بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
کد خبر : ۱۳۹۷۶۶

به گزارش سایپا نیوز، داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: این نوع کامیون ها با کاربری خاص در راستای ارائه خدمات به استان های سردسیر به منظور انجام عملیات بهینه زمستانی راهداری سفارش گذاری شده است که امیدواریم با مشارکت شرکت های خودروساز تجاری همچون سایپادیزل، نوسازی ماشین آلات راهداری در آینده نیز ادامه یابد.

125 هزار کامیون با عمر بالای 25 سال در کشور تردد می کنند

وی در ادامه با اشاره به ضرورت اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا و بار کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 125 هزار کامیون با عمر بالای 25 سال در کشور تردد دارند که در حال حاضر در صددیم با بکارگیری ابزارهای تشویقی و تنبیهی، ضمن استفاده از تبصره 2 قانون بودجه، تسهیلاتی برای خریداران کامیون در نظر گرفته و در کنار آن محدودیت هایی نیز برای تردد و بارگیری کامیون های با عمر بالا لحاظ کنیم تا بتوانیم اجرای این طرح را سرعت بخشیم.

کشاورزیان همچنین از مشارکت وزارت نفت در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور خبر داد و یادآور شد: در قانون بودجه سال جاری، به وزارت نفت اختیار داده شده که در پروژه هایی مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل که کاهش عمده مصرف سوخت را به دنبال دارد مشارکت کند که بدین منظور مذاکرات مثبتی نیز با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت انجام داده ایم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: طبق توافق صورت گرفته با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در خصوص کامیون های کشنده، مقرر شد شرکت نفت بر اساس میزان صرفه جویی در مصرف سوخت سالانه مبلغ 11 هزار دلار و در مجموع پنج سال 55 هزار دلار به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بپردازد که برای اجرایی شدن نیازمند مصوبه وزارت راه و شهرسازی است.

عزم جزم سایپادیزل برای مشارکت در نوسازی ناوگان حمل و نقل بار کشور

در ادامه تنهاپور مدیرعامل شرکت سایپادیزل با اشاره به تولید و فروش بیش از 83 هزار کامیون در طی 10 سال گذشته توسط این شرکت، سهم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را از تولیدات سایپادیزل بسیار ناچیز خواند و تاکید کرد: امیدوارم با مذاکرات بعمل آمده و برنامه ریزی های انجام شده، سهم این سازمان در هر دو بخش تجهیز ناوگان راهداری و نیز نوسازی ناوگان افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر آمادگی مجدد شرکت سایپادیزل برای مشارکت جدی در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بار کشور یادآور شد: این شرکت با ظرفیت تولید سالانه 25 هزار دستگاه انواع خودروهای تجاری، عزم خود را برای کاهش سن ناوگان خودروهای تجاری کشور جزم کرده است.

مصرف سوخت کامیون فرسوده دو برابر کامیون های نسل جدید است

مدیرعامل سایپادیزل همچنین اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل بار کشور را بسیار مهم ارزیابی و اظهار کرد: درحال حاضر تعداد 423 هزار دستگاه انواع کامیون در کشور وجود دارد که 32 درصد آن عمری بالای 25 سال دارند. در واقع بالا بودن سن ناوگان تجاری کشور، ضمن افزایش میزان مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست، هدر رفت منابع ملی و سرمایه عمومی کشور را در پی دارد، بطور نمونه در حالی که متوسط مصرف سوخت بهینه در هر 100 کیلومتر باید 29 لیتر باشد متوسط مصرف سوخت هر کامیون بالای 25 سال فرسوده معادل 60 لیتر در هر 100 کیلومتر است که نشان دهنده اتلاف منابع و مصرف بسیار بالای سوخت در خودروهای فرسوده است و هر کامیون فرسوده بیش از دو برابر سطح مورد انتظار مصرف سوخت دارد که این موضوع خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد خواهد کرد.

استفاده بهینه از ظرفیت های موجود کشور در حمل و نقل بار و ترانزیت کالا

تنهاپور در ادامه با اشاره به ظرفیتهای مناسب کشورمان در زمینه حمل و نقل جاده ای خواستار اقدامات اساسی نهادهای ذیربط برای ایجاد رونق در این بخش شد و خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی ایران بر سر چهارراه ترانزیتی منطقه، کشورمان را به عنوان محور ترانزیت در کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب قرار داده است. آمار ترانزیت کالا از کشور ایران و میزان کالاهای عبوری، نشان دهنده نقش و اهمیت کریدور شمال به جنوب بر ترانزیت کشور است که با کامل‌شدن زیرساخت‌ها این نقش به مراتب افزایش خواهد یافت، در حالی که نقش کریدور شرق به غرب در کشور همچنان کم‌رنگ است زیرا جریان ترانزیت کالا عمدتاً از مرزهای شمالی و جنوبی کشور در حال شکل‌گیری است، از طرفی دارا بودن زیرساخت‌های مبادی و خروجی کالا در افزایش سهم آنها مؤثر است.

تنهاپور افزود: وجود کشور ترکیه در مرزهای غربی کشور که آسیا را به اروپا متصل می‌کند، همچنین کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، پاکستان و هند که به شدت نیازمند ورود کالاهای اولیه هستند از پتانسیل‌های موجود در فعال کردن کریدور شرق به غرب محسوب می‌شوند.

مدیرعامل سایپادیزل همچنین با برشمردن اهمیت حمل و نقل جاده‌ای به دلیل سهم حدود 96 درصدی در جابجایی کالا در کشور گفت: انعطاف‌پذیری، ارزانی و پوشش سراسری و گسترة وسیع فعالیت در کشور و تأثیرگذاری آن بر رشد و توسعة سایر بخش‌های اقتصادی کشور، استفاده از این نوع حمل و نقل را در جابجایی کالا از سایر بخش ها متمایز ساخته است.

افزایش بهره وری کامیون با حذف دیدگاه "راننده مالکی"

وی همچنین خواستار تغییر ترکیب فعلی کامیون های کشور از "راننده مالکی" به "شرکت مالکی" شد و گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه 6/95 درصد کامیونهای کشور راننده مالک هستند، بنابراین پیمایش لازم را در طول سال ندارند. در حالی که متوسط مسافت طی شده هر کامیون در طول یک سال در اروپا 190 هزار کیلومتر است و مسافت ها در اروپا کمتر از کشور پهناور ایران است، متوسط پیمایش هر کامیون در ایران تنها 95 هزار کیلومتر و معادل نیمی از مسافت طی شده کامیون های اروپایی است که این موضوع نشان دهنده بهره وری پایین کامیون های ایرانی و درامد زایی کمتر آن هاست و تغییر ترکیب به سمت شرکت مالکی باعث رونق بیشتر بازار خودروهای تجاری و استفاده مناسب تر از ظرفیت های موجود حمل و نقل جاده ای کشور خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر