بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
در مراسم بهره برداری از پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان:

روحانی: روابط کشورها باید به هم نزدیک تر شود/ امروز روز شادمانی کشورهای منطقه است

اینچه برون - ایرنا - رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ملت های ایران، ترکمنستان و قزاقستان خواستار روابط نزدیک تر و پیوسته تر با یکدیگر هستند، گفت: باید تلاش کنیم روابط کشورها پیوسته به هم نزدیک تر شود چرا که توسعه، ثبات و امنیت هر کدام از کشورهای همسایه، امنیت و توسعه یکدیگر است.
کد خبر : ۱۳۹۸۶۶

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز (چهارشنبه) در مراسم بهره برداری از پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان در ایستگاه آک یایلا واقع در خاک ترکمنستان با حضور رییسان جمهوری ترکمنستان و قزاقستان و سایر مقامات عالی رتبه سه کشور افزود: امروز با بهره برداری از این راه آهن نه تنها روز شادمانی و خوشحالی برای سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان بلکه برای کشورهای منطقه و هر کشور ذینفع با واسطه و بی واسطه از این راه آهن است. 

وی با قدردانی از رییسان جمهوری ترکمنستان و قزاقستان و نمایندگان کشورهای مختلف حاضر در مراسم اظهارداشت: مراسم امروز تاریخی و به یادمندنی برای کشورهای منطقه به ویژه این سه کشور است و باید مسرت وصف ناشدنی را از سوی خود، ملت بزرگ ایران و ملت های منطقه به ویژه ترکمنستان و قزاقستان ابراز کنم. 

رییس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ما سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان گرچه از لحاظ سیاسی دارای استقلال کامل و نظام خاص حکومتی و حقوقی خود هستیم گفت: اما از لحاظ تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی آنچنان به هم نزدیک هستیم که شاید نظیر این اتحاد و نزدیکی را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف یافت که این زیربنا برای ما اهمیت ویژه ای دارد. 

روحانی اظهارداشت: ملت ها از ما می خواهند شرایط را آنچنان مهیا کنیم تا روابط مختلف ملت ها و دولت های این منطقه به ویژه این سه کشور همسایه در کنار دریای خزر به هم نزدیک تر و پیوسته تر شود. 

وی با بیان این نکته که مردم از ما می خواهند راحت تر به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند، اضافه کرد: آنها می خواهند کالاهایشان مناسب تر به دست کشورهای دیگر برسد بنابراین ارتباطات را باید آنچنان توسعه دهیم تا شرایط برای همکاری های مختلف سه کشور بزرگ ایران، ترکمنستان و قزاقستان فراهم شود. 

وی بهره برداری از این خط ریلی مهم را قدم مهمی جهت اجرای خواست مردم این منطقه برشمرد گفت: از طریق این راه آهن امروز نه تنها سه کشور به هم متصل شده اند بلکه این راه آهن وسیله ای خواهد بود که راحت تر به خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای شرق منطقه چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک و نزدیک تر شوند.

روحانی گفت: بهره برداری از این خط آهن برای مردم منطقه و کشورهای همسایه ما دارای اهمیت خاصی است و ما گام مهمی را در این راستا برداشته ایم اما این قدم پایانی نیست بلکه گام های نخست است که باید آن را تکمیل کنیم. 

وی تصریح کرد: این راه آهن توان آن را دارد که میلیون ها تن بار را در طول سال و یا هزاران مسافر را جابه جا کند که در عین حال باید این ظرفیت توسعه یابد. 

رییس جمهوری ادامه داد: این راه آهن آغازی برای ارتباطات نزدیک تر و زمینه ای است تا در کنار آن اقدامات موثر دیگری برای رفت و آمد مسافرین، تسهیل روادید بین تجار و مردم منطقه، ایجاد مقررات برای حمل و نقل راحت تر و سریع تر انواع کالا فراهم کنیم و رفاه و شراط راحت تر را برای ملت های خود و منطقه به وجود آوریم. 

رییس جمهوری گفت: این راه آهن می تواند کشورهای بزرگی همچون چین ، روسیه ، پاکستان ، ترکیه ، عراق را از طریق خلیج فارس و دریای عمان به دیگر کشورها متصل کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد در مرحله دوم با همکاری سه کشور ظرفیت های این خط ریلی را بالاتر ببرد و به نقاط جدیدتری متصل کند. 

روحانی ادامه داد: به زودی راه آهن ما به دریای عمان متصل خواهد شد که در دسترسی جدید سه کشور بزرگ ایران ، ترکمنستان و قزاقستان را به کشورهای دیگر منطقه فراهم می کند. 

وی با اشاره به جاده و کشتیرانی بهتر بین کشورهای ساحلی خزر گفت: می توانیم از این خط آهن کشورهای عضو اکو را به کشورهای عضو شانگهای متصل و شرایط را برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نور سلطان نظر بایف رییس جمهوری قزاقستان نیز در این نشست با تبریک افتتاح این طرح اهمیت آن را در توسعه منطقه خاطر نشان ساخت و گفت: قزاقستان خط ریلی دیگری به سمت چین احداث کرده است که از این طریق می توان موجب پیوند آسیای دور و کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و خاورمیانه شد. 

وی با تأکید بر اینکه سه کشور در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و توسعه اقتصادی دارای اهداف مشترک هستند، گفت: اتمام ساخت پروژه راه آهنی که امروز افتتاح شد، در آینده سهم کشورهای ما را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد. 

رییس جمهوری ترکمنستان نیز با اشاره به اینکه این پروژه کار بسیار بزرگی بود که در طول 7 سال در ترکمنستان انجام شد، گفت: این راه آهن شاه راهی بین المللی است و کمک بزرگی در شکوفایی روابط اقتصادی و حسن همجواری کشورها خواهد داشت. 

قربانقلی بردی محمداف با اشاره به ساخت تأسیسات مختلف در این خط راه آهن گفت: کشورهای منطقه از این طریق می توانند کالاهای حجیم تری را جابجا کنند و زمان تبادل کالا نیز به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت. 

وی با بیان اینکه افتتاح راه آهن به توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه کمک خواهد کرد، گفت: اتصال راه آهن به ایران باعث کاهش فاصله میان آسیای میانه و خاورمیانه شده است و مسیرکریدور شمال- جنوب را کمتر کرده است. کشورهایی که عضو این پروژه هستند کشورهای ترانزیتی تلقی می شوند و افتتاح این راه آهن موجب تقویت روابط دوستانه و برادرانه هر سه کشور خواهد شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر