بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
تکنیکالیست های بازار سرمایه اعتقاد بر رسیدن قیمت اغلب سهام شرکت ها به نقاط حمایتی و کف خود داشتند چراکه اگر نوسان را ذات بازار سرمایه بدانیم، رشد قیمت سهام شرکت ها پس از افتی 15 تا 20 درصدی در کوتاه مدت امری منطقی می باشد.
کد خبر : ۱۴۰۱۸۹
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.09.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 181 واحد رشد به رقم 52662 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 217 واحد افزایش عدد 139848 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 206 واحد رشد به رقم 71376 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبملت" با 62 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "کگل" با 8 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 11 واحد افت به رقم 813 واحد رسید.

در این شرایط امروز "زاگرس" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "قاسم" با 0.13 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1682 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 704 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری مجدداً به روند صعودی بازگشت، روندی که با حواشی خاصی نیز همراه بود، به هر حال انتظار برگشت قیمت سهام شرکت ها در معاملات روز جاری قابل پیش بینی بود اما اینکه روند شکل گرفته متداوم باشد یا گذرا و کوتاه مدت موضوعی است که نمی توان نظری متقن راجع به آن داد.

بنابر گزارش بورس نیوز، تکنیکالیست های بازار سرمایه اعتقاد بر رسیدن قیمت اغلب سهام شرکت ها به نقاط حمایتی و کف خود داشتند چراکه اگر نوسان را ذات بازار سرمایه بدانیم، رشد قیمت سهام شرکت ها پس از افتی 15 تا 20 درصدی در کوتاه مدت امری منطقی می باشد، لذا رشد قیمت سهم شرکت ها در روز جاری را تنها می توان به علت جذاب شدن قیمت ها عنوان کرد و با توجه به ارزش معاملات در روز جاری که در هر دو بازار بورس و فرابورس رقمی در حدود 239 میلیارد تومان بود فعلاً اعلام نظر برای تداوم روند صعودی شکل گرفته اندکی زود می باشد.

همچنین امروز اخبار کلان اقتصادی رسیده از داخل کشور که عمدتاً از بحث بودجه نشأت می گیرد سیگنال های مثبتی را برای بورس فرستاد.

بطوریکه در نگاه کلی کاهش سهم درآمدهای دولت از حوزه نفت و مشتقات آن و انتقال به حوزه مالیاتی امری مثبت ارزیابی می شود چرا از تلاطم بودجه در مواجه با نوسانات نرخ نفت می کاهد اما نباید فراموش کرد که افزایش 30 درصدی درآمدهای دولت در حوزه مالیات تا حدودی توان نقدینگی بخش های تولید و خدمات را با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد را خواهد کاست.

همچنین رشد بیش از 8 درصدی بودجه عمرانی سال 94 در مقایسه با سال جاری پیامدی است مثبت برای بازار سرمایه که حمایت از رشد اقتصادی دارد، به هر حال در نظر گرفتن سهم ویژه ای از این بودجه برای تکمیل فازهای پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی گاز و نیروگاه خبر خوبی است برای شرکت های برقی و تجهیزاتی که در این پروژه ها سهیم باشند.

از سویی دیگر براساس لایحه بودجه سال 94 درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن با کاهش 3 هزار میلیارد ریالی مواجه بوده بطوریکه در حالی این حقوق در سال 94 رقمی معادل 15 هزار میلیارد تومان محاسبه شده که این رقم برای سال جاری 18 هزار میلیارد ریال بوده که این به معنی عدم افزایش حق انتفاع دولت و نیز کاهش آن بوده است.

اما شاید مهمترین خبر خوش لایحه سال 94 برای صنایع سیمان، فولاد، کاشی سرامیک و برخی دیگر بوده چراکه به گفته نوبخت و براساس لایحه جدید قرار نیست رقم دریافتی یارانه ها افزایش یابد و این یعنی عدم اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه ها که منجر به افزایش هزینه شرکت ها خصوصاً در بحث انرژی نخواهد شد.

البته پالایشگاهی ها و پتروشیمی ها نیز شرایط خودشان را بدون تغییر نسبت به سال جاری دیده اند چراکه قیمت نفت خام تحویلی پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی اعم از دولتی و خصوصی 95 درصد متوسط بهای محموله های نفت مشابه در هر ماه شمسی است.

اما در کنار موارد مذکور، لایحه یک فوریتی به جهت رفع موانع تولید و ارتقاء نظام مالی کشور به مجلس شورای اسلامی ارایه شد که در صورت تصویب می تواند تأثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه داشته باشد. بطوریکه بر این اساس در ماده الحاقی 26 این لایحه آمده است به منظور کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در بازار سرمایه، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی تأسیس می گردد و طبق اساسنامه خود در چارچوب مصوبات هیأت امناء متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توسط هیأت عامل فعالیت می نماید.

براساس این لایحه، یک در هزار منابع صندوق توسعه ملی در زمان ابلاغ این قانون و از آن به بعد، یک در هزار منابع واریزی به صندوق توسعه ملی پس از تبدیل به ریال، در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار می گیرد و بخشی از منابع سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار و سایر منابع مالی در چارچوب قوانین و مقررات با تصویب مراجع ذیصلاح قانونی، به این صندوق تعلق می گیرد، صمن اینکه کلیه فعالیت های صندوق تثبیت بازار سرمایه از مالیات معاف خواهد بود.

در بند ب ماده الحاقی 26 لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی هم آمده است: شرکت های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس براساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتی که به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب می رسد، می توانند تا 10 درصد سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه، در شرکت نگهداری کنند.

همچنین مابه التفاوت ارزش اسمی و قیمت معاملاتی پذیره نویسی اوراق بهادار مذکور که کمتر از قیمت اسمی پذیره نویسی می شوند، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شناخته خواهد شد.

براین اساس در گروه خودرو شاهد بازگشت اقبال به سهام برخی تولیدکنندگان خودرو و قطعات بودیم، از سویی دیگر حجم معاملات این گروه اگرچه چندان قابل توجه نبود اما خریداران اغلب حقیقی بودند و فروشندگان اکثراً حقوقی بودند. افت قیمت های شکل گرفته در گروه مذکور عامل اصلی رشد قیمت امروز بود. فردا برای فعالان گروه خودرویی روز مهمی است باید دید اقبال شکل گرفته پا بر جا می ماند یا خیر.

در گروه رایانه ای بورس نیز روند صعودی قابل مشاهده است و برخی نمادها نیز با صف خرید اندکی مواجه هستند، اهالی تالار معتقدند این گروه وابستگی بسیار کمی به ریسک های فعلی مترتب به بازار سرمایه دارد اما از سویی دیگر نیز سرمایه گذاران خاص خود را دارد و در مجموع افرادی اقدام به خرید سهام شرکت های این گروه می نمایند که به بورس نگاه بلندمدت تری نسبت به دیگر افراد فعال در این بازار دارند. در کل صعود و نزول در این گروه دوامی ندارد.

بیمه ای های بورس نیز امروز را با ردای سبز پشت سر گذاشتند، اهالی تالار معتقدند پتانسیل رشد قیمت این گروه پس از اعلام خبر حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه ای ها باید خود را نشان می داد اما جو سراسر منفی بازار طی روزهای گذشته مانع از مشخص شدن تأثیر این خبر بر نمادهای بیمه ای شد اما شاید اصلی ترین دلیل تشکیل صف خرید برای نمادهای این گروه در روز جاری همان دلیل جذاب شدن قیمت سهام آنها به علت افت ارزش روزهای اخیر باشد.

اما مهمترین شایعه تغییر مدیریت سازمان بورس را امروز در گروه های مجازی و برخی رسانه ها قطعاً شنیده اید این شایعه بعداز ظهر امروز به خبر تبدیل شد و رنگ واقعیت به خود گرفت، رفتن دکتر صالح آبادی به بانک توسعه صادرات و انتخاب دکتر فطانت فرد به جای ایشان در مسند ریاست سازمان بورس داغ ترین خبر امروز بازار سرمایه بود که بطور اتفاقی با روند صعودی شاخص و قیمت سهام شرکت ها هم راستا شد، نتیجه پیگیری های ما نه تأیید بود و نه تکذیب البته روابط عمومی سازمان بورس شایعه فوق را تا این لحظه تکذیب کرده و هنوز صحت و سقم این خبر این سوی هیچ منبع رسمی تأیید نشده هر چند که از ابتدای سال 93 تا به امروز این گونه اخبار در بورس بارها مطرح شده و پس از صحت شایعه بود نشان در کوران اخبار بورس محو شده از همین رو فعلاً برای تصمیم گیری در این خصوص اندکی زود است و باید مدت زمانی کوتاه برای مشخص شدن این شایعه صبر کرد.

در پایان اهالی تالار با پیشنهاد دوری از هرگونه تصمیم هیجانی بر این باورند که هنوز نمی توان با قطعیت نسبت به بازگشت روند صعودی به بازار سرمایه صحبت کرد و شاید بهترین زمان برای ارایه نظر در این خصوص، صبر کردن تا زمان رسیدن قیمت سهام شرکت ها به سقف های قبلی خود در زمان قبل از مشخص شدن نتیجه مذاکرات باشد، فعلاً بورس را در حالت اصلاح مثبت قیمتی بدانید.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
سلام
سهامداران عزیز
سهام خودراارزان نفروشید این بحران مثل بحران سال92نیست خیلی زود حل میشه
خبرهای خوش ومثبت درراه است
تا می توانید سهام باارزش وپایه ای بخرید ونفروشید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
بعضی وقتها که تو معاملات آنلاین میبینم برخی سهامدارا سهام خودشون رو زیر قیمتهای جاری به فروش میذارن بخدا دلم میگیره که چرا باید مالشون رو با دست خودشون مفت از دست بدن.
به خدا اگه همه کسانی که اومدن تو بورس تا استفاده ای از پولشون ببرن با کمی تحمل و تأمل به بازار نگاه کنن هیچوقت اینجوری زمین نمیخورن. البته همیشه برخی زالو صفتان و دلالان با تزریق سهام کم تعداد و ارزان، قیمتها را خراب میکنن تا به هدف کثیف خودشون برسن. ولی باید سهامداران محترم حواسشون باشه و فریب این بی... رو نخورن.
یادمون باشه فروش بی موقع خودمون باعث میشه سهاممون با ضرر فروش بره.
علی یارتون
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۳
دوستان این دولت تمام تلاششو واسه رفع مشکلات میکنه
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
داریم میبینیم

البته مشکلات خودشون نه مشکلات مردم
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
این کامنت های بالا که اینقدر زار میزنند ما نمیدانم قسم حضرت عباسی را باور کنیم یا دم خروس را
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
سلام و درود
جالبه که خبر خوش لایحه برای سیمان و فولاد بوده ، و هر 2 سهم سفارس و فولاد من امروز در بازار مثبت -3 بودند.

فکر میکنم بازار نیازمند فردی عملگراتر و دلسوزتر است.

به امید روزهای بهتر
تشکر بورس نیوز ما
ناشناس
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
3- صحیح است.
بقیه سهام ها که بد نبود.
سهام هات را بفروش سهم بدردبخور بخر .
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
امروز چی شده این همه خبر خوش به بازار آمده تمام این نشانه ها یعنی خبر از مثبت شدنها بازار در آینده است هیچ وقت تو این بازار این همه خبر مثبت نبود.!!!!!!!! امید وار شدیم به آینده.
ناشناس
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
ببخشید کدوم خبر خوش؟
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
دوستان عزیز
چرا بعضی ها نمی خواهند قبول نمایند که سیر نزولی بورس به اتمام نرسیده است.
باقیمت نفت Brent حدود 67.5 دلار وقیمت دلار 3400 تومان چگونمه می خواهد دولت کسری بودجه آینده را تامین نماید ؟
حتی از دیدگاه تکنیکال شاخص 60,000 قابل پیش بینی می باشد آنهم تا آخرسال.
امیدوارم اینطور نباشد ولی تجربه دراز مدت بمن توصیه می نماید لج بازی با مسیر نزولی وخرید بی موقع باعث نابودی سرمایه خواهد گردید . امیدوارم حق با من نباشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
خواهشن سهام خوب و بنیادی با نسبت پی به ای زیر 7 بخرین. اینطور بورس عقلایی میشود و سهمهای خوب رشد میکنند و سهام ضعیف هم منفی میشود و سفته بازان کلاه مردم را بر نیدارند.
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
تا الان عامل اصلی نزول شاخص بورس لجبازی حقوقی ها با مدیریت بورس بود و با فروش با قیمت پایین هم جو منفی به بازار می دادند مسلماً اگر مدیریت بورس عوض بشه لجبازی حقوقی ها هم پایان یافته و بازار روند واقعی بخود می گیرد.
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳
سفارس و سیدکو هم بنیادی وهم تکنیکالی وقت خریدشون هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
ی ضرب المثل معروف می گه جوجا را آخر پاییز میشمارند حالا هم با یک روز سبز شدن بازار نمی شه گفت سود کردیم اما اومیدواریم این روند ادامه دار باشه
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۳:۲۶
جالب است كه همه جا مثل هم هستيم هروقت فوتبال ميبازيم مربي فدا ميشود بدون اين كه اشكلات فدراسيون وتداركات بوجه و... را بررسي كنيم مدير بورس مگه كارش اين چيزهايي است كه نوشتين مشكل جاي ديگه است
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۳
ارزان شدن نفت را چكار ميكنيد؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
ه بطور اتفاقی با روند صعودی شاخص و قیمت سهام شرکت ها هم راستا شد!!!!!!!!!!!

خجالت بکش بورس نیوز ترسو پاچه خوار بی آبروی بدبخت

اگه این بازار به این روز افتاده بخاطر جیره خوارهایی مثل شماست

هنوز هم میترسی
حسن
UNITED ARAB EMIRATES
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
این آقای فطانت از کی قرار است کار خود را شروع کند؟
حسنک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
آقای فطانت فرد درحال حاضر عضو هیات مدیره بانک ملی اند . دکترای مدیریت مالی دارند .
علی
UNITED ARAB EMIRATES
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
چرا در دولت تدیبر و امید هم رئیس بورس باید از امام صادق باشد؟
فرهاد
-
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
تنها عوض شدن مدیریت که به معنای بهبود بازار نمیتونه باشه. باید دید چه تغییرات مثبتی و دستاوردهایی را این تغییر مدیریت به دنبال داره.
فرهاد
-
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
تنها عوض شدن مدیریت که به معنای بهبود بازار نمیتونه باشه. باید دید چه تغییرات مثبتی و دستاوردهایی را این تغییر مدیریت به دنبال داره.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
جالبه..... من یک نظر رو در چند کد خبری ارسال میکنم و در بعضی از کدها قابل انتشار هستش و در بعضی قابل انتشار نیست......................................
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
متاسفانه پروفایل یا حاشیه های منفی در خصوص دانشگاه امام صادق و دانش آموختگان آن در جامعه رو به افزایش است تا جایی که از آن به عنوان دانشگاه نور چشمیان یاد می شود
ناشناس
UNITED STATES
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
با سلام. بورس نیوز عزیز کمی هم شهامت داشته باشی و نظرات انتقادی را منتشر کن تالااقل خدمتی به نظام اسلامی و کشور نموده باشی. اینجانب در مقطع دکتری در یکی از دانشگاه های مطرح این دیار مشغول تحصیل هستم که البته پس از گذر از مراحل مختلف. آنچه در باره دانشگاه امام صادق می شنوم باعث تاسف فراوان است که دلالت دارد بر اینکه با اهداف اولیه آن شدیدا زاویه گرفته است. قرار بود در این دانشگاه علوم انسانی از انحصار غرب خارج شود و رنگ و بوی اسلامی بخود بگیرد ولی اکنون تضمین اشتغال در رده های بالای مدیریتی است.