بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
افزایش سرمایه شرکت و درنظرگرفتن حق تقدم برای سهامداران مستلزم طی تشریفاتی است که به موجب قانون تجارت و دستورالعمل نحوه انجام افزایش سرمایه مصوب سازمان بورس شرکتها مکلف به رعایت انها می باشند .
کد خبر : ۱۴۰۲۶۱

سوال یکی از سهامدران یک شرکت فولادی از وکیل بورس در خصوص حق تقدم استفاده نشده از این شرکت در ذیل مطرح شده است:

پرسش:

با سلام بنده سهامدار یک شرکت فولادی که از چند شرکت سرمایه گذاری که شاغلین و بازنشتگان ادارات تشکیل گردیده این شرکت افزایش سرمایه داده عده ی کثیری موفق به خرید حق تقدم خود نشدند و یکی از سهامداران عمده هر حق تقدم را کمتر از یک سوم اصل سهام خریداری نموده آیا بعنوان یک سهامدار می توانیم از حقوق خود دفاع نماییم به استناد کدام قانون لطفا راهنمایی بفرمایید متشکرم


پاسخ وکیل بورس:

افزایش سرمایه شرکت و درنظرگرفتن حق تقدم برای سهامداران مستلزم طی تشریفاتی است که به موجب قانون تجارت و دستورالعمل نحوه انجام افزایش سرمایه مصوب سازمان بورس شرکتها مکلف به رعایت انها می باشند .

به موجب این مقررات چنانچه شرکت برای سهامدارن حق تقدم در نظر گرفته باشد به انها اعلام می کند تا نسبت به واریز وجه اقدام نمایند یا با استفاده از مبالغی که سهامداران از شرکت طلبکار می باشند اقدام به تهاتر می نماید.در صورتی که سهامدار حاضر به خرید حق تقدم سهم جدید نباشد می تواند با مراجعه به کارگزار خود و با ارایه گواهی نامه حق تقدم اقدام به فروش حق تقدم خود برپایه قیمت بازار نماید معامله این ورقه مانند ورقه سهام می باشد.

درصوتی که سهامدار به کارگزار مراجعه نکند کارگزار مکلف است به شرکت اطلاع رسانی نماید که چه تعداد از حق تقدم ها استفاده نشده است و شرکت اقدام به فروش حق تقدم ها خواهد نمود.(این عملیات برمبنای فصل دوازدهم دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.)

با توجه به مطالب معروض در فوق وباتوجه به سوال می توان گفت که دفاع از حقوق سهامداران در صورتی ممکن است که بتوان اثبات کرد یکی مقررات افزایش سرمایه رعایت نشده است ،دراین صورت با ابطال افزایش سرمایه یا فروش حق تقدم می توان به بازگشت حقوق سهامدارن متضرر امیدوار بود.

کاظم کاظمی - وکیل دادگستری


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
لطفا وكيل محترم در جواب جمله : کارگزار مکلف است به شرکت اطلاع رسانی نماید که چه تعداد از حق تقدم ها استفاده نشده است و شرکت اقدام به فروش حق تقدم ها خواهد نمود ! جواب دهند كه : كارگزار از كجا مي تواند بفهمد كه چه تعداد حق تقدم استفاده نشده در نرم افزار شركت وجود دارد ؟!!! در صورتي كه طبق قانون اين شركت يا همان ناشر است كه در پايان مهلت قانوني افزايش سرمايه به سازمان بورس اعلام مي كند كه چه تعداد حق تقدم استفاده نشده وجود دارد كه بايد در بازار بفروش برسد .
پدرام ب
ROMANIA
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
اگر برخورد درست و محکم قانونی با شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با نماد خاهن میشد، شرکتهای سالم هم به خودشان اجازه نمیدادند از این راه ارتزاق کنند...
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
باسلام:در بورس ما مد شده حق تقدمهای استفاده نشده را در بدترین موقع و منفی ترین بازار باز و به فروش می رسانند و این حق خوریها قبلا با حقوقی های گردن کلفت ،هماهنگ می شود.نمونه آن،خاهن و وسکاب.هیچ نظارتی هم وجود ندارد.بطور مثال اگر حق تقدم استفاده نشده وسکاب چند روز دیگر باز میشد.لااقل کسی ضضر نمی کرد ولی!!!!!!!!!!!!!
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۸
اول منظورازبرخورددرست وقانونی چه میتواند باشد(پاسخ به بیننده اظهارنظرکننده).دوم کسیکه خودش حاضرنشده باشد ازحق تقدم قانونی خوداستفاده کند واختیارفروش را به شرکت داده باشد چگونه انتظاردارد برای حق تقدم استفاده نشده شرکت مشتری پیداوبقیمت بسیارخوبی برایش فروخته شود سوم تازه مدعی شود که حقش پایمال شده است چهارم یاباید قوانین بورس وتجارت را خوب بدانی ویا بهیچوجه بمنظور سوداگری وهیجانزده وارد معاملات وخصوصا وارد خرید وفروش حق تقدم نشوی .ضمنا خلاف انصاف است که بی توجهی خودرا بپای بورس وشرکت مورد نظربنویسی بنظر باید هزینه کنی تا یادبگیری
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
سلام دوستان .تعداد زیادی حق تقدم سخواف خریدم مرحله دوم شرکت خودش ب فروش گذاشت اما فروش نرفت و اون تعداد که مرحله اول فروش رفته بود افزایش سرمایه ثبت شده الان ب نظر شما تکلیف ما چی میشه؟ ممنون میشم جواب بدین .تشکر.