بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چندی پیش اظهاراتی مبنی بر بدهی قابل توجه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به دولت در پرداخت حق انتفاع از معادن از سال 90 تا نیمه اول امسال بیان کرد.
کد خبر : ۱۴۰۲۲۲
نویسنده :
جمشیدی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چندی پیش اظهاراتی مبنی بر بدهی قابل توجه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به دولت در پرداخت حق انتفاع از معادن از سال 90 تا نیمه اول امسال بیان کرد.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: براساس بند 55 قانون بودجه کل کشور سال 92 مقرر گردید تا شرکت های چادرملو و گل گهر در ازای بهره برداری از معادن مبالغی را به دولت پرداخت کنند.

پرداخت 513 میلیارد تومان حق انتفاع از معادن به دولت

محمود سیدی افزود: اگرچه طی سال های اخیر سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران ناشی از سود نقدی تقسیمی میان آنها از 50 به یک هزار و 710 میلیارد تومان افزایش یافته و این مجموعه تمایل به انجام افزایش سرمایه و تأمین نقدینگی مورد نیاز اجرای طرح های توسعه ای خود از این محل دارد، اما "کچاد" در راستای اجرای قوانین دولت تمامی مبالغ ناشی از بهره برداری از معادن را به دولت پرداخت کرده است.

این در حالی است که با توجه به اینکه عبارت محصول گندله در قانون بودجه سال 92 مبنی بر پرداخت 870 میلیارد تومان حق انتفاع از معادن لحاظ نشده، این مجموعه معتقد بر عدم مشمولیت تولید این محصول در پرداخت حقوق دولتی است. به گونه ای که کل حق بهره برداری از معادن طی سال 92 مبلغ 513 میلیارد تومان بوده که این رقم نیز توسط "کچاد" در بخش خزانه دولت پرداخت و تسویه شده است.

برگزاری جلسات با دیوان محاسبات جهت رفع مشکلات موجود

وی به پیگیری های شرکت جهت بررسی این موضوع در دیوان محاسبات اشاره کرد و اظهار داشت: دیوان محاسبات به عنوان نهاد نظارتی و حاکمیتی و براساس اطلاعات رسمی در اختیار خود در حال بررسی این موضوع می باشد و رأی نهایی خود را صادر خواهد کرد. از این رو در صورت ابلاغ دستور نهایی از سوی دیوان محاسبات با توجه به در نظر گرفتن ذخیره حساب در صورت های مالی "کچاد" مبلغ مقرر شده پرداخت می شود.

علاوه بر این، مابه التفاوت مبلغ پرداختی توسط "کچاد" و ذخیره در نظر گرفته حدود 300 میلیارد تومان می باشد که در صورت رأی دیوان محاسبات مبنی بر پرداخت حق انتفاع از معادن برای تولید محصول گندله طی سال 92، از محل ذخیره حساب پرداخت خواهد شد.

مطالبات 700 میلیونی "کچاد" از شرکت های فولادی

مدیر مالی "کچاد" افزود: حق بهره برداری از معادن طی نیمه اول 93 نیز حدود 315 میلیارد تومان می باشد که از این مبلغ حدود 100 میلیارد تومان پرداخت شده و در حال حاضر نیز "کچاد" از این بابت بدهی کمتر از 200 میلیارد تومانی به دولت دارد. این در حالی است که قدرت جذب نقدینگی حاصل از فروش محصولات به شرکت های فولادی ناشی از رکود اقتصادی حاکم بر کشور و وضعیت نامناسب تولیدکنندگان فولاد کاهش یافته است. به گونه ای که "کچاد" حدود 700 میلیارد تومان از مجموعه های فولادی طرف قرارداد خود مطالبات دارد که در صورت دریافت بخشی از این مبلغ، بدهی حدود 200 میلیاردی به دولت نیز پرداخت خواهد شد.

سیدی به وضعیت پرداخت مالیات این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: مالیات مربوط به سال 90 از سوی مجموعه پرداخت شده و طی دو ماه آینده نیز مالیات سال 91 پرداخت خواهد شد. برهمین اساس می توان گفت "کچاد" در حال حاضر بدهی مالیاتی ندارد.

آخرین وضعیت اجرای طرح های توسعه ای

وی به روند اجرای طرح های توسعه ای در دست اجرای شرکت اشاره کرد و گفت: طرح تولید یک میلیون تنی فولاد با ظرفیت محدود تولید سالانه 100 تا 200 هزار تن طی سال 94 به بهره برداری می رسد و تولید انبوه آن پس از رفع معایب و نواقص موجود از سال 95 آغاز می شود.

علاوه بر این، کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار تن طی سال 95 آماده بهره برداری خواهد شد و همچنین نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگا واتی در 10 روز گذشته با حضور برخی از مقامات دولتی به طور رسمی به بهره برداری رسیده که این طرح توسعه ای به منظور تأمین برق مصرفی مورد نیاز اجرایی شده و مازاد تولید نیز به شرکت برق عرضه می شود.

مدیر مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه طرح افزایش ظرفیت تولید سالانه 3.4 تن به 4 میلیون تن طی پایان سال 95 اجرایی می شود، در خصوص طرح توسعه ای جدید "کچاد" اظهار داشت: احداث کارخانه گندله سازی 2.5 میلیون تنی و راه اندازی دو واحد نورد دو میلیون و 500 هزار تن از جمله جدیدترین طرح های توسعه ای در دست اجرای "کچاد" است که در پی تهیه گزارشات توجیهی آن به دنبال تأمین نقدینگی مورد نیاز انجام آن هستیم.

افزایش 1000 میلیارد تومانی سرمایه در سال 94

سیدی افزود: اجرای این طرح به یک هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که پیش بینی می شود در صورت موافقت سهامداران عمده و دریافت تأیید از سامان بورس برنامه افزایش سرمایه جهت اجرای طرح گندله سازی طی سال آینده به اجرا درآید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر