بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۱
رییس سازمان حفظ و نباتات کشور گفت: از آنجاییکه استاندارد هایی برای ایجاد ضد عفونی چوب وجود دارد و یکی از موارد مهم آن این است که تا حدود 20 کیلومتری آن نباید جنگل باشد تا آفت نتواند حرکت کند، اینچه برون استان گلستان گزینه مناسبی برای ایجاد قرنطینه است.
کد خبر : ۱۳۸۸۲۲
'محمد علی باغستانی ' سه شنبه شب در حاشیه سی و پنجمین سمینار سالانه سازمان حفظ و نباتات در بابلسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اهمیت حساسیت نسبت به واردات چوب در شمال اشاره کرد و افزود: این سازمان محدودیتی را ایجاد نمی کند و حتی پیشنهاد داده است که تجهیزات قرنطینه چوب را در اینچه برون استان گلستان ایجاد کنیم.

باغستانی با بیان اینکه اینچه برون با جنگل فاصله زیادی دارد ، اظهار داشت: اما واحد های صنایع چوبی هزینه بالای حمل و نقل را مطرح کردند ولی سازمان حفظ نباتات نمی تواند پاسخگوی حمل و نقل باشد.

وی تصریح کرد : رویکرد جدی سازمان حفظ و نباتات کشور مراقبت و حفظ جنگل های باقی مانده است شمال ایران است ولی به نظر می رسد که بخش خصوصی در واردات چوب با سازمان حفظ و نباتات کنار نمی آید.

وی با بیان اینکه واحد های صنایع چوبی توقع دارند تا چوب را با پوست و بودن ضد عفونی و عدم رعایت نکات قرنطینه ای در مبادی، وارد کنند و سپس ضد عفونی را در ورودی مقصد انجام بدهند، ادامه داد: این واحد در مازندران تاکیدشان ایجاد قرنطینه چوب در بندر امیر آباد دارند.

باغستانی تصریح کرد: بحثی که سازمان حفظ و نباتات دارد این است که بندر امیر آباد در دل جنگل ها و در کنار منطقه حساس به مقولات زیست محیطی قرار گرفت و وقتی چوب آلوده بیاید نمی توان آن حشره که در نزدیکی آن جنگل و محیط زیست حساس وجود دارد را کنترل کنیم.

وی اظهار داشت: از طرفی عمده چوب هایی که در صنایع چوبی استفاده می شود چوب های غیر مرغوب و در حد هیزم و چوب های دست دوم و سوم است و آنان می خواهند این چوب ها را بدون رعایت نکات بهداشتی وارد و انباشت کنند.

وی با اشاره به این نکته که در دنیا ضد عفونی در کشور مبدا صورت می گیرد و شرایط کشور متقاضی را اعمال می کنند، اضافه کرد: سازمان حفظ نباتات با سرویس های مربوطه کشور روسیه صحبت و تفاهم نامه ای را نیز امضاء کرده است تا بر اساس ضوابط بین المللی آنچه را که ما می خواهیم برای واردات چوب انجام بدهند.

باغستانی گفت: به نظر می رسد واحد های صنایع چوبی به دلیل اینکه هزینه آنان بالا می رود و رضایت آنان را جلب نمی کند، راضی به واردات چوب بر این اساس نیستند.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: این سازمان معتقد است که هزینه انجام قرنطینه صحیح بهتر است تا اینکه با وارد شدن حشرات و نفوذ آن به جنگل های شمال ، هزینه هنگفتی را بر کشور وارد شود.

باغستانی گفت: علت اصلی اضمحلال جنگل های زاگرس ایران نیز ورود حشره خوار بلوط است که از طریق واردات چوب به این جنگل ها نفوذ کرده و همچنان خسارت می زند.

وی ادامه داد: اگر آفت قرنطینه ای وارد شود و کنترل نشود ،نمی توان از سم و یا از روش های دیگر استفاده کرد به همین دلیل برای حفظ جنگل های ایران سختگیری ها در واردات چوب ضروری و لازم است.

یکی از بودجه دولتی این حجم عظیم فعالیت های حفظ و نباتات را نمی کند به همین دلیل طرح ایجاد ردیف هزینه درآمد را داده ایم که بخش از تعرفه واردات محصولات کشاورزی را بگیریم تا آزمایشگاه های خود را تجهیز کنیم.

در حالی که نیاز سالانه چوب به عنوان مواد اولیه صنایع چوبی در کشور سال به سال افزایش می یابد و برداشت های بی رویه و غیر اصولی چوب از جنگل با محدودیت های جدی مواجه شد، مشکلات واردات و زراعت چوب نیز همچنان لاینحل باقی مانده است.

طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های هیرکانی شمال در واقع شوک اطلاع رسانی دولت یازدهم نسبت به فاجعه آمیز بودن برداشت های بی رویه از جنگل های شمال است.

صاحبان واحد های صنایع چوب استان های شمالی معتقدند کمبود چوب مورد نیاز صنایع مرتبط در کشور یک و نیم میلیون متر مکعب است که اگر از طریق واردات چوب و یا زراعت چوب تامین نشود ،با توجه به صنایعی که ایجاد و تاسیس می شوند ، در آینده کشور با بحران کمبود منابع چوبی مواجه خواهد شد.

سی و پنجمین سمینار سالانه حفظ نباتات کشور از امروز با هدف بررسی مشکلات قرنطینه ، اصلاح قوانین ، مبارزه بیولوژیک و کمبود اعتبار د بابلسر آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر