بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
وزیر نفت گفت: افزایش تولید ١٢٠ میلیون مترمکعب گاز تا پایان امسال به این معناست که سال آینده ٤٤ میلیارد مترمکعب گاز بیشتری نسبت به ابتدای سال ٩٣ در اختیار داریم و این گاز، جایگزین سوخت مایع می شود.
کد خبر : ۱۳۸۹۵۹
به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در گردهمایی سراسری مدیران مناطق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با توانمند، موثر و اثرگذار توصیف کردن این شرکت، گفت: به صورت روزانه پیگیر تامین سوخت زمستانی هستم و در این زمینه نیز به شرکتهای پخش و گاز تاکید می کنم.

وی افزود: مسائل مهم صنعت نفت از جمله افزایش ظرفیت تولید گاز و سوخت رسانی به نیروگاهها را به صورت روزانه پیگیری می کنم، البته نیروگاهها از ابتدای امسال به دنبال دریافت ١٢ میلیارد لیتر سوخت گازوییل بودند که این کار عملی نبود.

وی با اشاره به تلاش شرکت ملی گاز ایران برای تامین سوخت نیروگاهها، یادآور شد: در حال حاضر روزانه ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز به شرکت ملی گاز ایران تحویل داده می شود.

وزیر نفت تصریح کرد: ظرفیت تولید گاز کشور امسال نسبت به سال گذشته، ١٠٠ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی ادامه داد: تا ٣ سال آینده با افزایش تولید گاز، سوخت رسانی به صنایع با گازوییل و مازوت و سوخت رسانی به شهرهای کوچک و روستایی نیز کاهش می یابد و گاز جایگزین آن می شود.

زنگنه گفت: براساس بند «ق» تبصره ٢ بودجه امسال، ٤ میلیارد دلار در شورای اقتصاد برای گازرسانی به ١٠ میلیون نفر (٢,٥ میلیون خانوار) در شهرهای کوچک و روستاهای باقیمانده در حال تصویب است.

به گفته وی، افزایش تولید ١٢٠ میلیون مترمکعب گاز تا پایان امسال به این معناست که سال آینده ٤٤ میلیارد مترمکعب گاز بیشتری نسبت به ابتدای سال ٩٣ در اختیار داریم و این گاز، جایگزین سوخت مایع می شود.

به گفته وی، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در آینده نه چندان دور (٣ سال آینده) تبدیل به توزیع کننده سوخت مایع برای خودروهای بنزینی و گازوییلی می شود.

وزیرنفت خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر شرکت توزیع کننده سوخت در ایران نداریم و باید به سمتی برویم که به صورت مستقیم با ٥ هزار مشتری (جایگاهدار)طرف حساب نباشیم و این تعداد را با ایجاد تعاونیها، اتحادیه ها و... به ٧٠ مشتری کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: در همه جای دنیا، شرکتها صاحب جایگاه هستند و برای خود برند و اسم دارند؛ این در حالی است که در ایران به صورت مستقیم باید با جایگاهدار طرف حساب شویم.

زنگنه با بیان اینکه اندازه های این جایگاهها کوچک بوده و اعتبارشان نیز کم است، گفت: اگر با ١٠ شرکت توزیع کننده سی.ان.جی روبرو بودیم خیلی راحت تر می توانستیم کار کنیم و به هر حال ما باید به این سمت برویم.

وزیر نفت با بیان اینکه لازم است یک نظام جدید تخصیص نفت گاز به کامیونهای درون و بیرون شهری بر مبنای پیمایش تعریف کنیم، افزود: ما می توانیم حداکثر در مدت یکسال آینده کار را شروع کنیم و درمدت دو سال نیز این کار را انجام دهیم.

وزیر نفت یادآور شد: در زمینه سخت افزاری و تقویت سامانه هوشمند نیز فعالیتهایی در دست اجراست تا مشکلات در این بخش به کمترین میزان برسد.

وی با بیان اینکه صنعت سی.ان.جی باید توسعه یابد، گفت: باید علاوه بر استفاده از ظرفیت ایستگاههای موجود، شرایط را برای استفاده از ٤٠ درصد ظرفیت کمپرسورهایی که در مدارنیستند، فراهم کنیم.

زنگنه با بیان اینکه از این پس ایستگاههای سی.ان.جی، دو منظوره می شوند، تاکید کرد: ابتدا تحویل سوخت خودروها و همچنین بخشی از گازرسانی روستایی به نقاط کوهستانی، دور افتاده و جنگلی توسط سی.ان.جی انجام می شود.

به گفته وی، باید از ظرفیتهای فعلی استفاده کنیم و در ادامه نیز باید جایگاههای جدید ایجاد کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکتهای پخش در استانها باید توسعه سی.ان.جی را جدی بگیرند، تصریح کرد: در حال حاضر ١٩ میلیون متر مکعب سی.ان.جی جایگزین بنزین شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای خودروهای سبک و بنزین سوز سبدی از سوخت داشته باشیم، افزود: باید در بخش کشاورزی نیز یک سامانه ایجاد کنیم و به ماشین آلات کشاورزی از جمله تراکتور و کمباین که شماره می شوند، سهیمه بدهیم.

زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت برای برق رسانی به چاههای کشاورزی برنامه تعریف کرده است، گفت: وزارت نفت براساس این طرح به ازای هر لیتر گازوییل که با برقی کردن چاههای کشاورزی صرفه جویی شود، یک دلار تخصیص می دهد.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، زنگنه تصریح کرد: این طرح به شورای اقتصاد ارسال شده است که پس از تصویب در این شورا، عملیاتی می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر