بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر : ۱۳۹۳۱۵
جان کری
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پیشرفت های چشمگیر به دست آمده در مذاکرات هسته ای با ایران از ادامه این روند خبر داد و افزود: ایران در یکسال گذشته به تمامی تعهداتش عمل کرده و باعث اعتماد ما شده که می تواند پایه های یک توافق جامع مرضی الطرفین باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جان کری در نشست خبری پایان مذاکرات وین که از شبکه های تلویزیونی پخش شد، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه ۱+۵و خانم کاترین اشتون و نیز کسانی که پشت صحنه به ایده پردازی می پردازند تا این ایده ها بتواند راه را برای پیشبرد مذاکرات هموار کند تشکر کرد.

وی همچنین از محمد جواد ظریف به خاطر تلاشهای سخت و جدی اش برای به نتیجه رساندن مذاکرات تشکر کرد و افزود: ما در ماهها و روزهای گذشته بسیار تلاش کردیم تا به توافقی برسیم که بتواند جامعه بین المللی را راضی کند.

وی افزود: وزیر خارجه ایران اقدام دشوار و جدی برای دست یابی به آنچه ما به آن رسیده ایم انجام داده است. ما به ادامه این شیوه برای دست یابی به نتیجه قطعی نیاز داریم.

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: برای رسیدن به یک توافق خوب نیاز به زمان طولانی داریم و نمی خواهیم به هر توافقی یا یک توافق بد برسیم. باراک اوباما از هنگام روی کار آمدن گفت که ما نمی خواهیم ایران سلاح اتمی داشته باشد البته این موضوع شامل همه کشورها می شود و هیچ کس نباید سلاح اتمی داشته باشد حتی کشورهایی مانند روسیه و آمریکا که از قبل سلاح اتمی داشته اند نباید دیگر سلاح تولید کنند و ذخایر فعلی خود را کاهش دهند.

کری در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهوری امریکا بهترین راه برای اینکار را دیپلماسی می داند که از طریق توافقات درازمدتی که طرفین به آن متعهد باشند امکان پذیر است. هرچند باید بگویم دیپلماسی سخت است و اگر آسان بود ما در ماههای گذشته می توانستیم به نتیجه برسیم.

وی افزود: ما این مذاکرات را به مدت ۷ ماه تمدید می کنیم تا بتوانیم ظرف چهار ماه به یک توافق برسیم و بعد از آن سریعاً عمل کنیم.

کری در ادامه گفت: توافق جامع باید مطالبات جامعه جهانی را برآورده سازد که ما برای رسیدن به آن اختلاف نظرهایی داریم که سعی می کنیم آنرا بر طرف کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: امروز جهان امن تر از یکسال گذشته است که نتیجه توافق موقت ما با ایران(برنامه اقدام مشترک) در سال گذشته است.

وی در ادامه مدعی شد: امروز حرکت برنامه ایران به طرف سلاح اتمی که با سرعت پیش می رفت متوقف شده است. امروز ایران هیچ اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده ای ندارد و همه آنها را تبدیل کرده است و غنی سازی آن هم متوقف شده است. همچنین پیشرفت پروژه رآکتور آب سنگین اراک هم متوقف شده است.

کری گفت: یکسال قبل بازرسان آژانس دسترسی به محلهای حساس نداشتند ولی الان دارند. دسترسی به محلهای حساس برای ایجاد اعتماد مشترک لازم است و ایران هم این تصمیم را دارد.

وی افزود: ایران در یکسال گذشته به تمامی تعهداتش عمل کرده است. اقدامات ایران در این یکسال باعث اعتماد ما شده است که می تواند پایه های یک توافق جامع مرضی الطرفین باشد.

وی در ادامه افزود: امروز به قدری به توافق نزدیک شده ایم که می تواند تمامیکشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس و اسرائیل را امن تر از گذشته کند.

کری در عین حال گفت: ما تا ابد قصد نداریم پای میز مذاکره باشیم. اما برای اینکه به نتیجه برسیم نیاز به زمان زیاد داریم و همچنین نیاز به بررسی های فنی و تصمیم های سیاسی زیادی داریم.

وی گفت: ما در ماه دسامبر دوباره دیدار خواهیم کرد و مسائل فنی را پیش خواهیم برد. هدف ما یک توافق کابردی است. همه ما و گروه ۱+۵ درباره رسیدن به آن توافق کرده ایم و آن این است که توافق جامع باید تمامی راههای ایران به سوی سلاح اتمی را ببندد و به ایران نیز امتیازاتی بدهد.

کری با اشاره به اینکه ما به کمک کنگره امریکا برای ادامه این مسیر نیازمندیم گفت: خیلی ها گفتند که ایران به تعهداتش در قالب اقدام مشترک عمل نخواهد کرد ولی الان می بینید که ایران به تعهدات خود عمل کرده است و تحریمها نیز به قوت خود باقی است.

وی افزود: باید صبور بود تا به توافق جامع برسیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر