بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
استفاده از این ابزار علاوه بر جبران زیان های وارده بر شرکت موجب تاثیر گذاری بر مدیران فعلی نیز می گردد تا نسبت به انجام وظایف محوله اهتمام ورزند.در ذیل به تمهیدات مقرر شده در قانون تجارت و مجموعه قوانین بازار ارواق بهادار اشاره می گردد:
کد خبر : ۱۴۰۱۸۸

سوال یکی از سهامدارن شرکت پارس الکتریک از  وکیل بورس را در ذیل میخوانید:

پرسش:

با سلام بنده مدت 5 سال است سهامدار شرکت پارس الکتریک هستم فعالیت شرکت از سال78 با کاهش سوداوری همراه شده و از سال 83 تاکنون به مدت 11سال پی درپی همراه با زیان عملیاتی بوده وهشدار چندین ساله حسابرسان مبنی بر تغییر رویه مدیریتی جهت جلوگیری از ضرر و زیان سهامدار داده می شود که نتیجه ای نداشته است چه باید کرد .


پاسخ وکیل بورس:

برای تاثیر گذاری در روند مدیریتی یک شرکت توسط سهامداران ابزارهایی توسط قانونگذار اندیشیده شده است که به دودسته می توان تقسیم نمود.

دسته نخست ابزارهایی می باشد که بااستفاده از ان سهامدار می تواند در برنامه های اتی شرکت تاثیرگذار باشد نمونه بارز این ابزار استفاده از ظرفیت مجامع عمومی می باشد. چراکه انتخاب مدیران توسط مجامع صورت می پذیرد و می توان با انتخاب مدیران کارامد بهره وری شرکت راتضمین نمود.

دسته دوم این ابزارها ابزارهایی است که بعد از زیان دهی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد ابزارهایی نظیر استفاده از مسئولیت مدنی مدیران درقبال خساراتی که ناشی از تقصیر انها می باشد می توان اشاره نمود. استفاده از این ابزار علاوه بر جبران زیان های وارده بر شرکت موجب تاثیر گذاری بر مدیران فعلی نیز می گردد تا نسبت به انجام وظایف محوله اهتمام ورزند.در ذیل به تمهیدات مقرر شده در قانون تجارت و مجموعه قوانین بازار ارواق بهادار اشاره می گردد:

الف)تمهیدات مقرر در قانون تجارت:

1-باید توجه داشت که سهامدارن با حضور درمجامع عمومی و انتخاب مدیران و بازرسان می توانند نقش تعیین کننده ای در روند اجرایی شرکت داشته باشند ودر واقع مجامع رکن قانونگذاری شرکتها محسوب می شوند .بنابراین برای داشتن یک شرکت موفق نیازمند حضور سهامداران در این مجامع و فعالیت انها می باشیم.

2-تصویب اسناد ارایه شده توسط مدیران و تصویب انها توسط مجامع به منزله تایید روند مدیریتی شرکت می باشد .و سهامداران باید از تصویب این اسناد اجتناب کنند.

3-براساس ماده142و143قانون تجارت و همچنین اصول کلی مسئولیت مدنی مدیران در مقابل خسارات وارده به شرکت که ناشی از تقصیرات انها می باشد مسئول می باشند و مدیران فعلی نسبت به مدیران قبل و بیست درصد صاحبان سهام و همچنین هریک از سهامداران به عنوان ذی نفع می توانند مدیران سابق را تحت پیگرد حقوقی قرارداده و ضررو زیان شرکت راجبران نمایند.

مقررات بورس:

در مجموعه قواعد و مقررات بازار اوراق بهادار درجهت حمایت از حقوق سهامداران الزاماتی برای شرکتها در جهت رسیدن به سود تدارک دیده شده است مقرراتی نظیر ماده 9 دستورالعمل انظباطی ناشران بورسی که ناشر را مکلف می سازد درصورت زیان خالص یا عملیاتی در پایان سال مالی حداکثر ظرف مدت دوماه پس از ارایه صورتهای مالی حسابرسی شده سالانه،دلایل زیاندهی وبرنامه اتی خود رابرای رفع موانع و سود اور شدن شرکت به سازمان ارایه نماید.

مضافا اینکه در صورت تصویب طرح های توسعه توسط شرکت ،سازمان باید از نحوه اجرا و همچنین دلایل سود دهی ان مطلع گردد.عدم ارایه این اطلاعات توسط مدیران تخلف محسوب شده قابل پی گیری در مرجع رسیدگی به تخلفات می باشد.همچنین براساس سایر مقررات نظیر دستورالعمل کنترلهای داخلی مدیران مکلف پیاده سازی روشهایی هستند که درنهایت منجر به بهره وری و سوددهی شکت می گردد و تخلف از این دستورالعمل نیز مستوجب مجازات انتظامی است.

بنابراین تاثیر گذاری در روند مدیریتی شرکتها نیازمند شناخت دقیق ابزارهای قانونی واستفاده مناسب از این ابزار می باشد.

کاظم کاظمی - وکیل دادگستری


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
خدا به داد ما برسه کی این سهم لعنتی میخواد باز بکنه اعتراضمونو اخه ب کی بگیمد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
ممنون از پاسختان

شرکت الکترونیک سیرجان (زیر مجموعه)به دلیل قاچاق کالا محکوم شده است واز سال 85 پلمب بوده است

ایا سهامداران میتوانند به دلیل این فعالیت خارج از اساسنامه درخواست ضرر وزیان کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
اقای رئیس جمهور پاسخ تیتر بورس نیوز را بدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۸
پاسخ ضرر وزیان سهامداران را کبوترانی که انجا لانه کردهاند باید بدهند
پارسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
اقای رییس جمهور زمان انتخابات گفتین شرکت پارس الکتریک " لانه کبوتر شده" بعد از امدن جنابعالی این شرکت تبدیل به لانه موش شده و سرمایه ما سهامداران خرد ضعیف را خورده و از بین برده. کبوتر باز عزت داشت به این موش موزی........