز سالمندی را از 60 تا 65 سال حساب می کند، گفت: در ایران نیز نیروی انسانی ما در 65 سالگی بازنشسته می شود و کمتر مولد هستند.



** 80 کشور زیر حد جایگزینی هستند

وی تصریح کرد: تا سال 1970 میلادی هیچ کشوری در جهان نبود که زیر حد جایگزینی باشد، اما اکنون 80 کشور زیر حد جایگزینی قرار دارند.

علی محمدزاده افزود: در سال 1425 که پنجره جمعیتی روی ایران بسته می شود با این روند کنونی، به رشد جمعیت صفر و پس از آن به منفی خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: براساس آمارها، جمعیت ایران تا سال 1425به 97 تا 101 میلیون نفر می رسد و بعد از آن منفی می شود.



** 56 درصد زایمان ها در کشور سزارینی است

رییس کمیته بهداشت شورای زنان و خانواده گفت: اکنون 56 درصد زایمان ها در کشور به صورت سزارینی است و سزارین بار بیماری ها را افزایش می دهد و منابع مالی را از حوزه سلامت خارج می کند.

وی افزایش اختلالات تنفسی، آسم، اوتیسم و شیوع دیابت را از عوارض سزارین عنوان کرد و افزود: از وزیر بهداشت به خاطر اینکه یکی از عناوین طرح تحول نظام سلامت را افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین قرار داده قدردانی می کنم بطوریکه باید هر سال 10 درصد کاهش یابد تا این نرخ به 30 تا 35 درصد برسد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۷
همین الانم در کشور کلی مشکلات بهداشتی و امنیتی و فرهنگی و تفریحی داریم . بچه بیاریم که چه گلی به سرش بزنیم ؟؟؟ فقط چون دولت بچه دوست داره؟؟؟؟؟؟
تبریزی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
بچه ای که بدنیا میاریم در مقابلش مسولیت داریم با این وضع آلودگی هوا و میوه و سبزی ها چه دنیایی میخواهیم به آنها بدهیم!!! بحث اقتصاد و رفاه و ... هم به کنار
SAED
Netherlands
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
یک نگاه به محیط زیست دریای خزر زاینده رود دریاچه ارومیه دریاچه پریشان و وضعیت الودگی هوا بیاندازید به وضعیت معیشت مردم نیز. جمعیت مناسب مملکت با توجه به توانا یی های مدیریتی سیاسی و اکو سیستمی نهایت 40 میلیون نفر است.بقیه هم شعر است و داستان.و..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
هروقت حقوق و دستمزد درست توزیع بشه اونوقت این تیتر برعکس ميشه الان مدتهاست کارمندها حقوق خوبی نمیگیرن باور کنید ماهی یک کیلو گوشت نميتونیم بخریم چه رسد به چیزهای دیگر