بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر : ۱۴۰۴۹۱
خرین گمانه زنی ها از جابجای رئیس سازمان بورس نشان می دهد با بازگشت وزیر اقتصاد از پاکستان، دوشنبه آینده جلسه ماهانه شورای عالی بورس برگزار و طی آن تصمیماتی گرفته می شود اما با این حال هیچ رویدادی قطعی نیست.

به گزارش پایگاه خبریبورس پرس، موضوع تغییر رئیس سازمان بورس درحالی طی سه روز آخر هفته پیش به طور فزاینده ایی در خبرگزاری ها و روزنامه ها و همه محافل مرتبط با بازار سرمایه و صنعت بانکداری مطرح شده که تاکنون هیچ مقام مسئولی رسما" این تحولات را در خبرگزاری ها اعلام عمومی نکرده اما اکثریت قریب به اتفاق رویدادها و افکار عمومی از قطعی بودن این تحول حکایت دارند.

در این صورت محمدفطانت‌فرد جانشین علی صالح آبادی خواهد شد که تا امروز بیش از 9.5 سال عهده دار بالاترین نظارتی بازار سرمایه است.با این حال با توجه به اصل عدم قطعیت در همه امور این جهان مخصوصا" با در نظر گرفتن مختصات کشور، باید تا زمان اعلام رسمی مسئولان در ارتباط با این تحول و صدور حکم رسمی صبر کرد.

فطانت‌فرد دارای مدککارشناس ارشد مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق (ع)و دکترای مدیریت (تحقیق در عملیات) از دانشگاه تربیت مدرس است که دارای سوابق قائم‌مقامی ایران خودرو در امور اقتصادی و مالی، معاون مالی ساپکو و مگاموتور سایپا و مدیرعاملی ساپکو ،مدیرعامل، رئیس، نایب رئیس یا عضو هیات مدیره شرکت‌هایی چون فرآوری و ساخت قطعات خودرو، مهرکام پارس، چرخشگر، بحران محور سایپا، الکا خودرو، ایتراک، منطقه ویژه اقتصادی فارس (شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس)، همانند سازبافت و تکلا است.

وی درحالی عضو هیئتمدیره و قائم مقام بانک پارسیان ومدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان بود که آخرین سمت فطانت فرد عضویت در هیئت مدیره بانک ملی با حکم وزیر اقتصاد و معاون امور اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی ایراناست.

*آخرین گمانه زنی ها و احتمالات

براساس این گزارش، طی 10 روز گذشته حداقل 4 منبع موثق از بروز چنین تحولاتی به بورس پرس خبر داده بودند (مخصوصا" پنچ شنبه دو هفته پیش که بعد از دو سه ماه وفقه ، مجددا" بحت تغییر رئیس سازمان بورس با پذیرش مسئولیت توسط فطانت فرد به طور جدی شروع شده بود ) اما به دلیل رعایت همه جوانب و در نظر گرفتن شرایط بازار و عدم اعلام رسمی این حرکت دوباره، اخبار غیر رسمی این موضوع توسط این پایگاه خبری منعکس نشد ولی با توجه به همه گیر شدن این تحول در همه رسانه های کشور از یک سو و عدم صدور تکذیبه یا توضیحی از سوی مسولان سازمان بورس و همچنین عدم واکنش فطانت فرد در تکذیب قبول مسئولیت از سوی دیگر، آخرین گمانه زنی ها از رئیس کنونی و آینده سازمان بورس به شرح ذیل اعلام می شود.

با این همه تاکید می شود مطالب منتشره هر چند از سوی چند منبع موثق به بورس پرس اعلام شده اما تا زمان انتشار اخبار رسمی نمی توان قطعیتی برای آنها در نظر گرفت.

* چند دلیلی که این بار موضوع را جدی کرد

تغییر رئیس سازمان بورس درحالی پیش از این چند بار در قالب شایعه و زمزمه مطرح و نام چند گزینه هم مطرح شده بود که پیش از این وزیر اقتصاد و معاون وی (شاپور محمدی) از صالح آبادی دفاع کرده و از ادامه حضور وی تا اتمام دوره 10 ساله در اردیبشهت 94 سخن گفته بودند اما از قرار معلوم چند دلیل و عامل در جدی شدن این باره موضوع جابجایی رئیس سازمان بورس نقش داشتند.

تداوم روند نزولی شاخصها و قیمتها و اثر مذاکرات بر بورس، نتیجه بخش نبودن تلاشهای دو هفته اخیر برای بازگشت تعادل به بازار، افزایش نگرانی ها از ادامه این شرایط ، مواضع برخی نمایندگان مجلس در انتقاد از وزیر اقتصاد به دلیل زیان سهامداران و احتمال طرح دوباره سئوال از وزیر، رایزنی های برخی مسئولان رده بالا و مرتبط با نهاد ریاست جمهوری برای تغییر رئیس سازمان بورس با هدف بلندمدتتمرکز گرایی و یک دست کردن تصمیمات از یک سو و ایجاد یک شوک مثبت به بورس از سوی دیگر با هدف کوتاه مدت، کاهش جایگاه مدافعان رئیس سازمان بورس در مراکز تصمیم گیر از جمله دلایل و عواملی بودند که زمینه ساز طرح دوباره تغییر رئیس سازمان بورس شدند.

*آغاز قبول مسئولیت از دو هفته پیش

این عوامل موجب شد تا دربرابر عدم قبول مسئولیت گزینه های اصلی ریاست سازمان بورس ، برخی متنفذین و حامیان حضور فطانت فرد در بدنه دولت، بعد از دو سه ماه مجددا" طرح تغییر رئیس سازمان بورس را مطرح کرده و از فطانت فرد خواستند تا این سمت را قبول کند. فطانت فرد هم که دو سه ماه پیش یکی از گزینه های جانشینی اما منصرف از قبول این پست بود، این بار ( از قرار معلوم پنج شنبه دو هفته پیش 13 آذر ) موافقت خود را اعلام کرد و آماده ارایه برنامه های خود به شورای عالی بورس شد.

دوشنبه هفته پیش هم درحالی کمیته فرعی شورای عالی بورس با موضوع کارشناسی برگزار شد که یکی از مباحث مطرح شده نحوه پیاده سازی تحولات و همکاری نهادهای مرتبط و مدیران با رئیس جدید سازمان بورس بود.

* آیا سرنوشت رئیس سازمان بورس دوشنبه 24 آذر رقم می خورد؟

با این حال قرار نبود این موضوع تا قبل از کسب نتیجه نهایی و صدور حکم اعلام شود اما عدم صبر برخی رسانه ها و فراگیر شدن این موضوع، موجب اعلام زود رس این برنامه دولت در همه خبرگزاری ها و عدم صدور تکذیبه شد.

در شرایطی برخی اخبار از برگزاری جلسه روز سه شنبه گذشته رئیس سازمان بورس با مدیران سازمان بورس و لغو جلسه ایی در شرکت بورس حکایت دارند که به دلیل همزمانی این دو جلسه ، جلسه ایی که قرار بود با حضور مدیران نهادهای مالی فعال بازار در شرکت بورس برگزار شود ، لغو و به زمان دیگری موکول شد. حتی برخی لغو دو ساعته عرضه اولیه سهام سیمان خوزستان در روز یکشنبه 23 آذر را ناشی از همین مسئله اعلام کردند.

بنابراین درحالی هیچ تکذبیه ایی تاکنون منتشر نشده که منابع موثق می گویند با بازگشت وزیر اقتصاد از پاکستان، جلسه ماهانه شورای عالی بورس در روز دوشنبه 24 آذر برگزار و طی آن موضوع تغییر رئیس سازمان بورس با صدور حکم وزیر اقتصاد نهایی می شود و حتی امکان برگزاری جلسه تودیع و معارفه در همان روز وجود خواهد داشت ولی ممکن است جلسه تودیع و معارفه در زمان دیگری انجام شود. اما صالح آبادی به منظور کمک به فطانت فرد و بازار سرمایه، مدتی را در سازمان بورس خواهد بود تا نقل و انتقال امور و تصمیم گیری ها به صورت شایسته ایی انجام شود.

بنابراین برای رای نهایی و اعلام رسمی این مباحث باید تا فردا دوشنبه کرد و دید که مسئولان چه تصمیماتی را اتخاذ می کنند و شرایط به کدام سمت و سو می رود؟

* آیا حضور صالح آبادی در بانک توسعه صادارات قطعی شده؟

در کنار این اخبار غیر رسمی که با عدم قطعیت و احتمال تغییر شرایط و شاید هم رویدادهای غیر منتظره مواجه است، اعلام شده صالح آبادی بعد از کمتر از 10 سال حضور در بالاترین مقام سازمان بورس قدیم و جدید ، راهی بانک توسعه صادرات (تنها بانک تخصصي و توسعه‌اي و مجري سياست‌هاي دولت در تأمين مالي و تسهيل صادرات كشور و گسترش مبادلات تجاري بين‌المللي) در برج توسعه واقع در خیابان 15 احمد قصیر خواهد شد.

این درحالی است که برخی زمزمه ها از سخت شدن تایید صالح آبادی توسط بانک مرکزی برای مدیرعاملی این بانک تخصصی وابسته به دولت حکایت دارند و اینکه تا هفته پیش خبری مبنی بر این تاییدیه نشده است. چرا که یکی از موارد مهم در مدیرعاملی بانک ها، فعالیت 10 ساله اشخاص در حوزه بانکی است اما برخی تبصره ها و موارد مرتبط بین دو بازار پول و سرمایه ، شرایطی را برای حضوری اشخاصی چون صالح آبادی در نظر گرفته اند.

بنابراین در صورت قطعی شدن تصمیم وزیر اقتصاد برای تغییر رئیس سازمان بورس و تاییدیه بانک مرکزی ،باید منتظر اعلام رسمی حضور صالح آبادی در بانک توسعه صادارت و با احتمال ضعیف، در جای دیگر بود.این درحالی است که با توجه به دولتی بودن این بانک و عدم امکان استخدام جدید ، در صورت قطعی شدن حضوری صالح آبادی ، وی باید با معاونین و مدیران فعلی ، بانک را اداره کند.

*آینده بازار در گرو ثبات و شفافیت حداکثری

با این همه طی دو روز اخیر موضوع تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص و تصمیم مسئولان روشن می شود اما واقعیت این است که بازار سرمایه ایران در وضعیت سخت کنونی بیش از هر زمان دیگری به آرامش و وحدت رویه نیاز دارد تا بتواند با گذار از شرایط سخت ،بیش از همیشه در مناسبات اقتصادی کشور نقش داشته و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی در فضایی روشن ، تصمیم گیری کنند.

بنابراین درحالی به باور اکثر فعالان صالح آبادی کارنامه قابل قبولی را به دست آورده که حضور کمتر از 10 ساله وی در سازمان بورس به رغم برخی انتقادات ( که طبیعتا" در هر عرصه ایی وجود دارد) باعث ثبات مدیریتی بازار سرمایه و شکل گیری تحولاتی بنیادین شده که قابل مقایسه با بورس سال 84 نیست. به همین دلیل در صورت جابجایی وی ،این انتظار از رئیس جدید سازمان بورس وجود دارد که با دعوت از خرد جمعی، برخی مسائل جهت بهتر کردن شرایط و خواسته های منطقی فعالان را انجام داده و با حفظ ثبات بازارسرمایه ، اقدامات بلندمدت و کوتاه مدتی مانند بروز رسانی برخی مفاد قانون و اصلاح برخی مقررات معاملات و استفاده از همه نیروهای حرفه ایی و متخصص (آن هم فارغ از جهت گیری های سیاسی9) را سرلوحه قرار دهد و برنامه های علمیاتی خود را تدوین و اعلام کند تا بازار سرمایه در حداکثر شفافیت خود قرار گیرد و مسئولان قادر به حل مسائل مهم و احقاق حق سرمایه گذاران و ارتقاء جایگاه بازار سرمایه در نظام اقتصادی کشور باشند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
UNITED ARAB EMIRATES
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
پایان دوره 10 ساله اردیبهشت 95 می شد چون شروع دوره در دولت احمدی نژاد بوده است.
ناشناس
CANADA
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
برو ديگه بازار داغون شد......
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸
برخی فکر میکنند تغییرxوyتغییری ایجاد میکند مشکل در جای دیگراست 1رانت2کاهش قیمت نفت3رکود سنگین4ضعف قانون5بی اعتمادی مردم والی آخر
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸
برو دیگه دوست ندارم
اسمتو نمیخوام بیارم ...