بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
با حضور رییسان جمهوری ایران، ترکمنستان، قزاقستان؛

بهره برداری از دومین کریدور آسیای مرکزی به خلیج فارس

اینچه برون ـ ایرنا ـ بهره برداری از پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان لحظاتی پیش در ایستگاه آک یایلا واقع در خاک ترکمنستان با حضور رییسان جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان آغاز شد.
کد خبر : ۱۳۹۸۷۲

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که با قطار تشریفات از گرگان به اینچه برون آمده بود دقایقی پیش برای آغاز بهره برداری از این پروژه بزرگ بین المللی وارد خاک ترکمنستان شد. 

رییس جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به منطقه آکیایلا واقع در خاک ترکمنستان مورد استقبال قربان قلی بردی محمد اف رییس جمهوری ترکمنستان قرار گرفت. 

رییسان جمهوری ایران و ترکمنستان به همراه نور سلطان نظر بایف رییس جمهوری قزاقستان از نمایشگاه فرهنگی، هنری و صنایع دستی که در این منطقه برپا شده است بازدید کردند. 

در این مراسم محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری و اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری نیز حضور دارند. 

با راه اندازی پروژه عظیم خط آهن ایران - ترکمنستان و قزاقستان که امروز (چهارشنبه) در نقطه صفر مرزی اینچه برون، مرز مشترک ایران و ترکمنستان با حضور روسای جمهوری سه کشور به بهره برداری می رسد و راهگذر ریلی «شمال - جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش می یابد.

این خط ریلی که دومین کریدور شمال ـ جنوب است، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل و زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد. 

طول راه آهن جدید الاحداث حدود 920 کیلومتر است که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، این طرح در راستای توسعه تعاملات بین المللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها اجرا شده است، ضمن آن که در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نیز نقش محوری خواهد داشت. 

کریدورهای ترانزیتی متعددی از خاک ایران عبور کرده و خاورمیانه را به آسیا و اروپا متصل می کند که از آن جمله می توان به کریدورهای شمال ـ جنوب (غرب دریای خزر)، کریدور بین المللی آسیا ـ اروپا، کریدور شرق ـ غرب (خلیج فارس ـ دریای مدیترانه)، کریدور اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول، کریدور بندرعباس ـ آلماتی اشاره کرد که امروز نیز کریدور ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان (شرق دریای خزر) با حضور روسای جمهوری این سه کشور به بهره برداری می رسد. 

باید بر این نکته تاکید کرد که راه اندازی این خط عظیم بر بی اثر بودن تحریم های ظالمانه بین المللی و یک جانبه بر خواست کشورهای منطقه برای توسعه همکاری ها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان تاکید دارد. 

با راه اندازی این راه گذر ریلی شمال ـ جنوب، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی دو شبانه روز و هزینه های حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. 

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان این راه آهن قابلیت انتقال کالا و مسافر را دارد و در نقطه صفر مرزی در اینچه برون ایستگاه انتقال کالا و مسافر دایر شده است. 

علی بخش رستمی قادی افزوده است که تا پیش از افتتاح راه آهن اینچه برون روزانه صد مسافر از مرز ترکمنستان وارد ایران می شدند که عمدتا قصد آنها تجارت و نقل و انتقال کالا بود. 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر