بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
شرکت سرمایه گذاری سایپا با فروش دارایی های مازاد خود توانسته بدهی های خود را تسویه نماید بطوریکه "وساپا" بطور کامل با گروه بهمن تسویه حساب کرده است. افزون بر این "وساپا" در حال حاضر، تنها یک قسط 90 میلیارد تومانی به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی دارد که در نظر دارد تا پایان سال، بدهی مذکور را از طریق فروش دارایی های مازاد خود تسویه نماید
کد خبر : ۱۴۰۰۷۶
نویسنده :
اعتماد
شرکت سرمایه گذاری سایپا در پی نشست خبری با خبرنگاران در روز جاری به بررسی وضعیت صنعت خودرو در کشور و همچنین عملکرد "سایپا" و "وساپا" پرداخت.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، صباغی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سایپا طی نشست خبری در روز جاری اظهار داشت: از جمله استراتژی های شرکت سرمایه گذاری سایپا می توان به ایجاد بستر مناسب جهت دستیابی به اهداف گروه سایپا، استفاده از روش های نوین تأمین نقدینگی، بهبود ساختار فعلی و کاهش ریسک سرمایه گذاری و همچنین بهبود سیستم های نظارت بر عملکرد شرکت های تابعه اشاره کرد.

ترکیب سبد پرتفوی "وساپا"

صباغی تصریح کرد: بطور کلی 76 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا متعلق به شرکت سایپا می باشد 3 درصد آن متعلق به شرکت بیمه ایران، یک درصد برای شرکت سرمایه گذاری بانک مسکن و 20 درصد مابقی آن متعلق به سهامداران جزء می باشد گفتنی است که ترکیب سرمایه گذاری "وساپا" در پرتفوی این شرکت، حدود 70 درصد مربوط به سرمایه گذاری در صنعت خودرو و 14 درصد مربوط به سرمایه گذاری در محصولات شیمیایی، 5 درصد مربوط به مواد دارویی، 5 درصد واسطه گری های مالی، 4 درصد فرآورده های نفتی و 2 درصد سرمایه گذاری در سایر صنایع می باشد.

چشم انداز روشن "سایپا" جهت سودآوری و خروج از زیان

وی افزود: با توجه به وضعیت پیش روی "سایپا" می توان اظهار کرد که شرکت مذکور پتانسیل رشد قیمتی مطلوبی دارد این در حالی است که گروه خودرو در بازار سرمایه طی سال جاری لیدر بازار بودند اگرچه از نیمه دوم سال 91 بحران شدیدی خودروسازان کشور را در برگرفت و خودروسازان طی سال 92 با زیان های شدیدی مواجه شدند. اما پیش بینی می شود که با توجه به برنامه های پیش روی شرکت سایپا در 6 ماهه دوم سال جاری به دلیل افزایش در مقدار تولید و قیمت محصولات آن، این شرکت بتواند در نقطه سربه سر اقتصادی قرار گیرد و از زیان خارج شود. همچنین افزایش فروش محصولات "خساپا" در سه ماهه پایانی سال جاری نیز می تواند اثر مضاعف و مثبتی بر وضعیت این شرکت بگذارد.

طرح های توسعه در شرکت های زیرمجموعه

صباغی بیان کرد: شرکت های زیرمجموعه "وساپا" راه اندازی خطوط جدید را در برنامه های خود در نظر گرفته اند. بطوریکه خطوط خودرویی جدید مربوط به پارس خودرو، شرکت بن رو، سایپا کاشان و سایپا می باشد که خطوط خودرویی جدید برای هر یک از شرکت های مذکور، 2 خط تولیدی می باشد همچنین شرکت سایپا در عملکرد 7 ماهه خود حدود 40 درصد رشد تولید داشته و نسبت به سال 92، به میزان 37 درصد رشد تولید داشته است.

توسعه محصولات جدید در "خساپا"

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سایپا در خصوص توسعه محصولات "خساپا" اظهار کرد: گفتنی است که در بهمن ماه سال جاری خودروی جدید شرکت سایپا با برند سایپا و پلت فرم X200 به تولید می رسد افزون بر این شرکت سایپا برنامه های متعددی جهت تولید و توسعه محصولات جدید طی سال 93 و 94 در نظر گرفته است. بطوریکه "سایپا" در نظر دارد علاوه بر تولیدات جاری و کاهش تیراژ تولید پراید، محصول خود را طی سال 93 و 94 توسعه دهد و خطوط تولید خودروهای جدید راه اندازی نماید.

صباغی بیان کرد: بطور کلی شرکت سایپا از لحاظ توسعه محصولات به رشد کاملی رسیده و در حالی حاضر، در حال برنامه هایی جهت تولید و توسعه محصولات خود با پلت فرم های مطلوبی دارد افزون بر این "خساپا" همکاری های خود را با برندهای کیا، فیات، رنو، چانگان و نیسان تداوم می دهد.

صادرات محصولات "خساپا"

وی در خصوص صادرات محصولات "خساپا" افزود: ظرفیت صادرات محصولات شرکت سایپا پیوسته در حال رشد بوده بطوریکه رتبه اول در صادرات را طی چند سال اخیر کسب نموده است افزون بر این، شرکت مذکور حدود 30 هزار دستگاه خودرو به ارزش بیش از 220 میلیون دلار طی سال جاری صادرات داشته است. لذا می توان نتیجه گرفت که این شرکت، ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارد. علاوه بر این وجود شبکه نمایندگی ها و خدمات پس از فروش "خساپا" جزء مزیت های این شرکت محسوب می شود بطوریکه در حال حاضر حدود 660 نمایندگی در کشور دارد و با بیش از 550 ناوگان امدادی، خدمات رسانی گسترده ای دارد.

پتانسیل مطلوب سهام "خساپا" در بورس جهت رشد قیمتی

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سایپا عنوان کرد: ارزش جاری شرکت سایپا در بورس به میزان 2500 میلیارد تومان می باشد گفتنی است که سرمایه ثبت شده شرکت مذکور 1744 میلیارد تومان است بنابراین می توان با توجه به پتانسیل مطلوب سهام این شرکت جهت رشد، اظهار کرد که ارزش ذاتی و جایگزینی "خساپا" بیش از 3 میلیارد دلار است. این در حالی است که قیمت سهام "خساپا" در تاریخ 15 آذر ماه سال جاری 137 تومان بوده در حالی که شرکت سایپا از لحاظ رشد تولید و توسعه محصولات برنامه های منسجم و متعددی دارد. لذا ارزندگی "خساپا" با توجه به مؤلفه های مذکور، به مراتب بالاتر از قیمت فعلی این سهم می باشد.

وی در خصوص وضعیت شرکت سرمایه گذاری سایپا اظهار کرد: با توجه به اینکه 76 درصد سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا متعلق به "خساپا" می باشد و همچنین 70 درصد پرتفوی "وساپا" مربوط به سهام خودرویی است، لذا روند قیمت سهم "وساپا" در بورس مطابق روند قیمت سهام گروه خودرویی و "خساپا" می باشد همچنین NAV سهم "وساپا" برای هر سهم 194تومان است در نتیجه با توجه به اینکه مطابق تحلیل ها قیمت سهم حدوداً 70 درصد از NAV آن سهم می باشد، بنابراین انتظار می رود قیمت سهم "وساپا" حدود 140 تومان الی 145 تومان باشد.

صباغی بیان کرد: بنابراین قیمت کنونی "وساپا" در بورس مبتنی بر ارزنده بودن این سهم در قیمت کنونی است. بطور کلی چشم انداز صنعت خودرو مثبت می باشد بطوریکه انتظار می رود صنعت خودرو طی سال های آتی رشد چشمگیری داشته باشد در نتیجه سهام "خساپا" نیز پتانسیل مطلوبی جهت رشد دارا است.

