بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر : ۱۴۰۴۵۵
فناوری جدید محققان دانشگاه بریستول از امواج فراصوت فرافکنی‌شده برای خلق مستقیم اشکال سه‌بعدی و شناوری استفاده می‌کند که می‌توان آن‌ها را در هوا دید و لمس کرد.

به گزارش ایسنا، محققان از مجموعه‌ای از مبدل‌های فراصوت برای ایجاد و متمرکزکردن الگوهای ترکیبی فراصوت با هدف شکل‌دادن هوایی استفاده کردند که این فراصوت بر روی آن هدایت شده بود.

برای مرئی‌کردن این اشکال، هوای دستکاری‌شده از میان پرده نازکی از روغن عبور داده شد و سپس از یک لامپ برای شفاف‌کردن آن استفاده شد.

به گفته دانشمندان، سیستم جدید اشکال قابل‌شناسایی و بسیار دقیقی تولید می‌کند که کاربران می‌توانند به صورت آماده تصویر جسمی سه‌بعدی را با شکل تولیدشده توسط نمونه اولیه این سیستم فراصوت مطابقت دهند.

به گفته دانشمندان دانشگاه بریستول، در آینده کاربران می‌توانند هولوگرام‌های مولفه‌هایی را حس کنند که در غیر این صورت قابل‌لمس نیستند. این مولفه‌ها شامل تفاوت‌های بین مواد موجود در یک سی‌تی ‌اسکن یا درک اشکال اجسام هنری در یک موزه هستند.

در این شیوه، زمانی که الگوهای مختلف توسط آرایه فراصوت تولید می‌شوند، کاربر قادر به شناسایی شکل شیء، درست مانند حس‌کردن یک ماده جامد است.

محققان مدعی‌اند این فناوری می‌تواند بازخورد لمسی را در حوزه‌های مختلف دستخوش انقلاب کند. یکی از این حوزه‌ها پزشکی است که در آن، جراح قادر خواهد بود سی‌تی‌ اسکن بیمار را حس کرده و ناهنجاری‌های موجود در آن را تعیین و همچنین بیماری‌ها یا تومورها را شناسایی کند.

جزئیات این دستاورد در نشریه ACM Transactions on Graphics قابل‌مشاهده است و در کنفرانس SIGGRAPH Asia 2014 ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر