بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸
کد خبر : ۱۴۰۰۲۶

گروه‌های مختلف در شبکه های اجتماعی از طریق وایبر، فیس بوک و تلگرام و ... این روزها محلی برای کسب اطلاعات و اخبار رانتی در جهت خرید و فروش سهام شده است. درحالی که بازار سهام این روزها در وضعیت ابهام قرار دارد و شایعات بیشترین اثر بر افت و خیز شاخص را دارند و ریزش های اخیر بازار سبب شده‌اند تا بازدهی منفی بازار از ابتدای سال تاکنون به حدود 9 درصد برسد، اما عده ای فارغ از این مسایل با کسب اطلاعات رانتی در حال خرید و فروش سهام هستند.

اگرچه این موضوع تازگی ندارد و همیشه اطلاعات نهانی برای عده ای خاص در بازار سهام باعث شده سودهای کلان ببرند، اما اشاعه این امر در فضای مجازی باعث شده تا همزمان با گسترده تر شدن دامنه عده ای که به دنبال کسب اطلاعات نهانی هستند، به گزارش اقتصاد نیوز برخی با انتشار اطلاعات غلط به گمراه کردن سهامداران حقیقی بپردازنند و در نتیجه نه تنها این افراد سود می کنند بلکه ضرر هم می دهند و در این بین عده ای با انتشار این شایعات سود می برند.

در چنین شرایطی حسین خزلی خرازی کارشناس بازارسهام و از کارگزاران بورس با انتشار مطلبی در یکی از این شبکه های اجتماعی نسبت به این مساله توصیه هایی را مطرح کرده و اینگونه نوشته است:

«دوستان عزیز تجربه 17 سال حضور من در مقاطع مختلف بازار سرمایه میگوید: بازار ما علیرغم رشدهای بسیار زیاد، خیلی کوچک است.آدم ها سریعاً یکدیگر را می شناسند.

دوستانی که با هم جمع می شوند یک سهم را می خرند و بعد سعی می کنند با انواع خبرها، تحلیل های آبکی بنیادی و تحلیل های من درآوری تکنیکالی از طریق وایبر، تلگرام، فیس بوک و ... دیگران را هم ترغیب به خرید در قیمتهای بالاتر کنند باید بدانند:

1) شرعاً و اخلاقاً این نوع معاملات اشکال دارد. اگر شما سهم خوب و کالای خوبی را معرفی کنید و دیگران هم بخرند و سود کنند و لذتش را ببرند هیچ اشکالی ندارد. اما با این روشها سهام را باد کردن یا اصطلاحاً جک زدن زیر سهم، اشکال اساسی دارد.

2) بازار ما بسیار کوچک است. یک یا دوبار می توانید این کار را بکنید. قطعا عموم دوستان و همکاران تان شما را یا صفحه مربوطه یا سایت خاص را به عنوان چوپان دروغگو خواهند شناخت و دیگر به شما اعتماد نخواهند کرد.

اعتماد بزرگترین دست آورد بشر و بزرگترین دارایی در بازار است.شخص خود من دوستانی دارم که اگر به من سهم معرفی کنند چشم بسته می خرم. چون بارها آنها را آزموده ام و می دانم قصد باد کردن و انداختن و در رفتن ندارد.

3) وقتی اعتماد عمومی از بین رفت، همان طور که ما به دیگران سهم انداختیم، دیگران هم به ما سهام و اطلاعات غالب خواهند کرد!بیچاره سرمایه اجتماعی از دست رفته.

پس بیاییم:

1) اگر سهمی معرفی می کنیم، یادمان باشد که بازار بسیار کوچک است و همه تقریبا همه را می شناسیم. تازه واردها هم به زودی ما را خواهند شناخت.

2) سود و اعتماد بلند مدت و آبرو را از نوسان گیری های کوتاه مدت برتر و والاتر بدانیم.

3) روزی و درآمد را فقط از دست حضرت حق بدانیم و بدانیم که به او و به ناظرین او باید پاسخ گو باشیم.

4) حفظ کلیت بازار و اعتماد عمومی در آن را از مهمترین وظایف ملی و شخصی بدانیم.

5) اگر بازار بزرگ شود و درست کار کند، همه ما سود خواهیم کرد و همه مان راضی خواهیم بود. اما با این روشها به زودی داغ دروغ گویی و بدنامی بر پیشانی ما درج خواهد شد.

عذر خواهی می کنم از تذکراتی که دادم.این روزها این روش های کثیف زیاد به چشم می خورد.»


اشتراک گذاری :
ارسال نظر