مدیر عامل "وساپا" اظهار کرد: سرمایه ثبت شده شرکت سرمایه گذاری سایپا در حال حاضر 610 میلیارد تومان می باشد این در حالی است که آخرین افزایش سرمایه شرکت طی سال 91 بوده اما "وساپا" در حال حاضر برنامه ای جهت افزایش سرمایه ندارد چرا که در شرایط فعلی افزایش سرمایه به مصلحت این شرکت نمی باشد زیرا در این صورت، قیمت سهام "وساپا" به زیر قیمت اسمی خود کاهش می یابد. همچنین پیش بینی می شود که "وساپا" تا پایان سال بتواند بودجه خود را محقق سازد. افزون بر این چشم انداز "وساپا" با توجه به مطالب مذکور، مثبت ارزیای می گردد.

توصیه به سهامداران

توصیه بنده به سهامداران این است که گزارش های ارسالی "وساپا" بر روی سایت کدال را مبنای تصمیم گیری های خود قرار دهند همچنین از تحلیل هایی که قیمت سهام را بالاتر از ارزش واقعی آن ارزش گذاری می کنند، اجتناب نمایند چراکه شرکت سرمایه گذاری سایپا هیچگونه مسئولیتی را در قبال این تحلیل پذیرا نمی باشد لذا توصیه می گردد که سهامداران خرید سهام خود را براساس تحلیل های واقعی انجام دهند و در این راستا از مشاوره های صندوق های سرمایه گذاری نیز استفاده کنند.

پرداخت بدهی های "وساپا"

وی در خاتمه افزود: همچنین شرکت سرمایه گذاری سایپا با فروش دارایی های مازاد خود توانسته بدهی های خود را تسویه نماید بطوریکه "وساپا" بطور کامل با گروه بهمن تسویه حساب کرده است. افزون بر این "وساپا" در حال حاضر، تنها یک قسط 90 میلیارد تومانی به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی دارد که در نظر دارد تا پایان سال، بدهی مذکور را از طریق فروش دارایی های مازاد خود تسویه نماید که این خبر مثبتی برای این شرکت است در نتیجه در این صورت، شرکت سرمایه گذاری سایپا با آزاد شدن سهامی که در وثیقه "شستا" است، امکان تنوع در پرتفوی خود را دارد. گفتنی است که شرکت سرمایه گذاری سایپا دارایی های متعددی دارد بطوریکه ملک الهیه به ارزش 90 میلیارد تومان، ملک ایزد شهر به ارزش 110 میلیارد تومان، پلاسکوکار به ارزش 70 میلیارد تومان و 17.5 درصد مالکیت شرکت لوتوس جزء دارایی های شرکت مذکور می باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد حسین دهقانی زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
سهام خساپا درحال حاضر بسیار پایین تر از ارزش ذاتی آنست در این بازار سراسر منفی اگر دو روز سهامداران وارد صف فروش سهم نشوید مطمین باشید این سهم صف خرید خوبی تشکیل داده رشد خواهد کرد.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
سهامداران عزیز مثل مالکان ملک وزمین درمعاملات
عمل کنند سهام خودراارزان نفروشند.
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
دوستان عزیز بورس نیوز
خود مردم و بالاتر از هم خدا شاهده که اینا چقدر دغل تو چند سال اخیر به مردم تحویل دادن ولی نمیدونم شما از 3 آذر به بعد فقط با انتشار پیامها و تیترهای پی در پی دارید میگید که اتفاقی تو خودرویی های بورس قراره بیفته و انگار میخوان بمب بترکونن.
واله قبلا که بازار خراب میشد حداقل قندیها رشد میکردن ولی این تو بمیری از اون تو بمیریا نیست
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
اگه اینطوره چرا سهم شرکت تحت مدیریت جنابعالی ( وساپا)تو یک هفته 30% کاهش قیمت داشته و هنوز هم صف فروش چند ملیونی داره؟