بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست.
کد خبر : ۱۴۰۶۷۰

در اقتصاد ایران از هر چه می خواهیم صحبت به میان آوریم باید اول نوسانات دلار را مدنظر قرار دهیم چه در صنایع و محصولات مرتبط چه نامرتبط ، چه برسد به خودرو که به صورت مستقیم از نوسانات دلار تاثیر می پذیرد.

در آخرین گزارش درباره مناسب بودن زمان خرید خودرو صحبت به میان آوردیم در آن زمان قیمت دلار حدود 3230 تومان بود اما اکنون قیمت دلار در بازه 3380 تا 3450 در نوسان است . قیمت خودرو در این مدت کوتاه رشد نسبتا کمی داشته و متناسب با قیمت دلار رشد نکرده است . وقتی به بررسی عدم افزایش قیمت خودرو می پردازیم به دوعلت برخورد میکنیم علت اول تقاضای کم بازار و دیگری قیمت های خرید گذشته .

با توجه به روند سالانه ، با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا خرید خودرو افزایش خواهد یافت این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد ، بدنبال آن برای جایگزینی کمبود خودرو در بازارخودروهای جدید با قیمت خرید بالاتر وارد بازار میشوند و در نهایت قیمت خودرو دوباره افزا یش پیدا می کند .

اما روی دیگر سکه

بودجه سال 1394 کشور در حالی یکشنبه گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که بر اساس آن، درآمد دولت از ناحیه واردات خودرو در مقایسه با سال 93، افزایش یافته است.

بر این اساس، پیش‌بینی شده که دولت از محل واردات خودرو، درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی کسب کند، که در مقایسه با رقم یک هزار و 164 میلیارد تومانی سال 93، رشد 204 میلیارد تومانی را نشان می‌دهد.

دولت اما در شرایطی درآمد یک هزار و 368 میلیارد تومانی را از ناحیه واردات خودروهای سواری برای سال 94 خود پیش‌بینی کرده که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» همزمان در حال بررسی طرحی برای مدیریت واردات نیز هست.

این طرح که «مدیریت واردات خودرو» نام دارد، هم اکنون در شورای سیاست‌گذاری خودرو در حال بررسی است.

هرچند تدوین‌کنندگان طرح مدیریت واردات خودرو معتقدند به واسطه این طرح، واردات خودرو ممنوع و حتی محدود نخواهد شد، اما نگاهی به برخی بندهای آن مشخص می‌کند که دست‌اندرکاران آن به نوعی به دنبال کاهش ورود خودروهای خارجی به کشور هستند.

به‌عنوان مثال، در طرح موردنظر تاکید شده که باید واردات خودرو از کشورهای تحریم‌کننده ایران از جمله کره‌جنوبی را محدود کرد؛ این در شرایطی است که در حال حاضر بیشترین حجم خودروهای وارداتی به کشور را خودروهای کره‌ای تشکیل می دهند. این قبیل محدودیت های طرح مدیریت واردات خودرو باعث سخت تر شدن شرایط واردات خودرو به کشور و افزایش قیمت خودرو میشود .

چینی های بی کیفیت

ریس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با غیرقابل قبول دانستن واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی گفت که اگر برخی خودروسازهای خارجی از حضور در بازار ایران منفعت می‌برند اما نمی‌خواهند به ما منافعی برسد، باید معامله با آنها را قطع کنیم و به سمت خودروسازهای دیگری برویم که مایل به حضور در بازار ایران هستند. وی در ادامه با اشاره به اینكه قابل قبول نیست فقط خودروهای بی‌کیفیت چینی را وارد کنیم، به ضرورت اصلاح تعرفه واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعرفه خودرو با قطعات هماهنگ نیست و اگر کسی خودرو وارد کشور کند برایش صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا اینکه قطعه به کشور بیاورد.

تنها خودروهایی که با محصولات داخلی از لحاظ قیمتی قابل رقابت بودند باید کم کم آماده خروج شوند یا کیفیت خود را افزایش بدهند ، که باعث افزایش بهای تمام شده این خودروها میشود و اگر سناریوی اول یعنی قطع ارتباط با این نوع خودروها صورت بگیرد قیمت خودروهای داخلی به علت افزایش تقاضا بالا خواهد رفت .

این موضوع را نباید نادیده گرفت که خیلی از مشتریان چند ماه در حال نظاره بازار بودند تا در زمان مناسب و قیمت مورد نظر خرید خود را انجام دهند ، اگر این گروه احساس کنند که دیگر صبر جایز نیست و زمان خرید فرارسیده است موج قوی از تقاضا در بازار ایجاد میشود که میتواند تسریع کننده و تقویت کننده افزایش قیمت خودرو باشد .

از مطالب ذکر شده این طور بنظر می رسد که اگر هر کدام از این موارد صورت پذیرد قیمت خودرو افزایش می یابد و اگر همه این موارد با هم و همزمان یا بصورت پله ای صورت بگیرد قیمت خودرو به یکباره افزایش چشمگیری خواهد یافت .

