بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر : ۱۴۰۵۲۸

شناسهٔ خبر: 2442933 
یک مقام ارشد در وزارت نفت با بیان اینکه در نشست 166 اوپک 7 کشور طرفدار سیاست نفتی ایران یعنی کاهش سقف تولید نفت بودند، اعلام کرد: در نهایت با مخالفت عربستان و سه کشور عربی تولید اوپک ثابت ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مهدی عسلی درباره نتایج برگزایر نشست 166 اوپک گفت: در نشست اخیر، بیشتر اعضای اوپک بر این باور بودند که در شرایط کنونی محدوده قیمت ٨٠ تا ٨٥ دلار برای نفت مناسب است و خواسته بیشتر کشورهای عضو، توقف سقوط قیمت ها و بازگشت آن در سطح ٨٠ تا ٨٥ دلار بود.

وی با بیان این که در نشست اخیر هشت عضو اوپک از جمله ایران خواهان کاهش یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه ای از سقف تولید خود بودند، افزود: اگر روسیه، نروژ و مکزیک نیز با کاهش ٥٠٠ هزار بشکه ای سقف تولید خود موافقت می کردند، بازار  به طور کامل متعادل می شد.

عسلی ادامه داد: پس از آن که روسیه با هرگونه کاهشی در تولید نفت خود مخالفت کرد، این خواسته بیشتر اعضای اوپک با مخالفت عربستان و سه کشور صادر کننده نفت حاشیه خلیج فارس روبرو شد و به نتیجه نرسید.

واکنش رسمی ایران به سیاست نفتی عربستان

وی با بیان این که تاثیر مازاد تولید بر کاهش قیمت نفت به طور کامل روشن است، تصریح کرد: مخالفت برخی از کشورهای اوپک و در راس آنها عربستان با کاهش تولید برای متوازن کردن بازار ناشی از انگیزه های سیاسی است و  توجیه اقتصادی ندارد.

نماینده ملی جمهوری اسلامی ایران در اوپک، راهبرد پیشنهادی عربستان برای ادامه تولید در سطح پیشین و تحمل کاهش قیمتها برای بیرون راندن تولیدکنندگان شیل اویل از بازار با توجه به هزینه های تولید بالاتر نفت نا متعارف در مقابل تولید کنندگان اوپک را راهبردی پر مخاطره دانست و گفت: این موضع می تواند به اوپک آسیب بزند و ممکن است با انگیزه های سیاسی و برای تحت فشار قراردادن ایران و بعضی دیگر از کشورها طراحی شده باشد.

این مقام مسئول با بیان این که بعید است تولید نفت شیل حداقل در سال آینده کاهش یابد درباره این استدلال تصریح کرد: به این دلیل که حتی در شرایط قیمت های پایین به نفع تولید کنندگان نفت نامتعارف خواهد بود که تولید را برای پوشش هزینه های متغییر  خود ادامه دهند و دیگر آن که بر خلاف ادعای علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، کاهش قیمتها، تقاضا برای نفت را زیاد افزایش نمی دهد زیرا کشورهای وارد کننده از کاهش قیمتها استفاده می کنند و یارانه نفت را کاهش و قیمت فرآورده ها را افزایش می دهند تا درآمد خود را افزایش دهند و مانع افزایش مصرف نفت شوند.

دلایل سقوط آزاد طلای سیاه

مدیرکل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت با اشاره به این که قیمت نفت از ژوئن امسال تاکنون بیش از ٣٥ درصد کاهش یافته است، درباره دلایل این کاهش توضیح داد: افزایش عرضه بیش از تقاضا، کاهش تقاضا به دلیل ضعف اقتصادی کشورهای در حال توسعه و تقویت نرخ ارز سه دلیل اصلی کاهش قیمت نفت در چهار ماه گذشته بوده است.

وی افزایش تولید شیل اویل در آمریکا را یک عامل مهم افزایش عرضه نفت و از دلایل کاهش قیمت نفت عنوان کرد و افزود: در سه سال گذشته تولید شیل اویل آمریکای شمالی افزایش یافته و از دو میلیون بشکه به حدود ٦ میلیون بشکه در روز رسیده است.

