بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
محمد نهاوندیان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: اتصال خط آهن سه کشور ایران، اذربایجان و قزاقستان به هم، ایجاد ظرفیت منطقه ای و بین المللی را با خود به همراه داشته است و به عبارتی خط ابریشم آهنی وصل شد.
کد خبر : ۱۳۹۹۰۲
رییس دفتر رییس جمهوری گفت: لایحه بودجه سال 94 بدون کسری خواهد بود و فشارها در این زمینه اثری ندارد.

به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که پنجشنبه شب از شبکه دوم سیما پخش شد، افزود: اتصال خط آهن سه کشور ایران، اذربایجان و قزاقستان به هم، ایجاد ظرفیت منطقه ای و بین المللی را با خود به همراه داشته است و به عبارتی خط ابریشم آهنی وصل شد.

وی یادآور شد: ما از منطقه سینکیانگ چین تا خلیج فارس خط آهن داریم و گزینه ای جدید برای ترانزیت در منطقه ایجاد شد.

به گفته رییس دفتر رییس جمهوری، سرمایه ژئو اکونومیکی که ایران دارد باید با سرمایه گذاری به یک صرفه جویی در هزینه تبدیل شود و باید از ظرفیت های دریایی، ریلی و هوایی استفاده شود.

نهاوندیان اظهار کرد: یکی از اصلی ترین اولویت های سفر رییس جمهوری، تاکید بر اولویت های برنامه ها است. در سفر رییس جمهوری به استان گلستان، اولویتی که از آغاز دولت مورد تاکید بوده، توسعه فضای ریلی کشور برای شکوفایی اقتصادی است.

وی ادامه داد: باید کریدور شمال به جنوب ما تقویت شده و با همه کشور های همسایه، راه آهن های متصل داشته باشیم.

نهاوندیان یادآور شد: وزارت راه، پروژه خاف – هرات را به طور جدی دنبال می کند. همچنین مسیر رشت- انزلی-آستارا ما را به آذربایجان وصل می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: بخش خصوصی نیز با توجه به این تاکیدات، پیام دولت مبنی بر حمایت های موجود در این بخش را دریافت خواهد کرد. البته این بدان معنا نیست که نباید در ارتباط جاده ای سرمایه گذاری کنیم و باید در استان گلستان اتصال به استان های همجوار از جمله سمنان مورد توجه قرار گیرد.

وی توضیح داد: استان گلستان مانند بسیاری دیگر استان های کشور ظرفیت های بسیار دارد. غیر از مرزی بودن این استان، زمانی گلستان مخزن پنبه ایران بوده و صادرات این کالا از گرگان انجام می شد.

نهاوندیان تاکید کرد: متاسفانه با غفلت هایی که در گذشته اتفاق افتاده میزان کشت پنبه کاهش یافته که یکی از دلایل این مهم، عدم توجه به کشاورزی و آب است.

وی گفت: در هر استانی که دولت سفر کرده، آبیاری قطره ای و زه کشی یکی از مسائل مهم مورد توجه در بخش کشاورزی بوده و 22 هکتار در دستور زه کشی قرار گرفته است.

اعلام به موقع قیمت گندم

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: اعلام به موقع قیمت گندم، موجب جهش در تولید این محصول شد و مطمئن هستیم در استان های حاصل خیز از جمله گلستان بازگشت به تولید گندم صورت می گیرد.

نهاوندیان ادامه داد: شاید کمتر کسی باور کند در استان گلستان که بارندگی بالا دارد با مشکل آب مواجه هستیم. کشت برنج در این استان با آب چاه منطق ندارد و امیدواریم با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، این محصول به منطق محصول برگردد.

بیکاری

وی درباره وضعیت بیکاری در استان های مختلف از جمله گلستان افزود: بیکاری بالا در صورتی قابل معالجه است که فرصت های شغلی جدید ایجاد کنیم و در استان گلستان متناسب جمعیت، رشد صنعتی نداریم.

اتصال راه آهن

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: قزاقستان یکی از صادر کنندگان سنگ معدن فلزات به ایران است و اتصال راه آهن، فرصتی کم نظیر برای این کشور است و در این شرایط، قسمتی از فرآوری سنگ آهن می تواند در کشور انجام و اشتغال زایی ایجاد شود.

به گفته نهاوندیان، ایجاد منطقه آزاد در اینچه برون، موجب افزایش فعالیت های میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان می شود.

وی با بیان این که گلستان جاذبه های گردشگری دارد اما این امر به تنهایی کافی نیست گفت: آشوراده به عنوان ظرفیتی کم نظیر می تواند بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند اما تعارض بین اقتضائات گردشگری و حفظ محیط زیست مانع این امر بوده است.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: بین دو دستگاه ذی ربط در جلسه اخیر هیات دولت در گلستان، نشست هایی برگزار و در این زمینه تفاهم هایی حاصل شد.

نهاوندیان تاکید کرد: بسیار امیدوارم با رفع موانع و ابراز علاقه بخش خصوصی، شاهد گسترش این محور جدید توسعه در استان گلستان باشیم.

وی اظهار کرد: صنعت گردشگری یکی از نقاط پیوند اقتصاد و فرهنگ است و واقعا ما روی مرکب و محمل گردشگری، بسیاری از رسالت های فرهنگی را می توانیم پیاده کنیم. تصور نکنیم گردشگری یک کار صرف اقتصادی است بلکه باید از فرصت آشنایی های فرهنگی استفاده بهینه کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: حوزه های فرهنگی و اهل فرهنگ وهنر ما باید در این حوزه دست به ابتکارات جدیدی بزنند.

اجرای پروژه‌ها

نهاوندیان در ادامه گفت: در سال 93 و 94، از مجموع 121 پروژه باقی مانده، 102 پروژه تا پایان سال 93 تحویل و 19 پروژه نیز در سال 94 به سرانجام می رسد.

نهاوندیان تاکید کرد: ما در سفر استانی مصوبه نداریم و همه بررسی ها، قبل از سفر صورت می گیرد و در صورتی که کار هماهنگی بین دستگاه ها انجام شده باشد، پروژه های مورد نظر اعلام می شود.

به گفته وی، 581 میلیارد تومان برای این طرح ها هزینه خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: معتقدیم اگر درجه اعتماد مردم نسبت به آنچه دولت می گوید و عمل می کند افزایش دهیم، بزرگترین کمک را به توسعه پایدار استان ها انجام خواهیم داد.

بودجه

نهاوندیان در ادامه درباره تحویل بودجه سال 94 به مجلس توضیح داد: هفته گذشته چند جلسه در دولت برای ارائه بودجه در زمان قانونی به مجلس داشتیم. تبصره های معمول بودجه تقدیم مجلس شده بود و بنا هم این بود که این تبصره ها را خارج از بودجه به صورت قانون دائمی داشته باشیم تا نیازی نباشد در فصل بودجه، تک تک این تبصره ها به تصویب برسد اما به دلیل این که این امر به موقع به تصویب نرسید باید به ناچار در بودجه سال 94 نیز این کار همانند گذشته انجام شود.

وی اظهار کرد: در بحث درآمدی، با قیمت جدید نفت در بازارهای جهانی روبرو شدیم و این چالشی جدید بود زیرا باید بودجه ای بدون کسری داشته باشیم.

کاهش تورم

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به تورم 17 تا 18 درصدی کشور در قیاس با تورم 35 درصدی در گذشته اظهار کرد: دولت به دنبال ارائه بودجه ای با کسر بودجه نیست. با بررسی های انجام شده، لایحه بودجه بدون کسری خواهد بود و ردیف اعتبارات عمرانی نیز رشد پیدا کرده است.

نهاوندیان یادآور شد: نکته اثرگذار در سال 93 این بودکه در شش ماه اول در تخصیص بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته جهش داشتیم و استان ها توانستند رقم های خوبی بگیرند.

وی تاکید کرد: تلاش می کنیم انضباط خود را در بودجه بیشتر کنیم و بودجه عمرانی را افزایش دهیم.

یارانه

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به تزریق یارانه ها به حوزه سلامت گفت: با به روز شدن پرداخت بدهی ها توسط تامین اجتماعی و سیستم بیمه ای، داروخانه ها نیز وضع بهتری پیدا کردند.

نهاوندیان همچنین تاکید کرد: امکانات کلانی که در اقتصاد پیدا می کنیم به زخم و مشکلات اساسی خواهیم زد و این طور نیست که به جای تولید، مصرف را تشویق کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: اقتصاد ما از منظر ایستادگی، به جایگاهی رسیده که شوک های خارجی نمی تواند جریان متین رو به رشد را تحت تاثیر قرار داده و ما را از حرکت باز دارد.

نهاوندیان تاکید کرد: این امر در مذاکرات هسته ای ما بسیار خوب بود و در این شرایط توانستیم تورم را کاهش داده و کشور را از رکود خارج کنیم.

منطق مذاکره هسته ای

وی گفت: برخی سران کشورها درباره توافق هسته ای گفتند که برای حصول نتیجه نهایی زمان کم داشتند و مذاکرات نشان داد منطق ایران قابل شکستن نیست و در همه حوزه های مورد مناقشه ایران توانست حقانیت خود را به کرسی بنشاند.

رییس دفتر رییس جمهوری یادآور شد: قوت اقتصاد ما به مذاکرات و حضور در عرصه بین الملل و رفع تحریم های ظالمانه کمک خواهد کرد.

سفر استانی

نهاوندیان درباره اهداف سفرهای استانی رییس جمهوری افزود: در فلسفه سفرهای استانی چند نکته را می توان مورد توجه قرار داد. سفر رییس جمهوری و صحبت با سرمایه گذران استانی و توسعه سرمایه گذاری، اولویت های مورد تاکید دولت را در چشم همگان می نشاند.

وی یادآور شد: دولت در این بخش باید هدایتگری کرده و علامت اطمینان بخشی را به سرمایه گذاران بدهد و سرمایه گذاری را باید مردم انجام بدهند.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین یاداور شد: سفر به استان ها نظارت، بازرسی و پایش به منظور انجام صحیح امور است و این امر از اهداف سفرهای استانی رییس جمهوری برشمرده می شود. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر