بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
توسط سایت تحلیلی هدف حافظ بررسی شد:

"شاملا" چقدر سود دارد؟

محصول اصلی شرکت سولفات آمونیوم می باشد که عمدتا در تولید مواد شوینده و شیشه سازی استفاده می شود. حدود 85% نیاز شرکت های تولید کننده پودر از این شرکت تامین می شود و مابقی از خارج وارد می شود. قیمت وارداتی به دلیل حجیم بودن محصول و بالا بودن هزینه حمل در برابر نرخ محصول اختلاف بالایی با نرخ داخلی دارد.
کد خبر : ۱۴۰۰۵۸
نویسنده :
مریم رحمتی

برآورد سود

در این تحلیل به محاسبه سود شرکت در سال جاری و سال آتی و ارائه ریز محاسبات برای برآورد سود پرداخته شده است.

1. پیش بینی

سود شرکت برای سالجاری با سرمایه 210,000 میلیون ریال به ازای هر سهم 2,253 ریال برآورد شده است. همچنین سود هر سهم شرکت برای سال 94، 2,629 ریال برآورد گردیده است. ریز محاسبات در جدول زیر آمده است:

2. نحوه برآورد درآمدها

درآمد حاصل از فروش و ارائه خدمات به شرح جداول زیر و با مفروضات زیر برآورد شده است:




* مقدار تولید شش ماهه بعدی شرکت برابر مقدار تولید در دوره مشابه سال گذشته درنظر گرفته شده است. مقدار فروش نیز برابر مقدار تولید منظور شده است. در سال 94 نیز مقدار تولید برابر سال 93 منظور شده است که تقریبا با حداکثر توان شرکت در تولید محصولات مطابقت دارد.

*محصول اصلی شرکت سولفات آمونیوم می باشد که عمدتا در تولید مواد شوینده و شیشه سازی استفاده می شود. حدود 85% نیاز شرکت های تولید کننده پودر از این شرکت تامین می شود و مابقی از خارج وارد می شود. قیمت وارداتی به دلیل حجیم بودن محصول و بالا بودن هزینه حمل در برابر نرخ محصول اختلاف بالایی با نرخ داخلی دارد.

* نرخ سولفات آمونیوم در حال حاضر توسط مراجع قیمت گذاری تعیین شده، صادرات آن تعرفه بالا دارد و بطور سهمیه بندی شده در اختیار شرکت های تولید کننده پودر قرار داده می شود. تسویه شرکت با مشتریان 15 روزه بوده و اوضاع شرکت از نظر نقدینگی مساعد است.

* نرخ های شش ماهه دوم مشابه نرخ های شش ماهه اول درنظر گرفته شده اند. نرخ سولفات آمونیوم برای سال 94 با رشد 20% منظور شده است که با توجه به انحصاری بودن محصول، افزایش نرخ داده شده به پودر و افزایش هزینه ها منطقی به نظر می رسد.

3. نحوه برآورد بهای تمام شده

بهای تمام شده فروش و ارایه خدمات برای سال مالی 1393 در سه مرحله و با محاسبه هزینه مواد، دستمزد و سربار به شرح زیر پیش بینی شده است.




ریز محاسبات مربوط به برآورد هر قلم از اقلام بهای تمام شده به شرح زیر است

3- الف) هزینه مواد

حدود 40% بهای تمام شده هزینه مواد اولیه مصرفی و مواد بسته بندی مصرفی می باشد. عمده مواد مصرفی مربوط به ماده معدنی خاک شوره می باشد که از معادن شرکت در اراک و گرمسار برداشت می شود. عمده هزینه های مربوط به استخراج خاک شوره مربوط به حقوق دولتی، هزینه حمل مواد استخراجی می باشد.

3- ب) هزینه دستمزد

برای سال 93 دو برابر مبلغ تحقق یافته در شش ماهه اول و برای سال 94 با رشد 10 درصدی درنظر گرفته شده است.

3- پ) هزینه سربار

4. برآورد سایر درآمدها و هزینه های عملیاتی

هزینه های فروش، عمومی و اداری شرکت به شرح جدول زیر محاسبه شده است:

برای سال 93 با رشد 20 درصدی نسبت به سال 92 و برای سال 94 با رشد 15 درصدی نسبت به 93 منظظور شده است.

5. برآورد درآمدها و هزینه های غیر عملیاتی

درآمد حاصل از سرمایه گذاری عمدتاً مربوط به سود سپرده های بانکی می باشد و مابقی مربوط به سود سهام دریافتی از شرکت ملی مس می باشد. برای شش ماهه دوم سود سپرده ها دوبرابر میزان تحقق یافته در شش ماهه اول و در سال 94 با رشد 10% محاسبه شده است.

6. برآورد مالیات

از نرخ مالیات واقعی سال 92 و با درنظر گرفتن معافیت سود حاص از سرمایه گذاری ها از مالیات، به محاسبه مالیات شرکت پرداخته شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فاخته
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵
شركت در 6 ماهه اول سال 93 افزايش نرخ 7درصدي گرفته بود.به نظر ميرسه براي سال 94 افزايش نرخ 20درصدي دور از انتظار باشه. ولي در كل شركت براي سال 93 ميتونه 230 تومن رو محقق كنه و براي سال 94 سود 250 تومني قابل دسترس است.