حسام میرزمانی در خاتمه گفت : شرکت گوهر یاران البرز در ارائه کلیه خدمات خودرویی از قبیل خرید ، فروش ، ثبت سفارش ، خرید گروهی و فروش اقساطی کوتاه مدت و بلند مدت با سود بانکی همچون گذشته در خدمت مشتریان عزیز میباشد .


    فرم ثبت سفارش خودرو :

 http://www.boursenews.ir/fa/forms/15

 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
مردم با نخريدنشون مشت محكمي ميزنن تو دهن گران فروشان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
دلار از 4تومن اومد به 3تومن گفتن ربطی ب دلار نداریم ما....الان 100تومن گرون شده افزایش قیمت باز؟...ما که نمیخریم صادرات هم که ندارین.....هر چقد دوس دارین گرون کنید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
به هيچ عنوان حاضر به خريد خودروي چيني نيستم از همه مردم خواهش مي كنم اين خودروهاي بي كيفيت را تحريم كنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
تمام دنیا قیمت خودرو بخاطر کاهش قیمت نفت و فلزات کاهش داشته اونوقت چطوری اینجا افزایش داره؟!فقط با تخته شدن در حلبی سازها مردم میتونن یک نفس راحت بکشند
amir737
ROMANIA
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
ما که نمیخریم.جنبش تحریم تروریستهای اقتصادی و گرانفروشان.
تیرداد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
من برادر خانمم تو سایپای کاشان کار میکنه همه ماشینها تو دستشون مونده باد کرده خودش میگه تو این چند ساله اینقدر خودرها بدون شتری نبوده

مردم نخرین پراید 7 میلیون بیشتر نمیرزه
ناشناس
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
همون 7 میلیونشم نمی ارزه!
جندقی
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
قیمت واقعی پراید 4.5 میله
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
عزیزی که چین رابی خاصیت جلوه می دهد باید خودش خودروی بهتری تولید کنه بعد چینی رانخرد.
علی
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰
اینا نه اطلاعات دارند نه پول خودرو چینی بی کیفیت نیست رقیب قیمتی ایرانه والا سالی 25 میلیون ساخته و صادر نمیشد
علی اکبر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
مطمئن باشید ماشین 20 میلیونی بشه یه میلیارد خودروسازهای داخلی که تو بورس تشریف دارن باز هم میگن تو ضرریم
هاتف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
شما كه به خودروي ايراني ميگيد گرون بايد عرض كنم كه الان تو بازار آشغالترين خودروي چيني رو بايد حد اقل 70 ميليون تومان بخريد بعد خودروي ايراني كه سگش به اين خودروهاي بزك دوزك شده ميارزه ميگيد گرون؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
70 میلیون را از کجا اوردی؟mvm بهتر از خودروهای متوسط ایرانی الان 41 میلیونه. 70 میلیون بهترین خودروی mvmهست که اصلا از نظر ظاهر و کیفیت با آشغالای ایرانی قابل مقایسه نیست
فیروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
خیلی هم بیراه نمیگه چون تو ایران از هر طرف که گربه را بالا بندازی بازم چاردستو پا میاد پایین!هر روز با هر بهونه ای همه چیز گرون میشه و همه هم تا بوده به همین عادت کردن و اصلا اگر ما ژاپن هم بشیم ،باز انتظار تورمی که نهادینه شده تورم می آورد.اقتصاد ایران حکم یک معتاد تزریقی کهنه را دارد که اگر یک روز تورم تزریق نکند سنگ کوب میکند.
ناشناس
-
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
جالبه . طرح مدیریت خودرو رو دادن به سازمانی مینویسه که خودش مدعیه وتولید کننده خودرو(وزارت صنعت .معدن . تجارت ) در ایرانه. خودرو سازهایی که به فکر منافع سیر نشدنی خودشون هستند وچیزی که براشون اهمیت نداره مردمند. وبه هر روشی میخوان رقبا رو منجمله شرکتهای کره ای و چینی رو از میدون بدر کنند تا نیمچه رقابتی هم که تو بازار ایجاد شده از بین ببرند ویکه تاز میدون بشند وخودروهای بنجولشون رو با قیمتهای بالا به مردم بفروشند. آخه کجا دیطرح ملی رو بدی به کسی بنویسه که خودش ذینفعه . در تدوین این طرح باید . خودروساز. وارد کنندگان خودرو. شورای رقابت. مجلس. مشارکت داشته باشند.
یاسر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
کدوم گروه نظاره می کنند. پژو پارس 16 میلیونی رو نمی تونستیم بخریم حالا چطوری می تونیم با 40 میلیون بخریمش؟؟
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۴
موبایل لب تاب کامپیوتر و... ساخت چینه و می خرید اونوقت برای خودرو میگین گرانه شما باید آشغال کره بخرید که در بازارهای جهانی زیاد با خودروهای چینی اختلاف قیمتی ندارند