بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر : ۱۴۰۱۷۶
وزیر نفت گفت:ما از سال ۶۴ تا سال ۸۹ در وزارت نفت حتی یک مورد نبود که نفتی بفروشیم و پولش برنگردد و آنچه درخصوص تخلفات بابک زنجانی رخ داد از نوادر روزگار بود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر،آقای زنگنه در همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد با بیان اینکه امروز مبارزه با فساد ، کشف آهنین و اراده پولادین می خواهد به گلوگاههای بروز فساد در حوزه وزارت نفت اشاره کرد.

وی گفت:فساد در وزارت نفت در 5حوزه شامل فروش یا صادرات نفت خام و میعانات گازی ، معاملات و قراردادها و خدمات مورد نیاز، قاچاق فرآورده های نفتی ، تملیک اراضی و دعاوی پس از آن و حوزه تخصیص خوراک به متقاضیان صورت می گیرد.

وی گفت: استقرار انضباط مالی و اقتصادی مهمترین راه پیشگیری از فساد است و در این صورت است که دیگر تصمیمات فردی و دور زدن قانون اعمال نمی شود.

زنگنه گفت: درست است که تحریم ما را ناگزیر می کند از قوانین متعارف عادی نتوانیم استفاده کنیم اما در شرایط تحریم هم باید قوانین شفاف باشد.

زنگنه نظارت رسانه ها و افکار عمومی را نیز از موانع رشد فساد خواند و گفت: فساد در تاریکی رشد می کند.

وی در ادامه به تشکیل ستاد مبارزه با فساد در وزارت نفت اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی پرونده بابک زنجانی این بود که سیستم به راحتی دور زده شده بود و در این پرونده بیش از هشت هزار میلیارد تومان پول ملت بود که هر چقدر هم از فروش اموال زنجانی برگردد هزار میلیارد تومان بیشتر نمی شود و بقیه خورده شده است .

وی گفت : سیستم 25 سال درست عمل کرد  اما در موضوع بابک زنجانی ظرف 4 ماه، دو و هفت دهم میلیارد دلار پول خورده شد و از بین رفت .

وی گفت: در حوزه  معاملات و قراردادهای خرید کالا و خدمات بسیار دقت کردیم که در نحوه عقد قراردادها فسادی رخ ندهد و در این باره اصل را بر مناقصه  گذاشتیم و سلیقه در اجرای این موارد بسیار کم شده است .

وزیر نفت افزود : در بحث اجرای قراردادها هم توجه کردیم که در ادامه اجرای مناقصه ها نظارت کنیم و در همین خصوص نهاد رسیدگی منصفانه به شکایت را در وزارت نفت ایجاد کردیم که  امکان دسترسی همه پیمانکاران به وزیر نفت در این نهاد فراهم است .

وی در بحث مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی گفت : ما در این موضوع نگاه سامانه ای داریم و امسال میزان قاچاق کم شد و در سال آینده کمتر هم می شود.

وی در بحث تخصیص خوراک به متقاضیان نیز گفت : قبلا در جاهایی که خوراک محدود داشتیم ضابطه ای وجود نداشت که تلاش شد در این خصوص هم  اقداماتی انجام شود  .

وزیر نفت افزود : ما اکنون با حراج حرام خواری در نظام اداریمان روبرو هستیم و دیگر حرام خواری قبح 12 سال پیش را ندارد .

وی گفت : این نقیصه فقط با سامانه و نظارت و دقت و واکنش قوی در کشف فساد حل نمی شود و در این خصوص باید به اخلاق و فرهنگ و بکارگیری افراد سالم توجه کرد و نباید برای ملاحظات و رفاقتهای سیاسی افراد را بالا و پایین کرد چرا که خسارات زیادی از این بابت متحمل شده ایم .
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
چاره کار اسیدپاشی روی صورت این اقایونه . بهتره این اقایون امر به معروف بشوند تا جوانان بیگناه ملت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۱
چه ربطی به تیترش داشت؟!