بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰
تهران - ایرنا - سخنگوی دولت گفت: یکی از مهمترین مصوبات امروز هیات دولت این است که برای سهولت در ایاب و ذهاب زائرین حرم حسینی و عتبات عالیات راه آهن سراسری ایران به راه آهن عراق متصل می شود.
کد خبر : ۱۴۰۳۶۳

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقر نوبخت امروز (چهارشنبه) پس از پایان جلسه هیات دولت در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: انشاءالله برای رفت و آمد زائران حرم حسینی و عتبات عالیات که سال های اخیر با دشواری مواجه بودند سهولت لازم انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستور اجرای این پروژه صادر شده است، گفت: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری یا همان سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شدند همین امروز برای اجرایی شدن این طرح مهم اقدام کنند.

نوبخت توسعه ارتباطات دو کشور همسایه و دو ملت ایران و عراق را از دیگر محورهای اجرای این پروژه مهم برشمرد.

** افزایش بودجه نهاد مربوط به بدهی های دولت قبل است 

سخنگوی دولت در خصوص مطالب برخی از سایت ها مبنی بر افزایش اعتبارات بودجه نهاد ریاست جمهوری گفت: نهاد اکنون با دو مشکل بزرگ بدهی های دولت قبل و افزایش نیروی انسانی نهاد طی آن سال ها مواجه است. 

نوبخت اظهار داشت: برخی تعهدات دولت پیشین امروز به صورت حکم دادگاه درآمده و ما موظف به پرداخت بدهی هستیم. 

وی با اشاره به یک نمونه توضیح داد: به عنوان مثال یک شرکت پیمان کاری طلب 90 میلیارد تومانی از دولت قبل دارد که حکم دادگاه آن آمده و نهاد ریاست جمهوری موظف به پرداخت آن است. 

وی با تاکید بر اینکه این افزایش بودجه هیچ ربطی به انتخابات سال بعد ندارد اظهار داشت: اینکه بگویند این افزایش بودجه برای انتخابات سال آینده است همچون کار شبکه های ماهواره ای برای تخریب نظام و سپاه است. 

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به اینکه دولت های قبل نیروی انسانی نهاد ریاست جمهوری را از 1627 نفر به 3923 نفر افزایش داده اند گفت: در حال حاضر با کلی تعدیل که انجام شده این تعداد نیروی انسانی به 3173 نفر رسیده است. 

وی با بیان اینکه در این تعدیل ها البته عده ای هم ناراضی می شوند که چرا شغل شان را از دست داده اند گفت: نهاد کوچکی همچون ریاست جمهوری باید با تعداد معقول نیروی انسانی کار کند. 

وی با بیان اینکه هزینه های سفر رییس جمهوری و هزینه هایی که ما پرداخت می کنیم مشخص است گفت: کسانی که این موضوع را به انتخابات سال آینده ربط می دهند از ذهنیت های گذشته استفاده می کنند. 

باید بگویم ما چنین کاری انجام نمی دهیم و رفتارمان کاملا شفاف است. 

** دولت برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشته است 

سخنگوی دولت در ادامه جلسه خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اظهارات اعلام شده در خصوص برداشت 4.1 میلیارد دلاری در سال گذشته از صندوق توسعه ملی گفت: هر چند که در این گزارش آمده که دولت 4.1 میلیارد دلار در سال گذشته از صندوق توسعه ملی برداشت کرده اما این حرف غیر واقعی است و سال گذشته مبلغی از این صندوق برداشت نکرده ایم. 

وی در توضیح اظهارات اعلام شده افزود: 4.1 میلیارد دلار از منابع درآمدی دولت ناشی از فروش نفت توسط یک شرکت اماراتی به دلیل تحریم به حساب بانک مرکزی واریز نشد. 

وی با تاکید بر اینکه این شرکت حاضر به واریز این مبلغ به حساب بانک مرکزی نشده بود، اضافه کرد: بانک مرکزی تلاش کرد تا 4.1 میلیارد دلار را به حساب واریز کند؛ بنابراین در جلسه ای که 28 صفر سال گذشته و در روز تعطیل در دفتر خودم برگزار شد، قرار شد براساس توافق خزانه با بانک مرکزی 4.1 میلیارد دلار که مربوط به وزارت نفت بود و باید از این حساب به بانک مرکزی می رفت طی توافقنامه ای انتقال آن صورت گیرد. 

وی ادامه داد: بانک مرکزی با داشتن آن برگه که مالکیت 4.1 میلیارد دلاری بود توانست مبالغ ناشی از فروش نفت را به حساب خزانه واریز کند. 

وی با تاکید بر اینکه تمام پول های صندوق توسعه ملی در حساب بانک مرکزی در خارج است اظهار داشت: از آنجایی که صندوق توسعه ملی ممکن بود که نخواهد در کوتاه مدت و بلافاصله از 4.1 میلیارد دلار استفاده کند برای جلوگیری از افزایش پایه پولی از این طریق این امر انجام شد. 

سخنگوی دولت گفت: هیچ جای کتمان هم نیست که در شرایط تحریم هستیم و دشمن تلاش می کند تا ایران بیش از حد معین نفت را به فروش نرساند و اگر می فروشیم نیز نتوانیم از دلار آن استفاده کنیم. 

** پیشنهاد شناسایی افراد پردرآمد توسط استانداران 

نوبخت گفت: در جلسه ای پیشنهاد داده شده که استانداران موظف به شناسایی افراد پردرآمد شوند و بر همین اساس سازو کارها و اختیارات بیشتری در این راستا به استانداران واگذار می شود. 

وی با تاکید بر اینکه دولت علاقمند نیست به کسانی که مستحق دریافت یارانه نیستند آن را پرداخت کند گفت: بر اساس پیشنهادات انجام شده قرار است برای جلوگیری از این کار شکل استانی تعریف شود. 

** گران شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت کذب است 

سخنگوی دولت در پاسخ به دیگر پرسش ایرنا در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز، با تاکید بر آنکه گران شدن قیمت ارز برای کسب درآمد دولت کذب است، گفت: قیمت ارز نوعی وابستگی به سایر قیمت ها دارد و بانک مرکزی اجازه ندارد به غیر از نرخ رسمی اعلامی آن را به فروش برساند. 

نوبخت با بیان اینکه بانک مرکزی در این بازار می تواند نظارت و مدیریت داشته باشد گفت: بر همین اساس برنامه هایی برای جلوگیری از افزایش تقاضا در بازار پیش بینی شده که در سال جاری از سوی بانک مرکزی انجام می شود. 

** تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم 

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم گفت: مجلس در سال جاری 48 هزار میلیارد تومان منابع برای این بخش تصویب کرد که در همان حد باقی می ماند. 

** دولت پیشنهاد دهنده و مجلس تصمیم گیرنده بودجه است 

سخنگوی دولت گفت: بودجه محاسبات عمومی و پیش بینی منابع و مصارف برای نیل به سیاست ها در یک سال است که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش بینی می شود. 

به گفته وی سهم نفت در بودجه سال 94، به کمتر از یک سوم رسیده و این در حالی است که بودجه یک پیشنهاد است و مجلس در این خصوص کار جدی انجام می دهد. 

نوبخت گفت: مجلس می تواند در خصوص تخصیص بخش های جاری و عمرانی تصمیم گیری کند البته نظر دولت این است که منابعی که کمتر به نفت تکیه دارد مطلوب تر و مصارفی هم که به سمت عمرانی ها حرکت می کند بهتر است. 

وی ادامه داد: دولت آمادگی دارد برای توضیح بودجه در تمامی کمیسیون های مجلس حضور یابد. 



نوبخت گفت: مبحث دیگری که امروز در جلسه هیات دولت مطرح شد، توطئه دیگری است که برای ایجاد مانع در مسیر پیشرفت ملت ایران انجام شده است. پیش از این با اعمال تحریم برای صادرات نفت ایران محدودیت ایجاد کرده بودند و اکنون کاهش قیمت نفت نیز اقدامی دیگر در همین راستا است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تحلیل آنها این بود که با وجود تحریم ها، اقتصاد ایران می تواند رشد و پیشرفت کند و باید کاری کنند که کاهش درآمد ناشی از کاهش قیمت نفت نیز برای ایران به وجود آید؛ بنابراین نیاز به تدبیر است تا از این گردنه نیز با موفقیت عبور کنیم.

نوبخت با بیان اینکه تاکید رییس جمهوری به همه دستگاه ها این بود که نهایت صرفه جویی را در اعتبارات جاری و هزینه ای داشته باشند، اظهار داشت: رییس جمهوری به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و دستگاه ها تاکید کرد که تخصیص ها معطوف به طرح های تملک دارایی یعنی طرح های عمرانی شود.

**تاکید روحانی بر رویکرد خروج از رکود، مهار تورم و رشد اقتصادی 

وی اضافه کرد که رییس جمهوری بر رویکرد خروج از رکود همچون گذشته و سرعت آن تاکید کرد تا سیاست های مهار تورم و رشد اقتصادی را در همین شرایط تحریم ادامه دهیم. 

نوبخت با اشاره به گزارش وزیر نفت در جلسه امروز هیات دولت نیز توضیح داد: این گزارش چگونگی کاهش قیمت نفت در سال جاری و پیش بینی بنگاه های بزرگ و موسساتی که نسبت به آینده اظهار نظر می کردند را نشان می دهد.

به گفته وی، پیش بینی این نهادها برای آینده قیمت نفت بیش از 75 دلار و برخی بالای 80 دلار است؛ البته رقم 73 دلاری که ما در نظر گرفته ایم کاملا قابل مدیریت است چرا که اگر قیمت نفت حدود 7-8 دلار هم کاهش یابد همین وضعی می شود که سال جاری با آن مواجهیم؛ به همین دلیل ما به راحتی با استفاده از مکانیزم تخصیص عمل خواهیم کرد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اضافه کرد: تاکید این بود در شرایط محدودیت منابع با تدبیر، تخصیص بهینه منابع انجام شود.

**افزایش اعتبار نیروهای مسلح در بودجه کذب محض است 

وی با اشاره به تقدیم بموقع لایحه بودجه گفت: برخی رسانه های خارجی به صورت غیرواقعی آماری در مورد افزایش اعتبار برخی نهادها در سال آینده مطرح کرده اند که کذب محض است. رشد اعتبار این نهادها به آن میزان که ظرفیت دارند و باید بیشتر شود به دلیل محدودیت، چندان زیاد نیست و همچون سایرین اعتبار آنها افزایش یافته است.

وی گفت: قصد برخی رسانه های خارجی است که وانمود کنند نیروهای مسلح اعتبارات کشور را استفاده می کنند و بگویند به همین دلیل اعتبارات برخی نهادهای دیگر کاهش یافته است که قویا آن را تکذیب می کنم.

نوبخت با بیان اینکه در لایحه بودجه به طور شفاف همه چیز بیان و منتشر شده است و در اختیار همگان قرار دارد، گفت: ما شفافیت، قانونمندی و پاسخگویی را در بودجه دنبال می کنیم، همانگونه که رییس جمهوری اعلام کرد.

**رییس جمهوری از نقد استقبال می کند

یکی از خبرنگاران پرسید: برخی رسانه ها گفتند رییس جمهوری از نقد استقبال می کند اما اگر انتقادی شود ناراحت می شود؟ که نوبخت پاسخ داد: رییس جمهوری از نقد ناراحت نمی شود، ما به هیچ وجه منتقدان دولت را مغرض نمی دانیم، آنها شخصیت های دلسوز نظام هستند اما ممکن است برخی افراد سخنان تحریک آمیز بگویند که خودشان باید مسوولیت آن مطالب را بر عهده بگیرند.

**تشکیل کارگروهی برای مطالبات دانشجویان 

سخنگوی دولت در مورد تشکیل کارگروهی برای پیگیری مطالبات دانشجویان اظهار داشت: این موضوع قطعا اجرایی خواهد شد و در آینده گزارش تشکیل این کارگروه را ارایه خواهم کرد.

وی در مورد کند شدن صادرات به ترکیه گفت: تصمیمی در مورد ورود کامیون های حمل بار از ترکیه به داخل انجام شد، همانگونه که می دانید قیمت گازوییل در ترکیه گران و در ایران ارزان است، به همین دلیل کامیون های ترکیه مقادیر زیادی از سوخت داخل ایران استفاده می کردند که این موضوع باعث کندی صادرات به این کشور شد. 

وی ادامه داد: بدین ترتیب، رییس جمهوری به وزیر راه و شهرسازی دستور داد تا با هماهنگی اتاق بازرگانی جلوی قاچاق گازوییل در داخل گرفته شود.

** تلاش می کنیم روابط ایران و عربستان خوب باشد

سخنگوی دولت درباره روابط ایران و عربستان نیز گفت: عربستان کشوری اسلامی است که با تلاش برای افزایش نیافتن قیمت نفت، هم منابع کشور خود را می فروشد و هم منابع سایر کشورهای اسلامی نفت خیز ارزان فروخته می شود که از نظر شرعی هم قابل تامل است.

نوبخت خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که با عربستان روابط خوبی داشته باشیم که امیدواریم در این زمینه مذاکرات به نتیجه برسد. 

وی ادامه داد: در جلسه امروز هیات دولت به این موضوع نیز پرداخته شد که چگونه از کاهش قیمت نفت جلوگیری و آن را مدیریت کنیم، تلاش ما رفع تحریم ها و در پیش گرفتن راهکارها برای لغو کامل تحریم ها است.

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد، برگزاری این اجلاس را نماد اراده 3 قوه برای مبارزه با فساد در راستای منویات رهبر معظم انقلاب ذکر کرد. 

**افزایش بودجه معاونت زنان 

سخنگوی دولت درباره برنامه معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز گفت: بودجه این معاونت را افزایش داده ایم تا برنامه های مربوط به حوزه زنان به نحو شایسته اجرا شود.

وی در مورد بازار بورس نیز گفت: تلاش دولت این است که آثار روانی و نگرانی در بازار بورس را بکاهد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که گفته شده سخنان دانشجویان در مراسم روز دانشجو با حضور رییس جمهوری شنیده نشد، گفت: به همه نهادها اجازه سخن داده شد و مجموعه ای که چندین تشکل دارد اما یک جریان است، می توانست همچون سایرین، از طریق یک نماینده سخن بگوید؛ ما به نظرات همه احترام می گذاریم.

**بودجه آموزش و پرورش 20 درصد افزایش یافته است

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش بودجه آموزش و پرورش گفت: اعتبارات این وزارتخانه نه تنها کاهش نیافته بلکه برای سال 94، 20 درصد افزایش یافته است.

وی درباره نرخ تورم گفت: پیش بینی ما برای سال آینده نرخ تورم زیر 14 درصد است.

**افزایش بیش از 30 درصدی قیمت نان کذب محض است 

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره افزایش 20 درصدی قیمت نان علاوه بر 30 درصد اعمال شده اخیر، گفت: این موضوع کذب محض است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
ما این گونه متن ها رانمی توانیم بخوانیم لطفا با فونت مناسب بارگذاری کنید.