بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر : ۱۴۰۶۱۲

تاریخچه بورس در ایران به 47 سال پیش بر میگردد. بورس که به سه بخش بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار تقسیم می شود یک بازار متشکل سرمایه ‌است که در آن سهام شرکتهای خصوصی و دولتی طبق قانون خاصی خرید وفروش می‌شود و نقدینگی و پس انداز بخش خصوصی را برای بلند مدت جمع آوری می کند. نقدینگی که مشکلی اساسی در اقتصاد ایران می باشد و در نهایت به تورم می انجامد توسط بورس مدیریت می شود و به سمت انجام پروژه ها هدایت می شود.

امروزه بورس نقش اساسی در اقتصاد دنیا ایفا میکند و از طریق جذب سرمایه های راکد و ارتباط بین عرضه و تقاضا معاملات بازار را کنترل می کند. جلوگیری از نوسان قیمت در اقتصاد با قیمت گزاری سهام و اوراق بهادار در بورس انجام میگیرد و در نتیجه سرعت انجام پروژه های اقتصاد را بیشتر می کند. بورس همچنین مردم را به پس‌انداز تشویق و بدین وسیله باعث به کارگیری پس‌انداز مردم در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

بورس در اوایل دولت احمدی نژاد شاهد نزول شدیدی بود اما در نهایت به وضعیت مطلوبی رسید. با آغاز دولت حسن روحانی شوکی بر بورس وارد شد و قله 89 هزار واحدی را فتح کرد. بعد از شش ماه دوباره وضعیت بورس بحرانی شد و حباب ناشی از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شکسته شد و به ناگهان شاخص بورس به 70 هزار واحد رسید.

تصمیمات ناپخته دولت یازدهم یکی از دلایل این رکود بود به وجهی که مسئولین اقتصادی دولت با قانون محدودیت فروش سهام به این رکود دامن زد. مهدی محمود رباطی کارشناس بازار سرمایه درباره حباب اولیه بورس معتقد است که سهام داران به خاطر قول های دولت به سمت بورس جذب شدند و بعد از عملیاتی نشدن این وعده ها بورس دیگر جذابیت برای آن ها نداشت "در گزارش صد روزه آقای روحانی از مردم برای حضور در بازار سرمایه دعوت شد و وعده حمایت و توسعه بازار داده شد. اما در طی ماه های زمامداری دولت یازدهم کمترین حمایتی که از بازار سرمایه صورت نگرفت هیچ، مجموعه عملکرد دولت در راستای از جذابیت انداختن این بازار بوده است".

این کارشناس در ادامه می افزاید "این اقدامات دولت باعث شده تا سهامداران در نامه ای به مقام معظم رهبری از ایشان برای تعادل بازار سرمایه کشور استمداد خواهی کرده و دولت را به دلیل عملکرد در حوزه بازار سرمایه مورد اعتماد ندانند".

برخی از سهامداران کشور با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت نابسامان بورس شدند. در بخشی از این نامه سهامداران خطاب به رئیس جمهور نوشتند "وعده‌های توخالی که چندین بار برای حمایت‌های دولت از بازار اعلام گردیده و به سرانجام نرسیده، دلیلش چیست؟ به عنوان نمونه آقای وزیر از صندوقی 5000 میلیاردی صحبت کردند که نه تنها عملیاتی نشد، بلکه باعث شد بازار وضعیتش بدتر هم بشود. عدم شفافیت بازار، بی‌ تدبیری و بی ‌اعتنایی مدیران به شرایط موجود و حتی برخی رفتارهای تعمدی بر عمق ریزش بازار افزوده است".

دولت یازدهم چند ماه بعد نقدینگی 5000میلیارد تومانی را به صندوق مشترک توسعه بازار سرمایه تزریق کرد اما به دلیل تاخیر بسیار زیاد و بی اعتمادی سهام داران فقط 10 درصد این مبلغ وارد بازار سرمایه شد و در نهایت وعده کمک به بورس به بن بست خورد. هرچند بورس تهران از حالت رکود و بحران خارج شده اما اکنون شرایط آرمانی و مناسب گذشته را ندارد. بورس کشور که در دو دولت گذشته شاهد ثبات خوبی بود اکنون و در یک سال گذشته بی ثبات بوده و میتوان بورس را از نقاط منفی اقتصادی دولت حسن روحانی دانست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
بسیار عالی
غفاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
مشکلی نیست پس فردا آقای روحانی میاد تو تلویزیون چشم تو چشم آدم میگه از رکود خارج شدیم و وارد کود شدیم. بعد فردا نان سنگگ به 1000 تومان (مساوی با لیتر بنزین) میرسه. اصلاً نگران نباشید.
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
روحانی هم دیگه شورشو دراورده خودم از کسانی بودم که به روحانی رای دادم اما تمام مالم به فنا رفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
دولت راستگویان .باسواد اعتدالگرا نه تازه به دوران رسیده بلکه دولت کهنسالن با گرایش شیب ملایم شاخص پایین بیاد فکر میکنند تورم اومده پایین از اونور سود بانکی کاهش نمده همینه این کجاش تدبیر وامید بابا بدبختمون کردی وزیر اقتصادت کجاست
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
دروغگو ترین دولت تاریخ ایران این دولت بوده است. در انتخابات اینده با فضاحت شکست خواهند خورد.
علی
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
مزخرف نگو
همه میدونن دروغگوترین دولت جهان کدوم دولت بوده.
شما نمیخواد جوش انتخابات آینده را بزنی ، جوابتو تا آخر همین امسال میگیری.
یه کم صبر کن
MOHAMMADSHAYAN
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
با سلام دولت قبلی درمورد بورس خیلی بهتراز دولت اقای روحانی بود معسولین اقتصادی دولت تدبیر امید خیلی بی تدبیرند
علی
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
میدونی چرا همینطور الکی حرف میزنی ؟
چون اون ماههای اول دولت قبل تو بورس نبودی که بدونی چه خاکی به سر مردم کردن!
علی
UNITED ARAB EMIRATES
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
یکی بگوید این تمدید یک ساله مدیریت بورس چه فایده ای داشت؟
نادری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
نه دروغ گو نیست..بدبخت دولت کارشو بلد نیست مال این کار نیست//
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
ماایرانیهاعادت داریم تای چیزی منفعتمون اون خوبه وای به روزی که ورق برگرده همون آدم بدبدمیشه ماها همیشه در گذشته زندگی میکنیم.کدوم یکی گل به سرتون زده بدبختها؟
بی نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
خداوند احمدی نژاد را بیامرزد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
محمودکجایی که سهامدارات راکشتند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
دولت پير پاتال هاي ترسو ، بهتر از اين نميشه ! پرسنل دولت افرادي بسيار با اعتماد بنفس پايين و با شخصيتهاي بسيار ضعيف النفس هستن متاسفانه! برخلاف محمود ! اينها از اون طرف بام افتادن !
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
به یزدان گر ما خرد داشتیم .......کجا این سرانجام بد داشتیم
نامیار احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
واقعا حرف دل تمام سهامدار خرد را اعلام کردی