عسلی با بیان این که  افزایش تولید شیل اویل در سالهای گذشته در واقع کاهش تولید و عرضه نفت لیبی و نیز کاهش عرضه نفت ایران در بازارهای بین المللی به دلیل تحریمهای ظالمانه را خنثی کرد، افزود: به همین دلیل  افزایش تولید شیل اویل تاثیر منفی بر قیمتها اعمال نکرد اما از اواسط امسال افزایش تولید شیل اویل از یک سو و افزایش عرضه نفت ایران و لیبی نسبت به پارسال از سوی دیگر با کندتر شدن رشد اقتصادی کشورهایی مانند چین همراه شده است و در نتیجه بازار با مازاد عرضه نفت روبرو شد. با انباشت نفت خام در ذخیره سازی های تجاری نفت خام در کشورهای توسعه یافته و چین در تابستان امسال قیمتها آغاز به کاهش کرد.

کاهش تعداد مشتریان نفت در سال 2015

عسلی در ادامه پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی و دبیرخانه اوپک از رشد تقاضای نفت برای سال آینده میلادی را در شرایط کنونی اقتصاد بین المللی خوشبینانه دانست و رسیدن تقاضا برای نفت از ٩١ میلیون  و ١٠٠هزار بشکه به ٩٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز را بعید دانست و تصریح کرد: به نظر می رسد این پیش بینی ها قابل تحقق نباشد و دلیل آن نیز این است که  رشد اقتصادی دنیا  بیش از اندازه واقعی برآورد شده است.

وی با بیان اینکه بخش اعظم رشد تقاضا برای نفت ناشی از رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه است، بیان کرد: هم اکنون تقاضا برای نفت در کشورهای توسعه یافته از اوج خود عبور کرده و رشد آن منفی شده است و در این کشورها به دلیل افزایش کارایی انرژی با وجودرشد اقتصادی شاهد کاهش تقاضای سرانه برای فرآورده های نفتی هستیم.

عسلی با اشاره به این که با افزایش کارایی انرژی، تقاضا کاهش می یابد، افزود: به عنوان نمونه با وجودی که رشد اقتصادی آمریکا امسال بالاتر از ٢ درصد بوده، اما مصرف سرانه بنزین به دلیل افزایش کیفیت خودرو در این کشور در حال کاهش است.

نماینده ملی ایران در اوپک افزود: شرکتهای خودروسازی به شدت در صدد افزایش کارآیی بنزین و گازوئیل خودروها هستند و هم اکنون علاوه بر ورود خودروهای هیبریدی به بازار اخبار حاکی از  ورود خودروهایی با مصرف ٢ لیتر بنزین و یا گازوئیل برای هر ١٠٠ کیلومتر به بازار است.

وی با اشاره به این که هم اکنون بیش از ٩٥ درصد نفت در سامانه حمل و نقل جاده ای استفاده می شود، افزود: با افزایش کارآیی خودروها رشد تقاضا برای نفت نیز کاسته می شود. از سوی دیگر بسیاری از کشورها با کاهش قیمت نفت به کاهش یارانه انرژی و افزایش مالیات بر فرآورده های نفتی روی آورده اند تا مانع از افزایش تقاضا برای نفت شوند.

نفت سودآور ترین تجارت جهان

عسلی با اشاره به این که هم اکنون بیش از ٣٠٠ نوع نفت خام در دنیا تولید می شود، اظهار کرد: تجارت نفت بزرگترین تجارت کالا در دنیاست و هر روز میلیاردها دلار صرف خرید و واردات نفت به کشورها می شود و سهم نفت در ترکیب انرژیهای اولیه جهان هم اکنون بالاتر از دیگر حاملهای انرژی و حدود ٣٠ درصد است.

وی با بیان این که قیمت نفت به طور اصولی به دلیل کم کشش بودن عرضه و تقاضای آن  نسبت به قیمت پر نوسان است و به همین دلیل پیش بینی تغییرات قیمت نفت همواره مشکل بوده است، تصریح کرد:  این تغییرات رابطه نزدیکی  با انبارهای زیرزمینی در اختیار تولید کنندگان (مازاد ظرفیت تولید اوپک) و انبارهای روی زمینی در اختیار مصرف کنندگان (انبارهای نفت چین و کشورهای توسعه یافته ) داشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نجی
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۲
چشم زنگنه روشن.