بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
مستطيل شيشه اي تالار

این که گذشت، مواظب بعدی باشید

هرچه هست همان نقدینگی وارد شده از گذشته است که در حال دست به دست شدن بین گروه ها و صنایع مختلف است. شاخص کل نیز به سختی توانست در روز جاری خود را در مدار صعودی نگه دارد.
کد خبر : ۱۴۰۲۷۳
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.09.18 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 39 واحد افت به رقم 52622 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 297 واحد رشد عدد 140145 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 5 واحد افزایش71381 به رقم 71664 واحد رسيد.

همچنین در این روز "همراه" با 48 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 35 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز بدون تغییر در رقم 828 واحد باقی ماند.

در این شرایط امروز "میدکو" با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "مارون" با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1634 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1435 میلیارد ریال رسید.

امروزی بازاری تقریباً متعادل را شاهد بودیم و از هیجانات روز گذشته که در اغلب سهام شرکت ها رخ داد خبری نبود، در بازار امروز هم همانند روزهای گذشته تردید و شک سرمایه گذاران قابل رؤیت بود، هنوز نشانی از ورود پول جدید به این بازار دیده نمی شود و هرچه هست همان نقدینگی وارد شده از گذشته است که در حال دست به دست شدن بین گروه ها و صنایع مختلف است. شاخص کل نیز به سختی توانست در روز جاری خود را در مدار صعودی نگه دارد.

بنابر گزارش بورس نیوز، سرانجام روز گذشته رییس سازمان بازرسی کل کشور خبر از پرونده ای داد که پیش تر اخبار و تحلیل های آن را در بورس نیوز خوانده بودید، ناصر سراج عصر روز دوشنبه در همایش ملی مبارزه با فساد با اشاره به عدم محدودیت در عرضه سهام و نیز عدم نظارت سازمان بورس گفت: یک شرکت سهامی خاص توانسته سهام 100 تومانی خود را به 2 میلیارد سهام به فروش رساند و امروز قیمت سهام آن شرکت به برکت تبلیغات یک هزار میلیارد تومانی در صدا و سیما به هر سهم 11 هزار تومان افزایش یافته است. سراج افزوده است که چون شرکت سهامی خاص بوده قیمت گذاری سهام با سهامداران است و هزینه تبلیغات را هم جزو سرمایه خود می داند و حالا که 9 شرکت سهامی عام را به عنوان شرکت فرعی زیر نظر خود قرار داده است برند خود را به مبلغ 1000 میلیارد تومان به فروش گذاشته است.

سهامداران بورس، این شرکت را خوب می شناسند، شرکتی که در مدت زمان کوتاهی زیر سایه عدم نظارت و بی توجهی مسئولین خیلی زود پدیده شد، قطعاً جلوگیری از تکرار اینگونه موارد حساسیت بیشتر مسئولین را می طلبد، این که گذشت، مواظب باشید تبرک پدیده نشود.

از سویی دیگر نمایندگان مجلس طی روز جاری لایحه خروج از رکود را به تصویب رساندند، این اقدام یکی اصلی ترین راهکارهای برون رفت از موانع تولید و ارتقاء نظام مالی کشور می باشد و به نظر می رسد حمایت از بخش تولید داخل و نیز وصول مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی جزو دستاوردهای اصلی این لایحه باشد که می تواند تأثیر قابل توجهی بر اغلب شرکت های بورسی خصوصاً گروه پیمانکاری و تجهیزاتی گردد که مبالغ بسیار زیادی از دولت طلب دارند. شایان ذکر است سلیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه مذکور اظهار داشته است که در حال حاضر طبق اعلام منابع دولتی 14 هزار واحد تولیدی تعطیل شده و رکود به دست و پای صنعت پیچیده شده است این لایحه می تواند مشکلات جامعه را حل نماید.

گفتنی است از مهمترین نکات این لایحه بحث تهاتر بدهی ها و مطالبات دولت با اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین رفع مشکلات فعالان اقتصادی در لایحه خروج از رکود اشاره شده همچنین موضوع کاهش بنگاهداری بانک ها و افزایش سرمایه آنها برای بالا بردن سطح قدرتمندی بانک ها در این لایحه آمده است.

اما در بازار ارز امروز شاهد دلار بالای سه هزار و 400 تومانی بودیم. رقمی که تا هفته پیش به عنوان خط قرمز این بازار از آن یاد می شد امروز بدون هیچ سر و صدایی خود را در ذهن فعالان جا کرده است، به هر حال بدون هیچ حاشیه سازی باید این نرخ ها را قبول کنیم، دیگر کف نرخ دلار را 3400 تومان باید دید، اهالی تالار از خود می پرسند که دلار را نفت گران کرد یا بودجه؟ جواب کاملاً واضح است، افت قیمت نفت سبب تغییر رقم دلار در بودجه 94 دولت شد که خیلی زود تأثیر آن در بازار آزاد نمایان گردید، متأسفانه علی رغم تمامی وعده هایی که از دولت های گذشته تا به امروز داده شد. اما هنوز از ارز تک نرخی خبری نیست و این اختلاف نرخ بین ارز مبادلاتی با ارز آزاد همچنان به عنوان یک ریسک اقتصادی می تواند برنامه های دولت را تحت تأثیر قرار دهد. از سویی دیگر در حالی برخی فعالان اقتصادی آزادسازی پول های بلوکه شده را در متعادل ساختن بازار ارز مؤثر می دانند که به گفته کارشناسان بانکی مصرف ماهانه ارز کشور حدود 7 میلیارد دلار برآورد می شود که آزادسازی ماهیانه 700 میلیون دلار از روزهای بلوکه شده کشورمان تنها می تواند پاسخگوی 10 درصدی نیاز ماهیانه کشور باشد. اما نکته قابل توجه در این خصوص حساسیت مسئولین اقتصادی به نوسانات این بازار است که می تواند تا حدودی سبب قابل پیش بینی بودن این بازار شود.

باخبر شدیم به دستور معاون رییس جمهور مسئولیت حذف یارانه پر درآمدها به استان ها و در رأس آن استانداران واگذار شده و هرچقدر استان ها بتوانند یارانه نقدی بیشتری حذف کنند اعتبارات آزاد شده به استان های مربوطه تخصیص پیدا خواهد کرد. این موضوع می تواند ریسک های مختلفی را به همراه داشته باشد چراکه دولت هیچ قانون یا قاعده خاصی را بر ای پر درآمد بودن افراد برای استان ها مشخص نکرده و در کل به نوعی به صورت کنترات به استانداری ها سپرده شده و قطعاً استانداری ها برای دریافت بودجه بیشتر از دولت سعی در حذف افراد بیشتری خواهند داشت، مواظب باشیم حق کسی ضایع نشود.

چند نکته جهت اطلاع

"سمگا": این شرکت اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 را پس از کسر مالیات به ازای هر سهم 167 درصد نسبت به سال 93 رشد داد. اهالی تالار که تا پیش از این علت افزایش نرخ قیمت سهم این شرکت در بازار را نمی دانستند امروز به این موضوع پی بردند، فقط می ماند یک نکته، شاید این تعدیل و این افزایش سود در پیش بینی درآمد در قیمت سهام پیش خور شده باشد.

"ونفت": روز گذشته معامله بلوکی شرکت در قیمت 290 تومان به انجام رسید تا علت سقوط آزاد این شرکت بورسی طی دو هفته به وضوح مشخص شود، برخی شنیده ها از احتمال نهایی شدن پروسه دریافت واماین شرکت از بانک پاسارگاد حکایت دارد که هنوز رسماً تأیید نشده فعلاً که اقبال به سهام این شرکت مجدداً بازگشته است.

سایپا: بلوک 9 درصدی "تایرا" از سوی این شرکت با نرخ 52 میلیارد تومان روی میز فروش خواهد رفت تا سرانجام بدهی های این شرکت خودروسازی به تأمین اجتماعی پایان یابد.

همچنین مذاکرات فروش شرکت های زامیاد و رنو از سوی سایپا با خریداری خارجی به اتمام رسیده و در صورت حصول توافق در مذاکرات هسته ای شاهد حضور خارجی ها در این دو شرکت خواهیم بود البته چینی ها در صورت عدم توافق نیز در سایپا حضور خواهند داشت.

گروه صنعتی مینو: امروز شرکت های این گروه روز سبزی را سپری کردند البته قاسم روندی دیگر داشت، "غپینو" امروز در حالی روند صعودی خود را آغاز کرد که برخی اخبار حکایت از حمایت سهامدار عمده از این سهام تا رسیدن به قیمت مدنظر را دارد، قاسم نیز منتظر رسیدن خبر رسمی افزایش سرمایه است.

در پایان ظاهراً بحث خروج صالح آبادی از سازمان بورس و ورود ایشان به بانک توسعه صادرات جدی شده، فعلاً اهالی بازار بیشتر به دنبال دیدگاه و نظرات فطانت فرد به عنوان رییس جدید سازمان بورس نسبت به بازار سرمایه می گردند، اما آنچه که تا این لحظه مشخص است وی آشنایی حوبی با دو صنعت خودرویی و بانکداری دارد، حال باید دید تیم جدیدی که به سازمان بورس وارد می شود در اولین اقدام خود نسبت به برطرف کردن کدام نقض بازار سرمایه دست به کار خواهد شد. البته صالح آبادی علی رغم تمامی انتقادات و کاستی هایی که به برخی عملکردهای ایشان و بعضی مدیرانشان وارد است اما زحمات زیادی برای ارتقاء سطح کیفی بازار سرمایه کشیدند که جای تقدیر فراوان دارد. امیدواریم ورود تفکر جدید به بورس کشور سبب ارتقاء مناسب و هرچه کاراتر شدن بازار سرمایه گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۸
قاسم افزایش سرمایه داره ماه دیگه هم صندوق زمین 350 میلیاردی راه اندازی میکنه خبرش تو بورس برس هست الان هم بورس نیوز یه اشاره کوچیک کرد
ناشناس
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۴
من نمیدونم چرا بعضی از خبرارو دیر میگی بورس نیوز یا اصلا نمیگی
ناشناس
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۱
خبر افزایش سرمایه قاسم چند روز پیش توسط مالک شرکت پخش شد تو بورس نیوز منتشر نشد بورس پرس منتشرش کرد
محمدحسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۸
آره والا پدیده که قولی شده واسه خودش. اگه با عدم به اصطلاح نظارت شرکتی میتونه اینجوری کشورو آباد کنه سر جدتون نظارت نکنید. مردمم مختارن سهمشو بخرن یا نه. تا دلتون بخواد تحلیل رو این سهم صورت گرفته و مخالفاش سنگ انداختن. نقطه قوتش عملشه. میگه، عمل هم میکنه. ان شاء الله سرمایه گذارای این مملکت یاد بگیرن برن بجای کار دلالی و واردات ماشین و خیلی کارای دیگه بیان مثل پدیده تو این مملکت ارزش افزوده ایجاد کنن البته اگه ارگانای نظارتی بزارن کسی تو این مملکت کار کنه. آخه ارگانای نظارتی ندیدن کسی بخواد تو مملکت کار کنه هنوز کله پا نشده باشه. البته بورس نیوزم ندیده.
یه نصیحت واسه بورس نیوز بجای این تفکرت که فقط از شرکتهای بورسی دفاع میکنی بیا به وظیفه ملیت که همون دفاع از شرکت ارزش آفرینه عمل کن و پدیدرو الگوی مدیریت، سازندگی، اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی معرفی کن.
خدا پشت و پناهه هر کس به ایران خدمت میکنه باشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
بازار سرمایه این روزها واقعا غیر قابل پیشبینی شده.اول بازار سهمی در حداکثر قیمت مثبت معامله میشه بعد نیم ساعت میبینی همون سهم تو حداقل منفی معامله شد .یعنی واقعا تو این نیم ساعت اتفاق خاصی برا شرکت میفته یا ما حقیقی ها اونقده احساساتی میشیم که حاصریم به هر قیمتی شده سهم خودمونو به فروش برسونیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
خداحافظ دكتراى علوم سياسي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
یک سوال:من خودم پدیده ای نیستم ولی چطور میشه که هروقت بازار بهم میریزه بورس نیوز یقه زمین وزمان رامیگیره بابا بذارمردم زندگی کنند چندروز پیش خودت چقدر به تمجیدازمدیریت پهلوان پرداختی
حسام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
من نميدونم چرا چپ و راست از پديده ميري بالا بورس نيوز هر كي ميخواد بد بگه بزار بگه شركتي ك سود داره ب مردم ميده و 30 هزار نفر استخدام كرده و دارن نون از كنارش ميخورن بده؟؟؟؟
نكنه شما انتظار داري بيايم شبندر بگيريم ك از 1500 بشه 900 يا تكمبا بگيريم از 190 بشه 70
شما جوش پولاي مردم تو بورسو بزن ك هر روز زيانشون بيشتر ميشه ن پديده ك هر روز پول مردم بيشتر ميشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
امیواریم بورس شفاف تر شده و از رانت خواری جلوگیری شود. خیلی سهمها مثل همین سمگا که گفتید, قبل از منتشر شدن اخبارش, عده ای خاص از اونها اطلاع دارند و نسبت به خرید و فروش اقدام میکنند
امیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
به به چشمان روشن صرفا"جهت دوباره آمد سرکارش , انشالله موجبات ضرر وزیان سهامداران رافراهم نکنند!!
علی
UNITED STATES
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۲
بورس نیوز چه عجب یه خبر کوچیک از افزایش سرمایه قاسم لابه لای خبرت پخش کردی بعضی از خبرارو بعداز چند روز منتشر میکنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
این کار پدیده و تبرک هم سرمایه مردم را به سمت خودشون برده و هم ایینکه ممکنه یک روز حباب بترکه و سهم 500 درصد منفی بشه و ... اطلاع رسانی خوبی بود. شما هم بهتره زودتر بفروشی تا بیچاره نشدی
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
سمگا همش پیش خور شده ما کشور فوق پیشرفته ای داریم یه شبه معجزه میشه مدیر عامل شرکت میفهمه سهمش 10 برابر میارزه بعد از ده برابر شدن خبرش میاد حسینا سمگا شتران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
پدیده چیز دیگریست.....بیخودی سمپاشی نکنید
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
بورس نیوز کلا همیشه خوابه خبرا رو همیشه یکی دو روز بعد متوجه میشه