بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۸
رییس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: برای ورود به بازار و رقابت جهانی باید در مقطع مشخص و تعیین شده از تولید داخلی حمایت کرد.
کد خبر : ۱۳۸۷۴۹
به گزارش ایرنا؛ 'حسین گروسی' دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره مشکلات فراروی تولید با بیان اینکه از منابع به درستی استفاده نمی کنیم، افزود: کمبود نقدینگی و هزینه های بالای تولید از جمله مشکلات است.

نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش کیفیت و استفاده از فناوری های نو و قیمت مناسب از موارد بهتر شدن تولید است .

وی گفت: بهره بالای تسهیلات و سهم بالای کارفرما در بیمه ومالیات بر ارزش افزوده و عوارض مالیات واردات از دیگر مشکلات فراروی تولید است که موجب می شود کالای تولیدی ما 50 درصد گران تر از مشابه خارجی آن تمام می شود .

گروسی افزود: بیش از 6 ماه روی طرحی در جهت حمایت از تولید کار کردیم که برخی از مواد آن در لایحه پیشنهادی دولت برای خروج از رکود پیش بینی شده است و امیدواریم لایحه خروج از رکود جامعیت لازم را داشته باشد .

رییس فراکسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: باید راهبردها بر اساس آمایش سرزمین تدوین شود .

وی با اشاره به اینکه دیر یا زود باید به تجارت جهانی بپیوندیم افزود: باید تولیدات ما قابل رقابت با دیگر تولیدات جهان باشد .

گروسی با بیان اینکه توان علمی و منابع طبیعی لازم را برای رقابت با بازارهای جهانی داریم گفت: نظام بانکی ما باید اصلاح شود و بانک ها نباید بنگاه داری کنند و باید تلاش کنیم هزینه های تولید را کاهش دهیم .

وی بر لزوم ارتباط تولید با دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه میان دانشگاهها و واحدهای تولیدی ارتباط وجود ندارد لذا واحدهای تولیدی تحقیق و پژوهش را باید به دانشگاهها بسپارند .

نایب رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران نیز در این برنامه خبری گفت: قوانین و ساختارهای اقتصادی کشور باید تولید محور باشند تا سرمایه گذاری ها به سمت تولید برود.

'محسن جلالی پور' با دسته بندی مشکلات تولید در سه دسته افزود: دسته اول، مشکلات ساختاری اقتصادی کشور است که اساسی و ریشه ای و مربوط به دهه های اخیر است.

وی دسته دوم را مربوط به مشکلاتی از جمله تحریم ها دانست که در 10 سال اخیر به علت شرایط خاص کشور به وجود آمده است.

جلالی پور گفت: دسته سوم مشکلات تولید ، مشکلاتی از جمله کمبود نقدینگی و نرخ بالای بهره بانکی است که این روزها تولید کنندگان با آن درگیرند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه کشور ما تولید محور نیست افزود:از زمانی که به منابع زیرزمینی دسترسی پیدا کردیم ، شرایط تولید را در کشور فراهم نکردیم و دولت فربه شده و بیشتر مصرف کننده است تا تولید کننده.

وی بزرگ بودن دولت و استفاده از منابع نفتی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: 85 درصد بودجه ها، هزینه های جاری است و آن مقدار اندک که بودجه عمرانی است هم معمولا تنها حدود 60 درصد آن محقق می شود .

جلالی پور افزود: در سالهای اخیر تحریم ها شرایط را برای صادرات ودسترسی به امکانات خارج از کشور محدود کرده است .

وی ، کمبود نقدینگی و نرخ بالای بهره و سود تسهیلات و ثبات نداشتن قوانین تولید را از مشکلات کنونی فراروی تولید برشمرد و گفت: کمبود تقاضا و رکود اقتصادی در سال های اخیر نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است .

نایب رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران افزود: مناسبت های بین المللی در سالهای اخیر خوب نبوده است و بازارهای خارجی به روی ما خیلی باز نیست و فضای کسب و کار نامناسب است که باید برای رفع این مشکلات تلاش کرد .

جلالی پور گفت: برنامه ای برای تولید نداریم زیرا هیچ وقت ، کشور را نیازمند به آن ندیدیم.

وی افزود: باید همه تصمیم گیران اقتصادی کشور راهبرد مشخصی را تدوین کنند تا اقتصاد با نگاه تولید محور به پیش برود .

نایب رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن ایران تاکید کرد: باید ساختار کشور را تولید محور کنیم یعنی در تصویب هر قانون و مصوبه ای باید بررسی شود که این مصوبه چه کمکی به تولید می کند .

وی درباره راهکارهای رفع موانع تولید با اشاره به اینکه دولت، مردم و بنگاه های اقتصادی در این زمینه وظایفی دارند، گفت: بازکردن عرصه مناسبات با بین الملل و در کنار آن بهبود فضای کسب و کار داخل و برداشتن قوانین مزاحم و تزریق نقدینگی به تولید از وظایف دولت است و نگاه مردم هم به تولید باید ملی باشد و کالای داخلی را مصرف و از دولت پشتیبانی کنند .

جلالی پور ادامه داد: بنگاه های اقتصادی نیز باید با استفاده از فناوری های نوین و دانش بنیان ، بهره وری را افزایش دهند تا قدرت حضور در بازارهای جهانی را داشته باشند .
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
با شعار رقابت جهانی و حمایت از تولید ملی بازار داخل را از ورود اجناس با کیفیت مخروم کرده و اجناس بدون کیفیت تولید داخل را با چند برابر قیمت به مردم انداخته اند تا کی ، چند سال ، آیا سی و چند سال کافی نیست ؟ آقایان رانت خوار بگذارید مردم راحت زندگی کنند ، دست از شعارهای الکی و بیخود بردارید. آیا کشورهای دیگر که رشد صنعتی داشته اند مثل مملکت ما عمل کرده اند؟ ترا بخدا بگذارید مردم راخت زندگی کنند