بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با کارشناسان بررسی شد

انتظارات بورس از سکاندار جدید

دنیای اقتصاد: محمد فطانت فرد، رئیس جدید سازمان بورس در شرایطی سکان مهم‌ترین بازار مالی کشور را به دست گرفته است که کارشناسان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» انتظارات بازار را از رئیس جدید مطرح کرده‌اند. به عقیده آنها، شفافیت در بازار سهام، تعیین تکلیف نمادهای متوقف در بورس، حضور فعال سازمان در تصمیمات دولتی و مجلس برای تامین نظرات این بازار، استفاده از اهرم‌های جدید مالی برای پیشبرد هدف تامین مالی در اقتصاد، بازگشت ثبات به بازار بدون استفاده از ابزارهای شاخص‌سازی و مواردی از این قبیل به‌عنوان مهم‌ترین خواسته‌های بازار از سکاندار جدید بازار سهام است.
کد خبر : ۱۴۰۷۹۵
گروه بورس: محمد فطانت‌فرد، رئیس جدید سازمان بورس در شرایطی سکان مدیریت این سازمان را روز سه‌شنبه به دست گرفت که بازار سهام کشورمان طی حدود یک سال گذشته حدود 21 درصد زیان را تجربه کرده است و تلاش‌های سازمان برای اصلاح روند کاهشی آن نیز نتوانسته به بازگشت رونق به بورس منتهی شود.

این در حالی است که در این بین برخی مشکلات از جمله توقف طولانی‌مدت برخی نمادها به خصوص پالایشگاه‌ها، نحوه اطلاع‌رسانی در بازار، سیاست‌های تثبیت در بازار سهام و مواردی از این دست که به تقاضای اصلی بازار منجر شده موضوعاتی است که فعالان بازار سهام از رئیس جدید سازمان بورس انتظار دارند.
«دنیای اقتصاد» در این رابطه با تعدادی از کارشناسان بازار گفت‌وگو کرده و نظر آنها را درباره انتظارات از رئیس جدید سازمان جویا شده است که در ادامه می‌خوانید:

غلامحسین دوانی، عضو انجمن حسابداران خبره و کارشناس بازار سرمایه
بازار بدون شفافیت همیشه نگران است. بنابراین رئیس جدید سازمان بورس اوراق بهادار به‌عنوان مقام ناظر بازار، صرفا وظیفه شفاف‌سازی و نظارت بر شفاف‌سازی را بر عهده دارد. وظیفه سازمان شاخص‌سازی نیست، بلکه شفاف‌سازی است. حتی اگر در این مسیر شاخص بازهم سقوط کند ایرادی به آن وارد نیست؛ چراکه افت و خیز شاخص ناشی از عملکرد بازار است. از این رو توصیه اکید من شفاف‌سازی در بورس است. پیش‌ترها اگر به توصیه‌های کارشناسان برای شفافیت بازار توجه بیشتری می‌شد، رشد غیر‌منتظره شاخص و در پی آن سقوط دوباره شاخص منبع نگرانی نبود.

نصرالله برزنی، مدیر‌عامل کارگزاری اقتصاد نوین و کارشناس ارشد بازار سرمایه
رئیس جدید سازمان بورس اوراق بهادار در ابتدا باید یک آسیب‌شناسی دقیق از اوضاع بازار داشته باشد و بر مبنای آن برای شرایط فعلی راه‌حل ارائه بدهد. رئیس جدید سازمان باید احساس امنیت نسبت به سرمایه‌گذاری را در بین سهامداران ایجاد کند. در این میان از او به‌عنوان یک مقام اجرایی نباید توقعات خارج از محدوده نیز داشت، رئیس جدید سازمان بورس مجری مصوبات قانونی، آیین‌نامه‌ها و مقررات است. در عین حال او می‌تواند با پیشنهاد لوایحی در دولت تلاش کند که اعتماد بیشتری به بازار سرمایه برگرداند. رئیس سازمان باید از توان کارشناسی سازمان و بازار سهام بهترین استفاده‌ها را بکند. باید توجه داشت که بورس را ما اختراع نکرده‌ایم. در دنیا بورس 400 سال سابقه دارد. از این رو باید از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در کشورهای توسعه‌یافته و بازارهای نوظهور برای خروج از رکود و بحران استفاده کرد. باید بدانیم که کشورها در شرایط بحرانی بازار سهام چه کرده‌اند.

حجت‌اله صیدی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی
تعامل با وزارتخانه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیری برای ایجاد شفافیت بیشتر دربورس تهران، انتظار اصلی فعالان بازار سرمایه از رئیس جدید سازمان بورس است؛ چرا‌که هر گونه اقدامی در این نهاد‌ها، بورس اوراق بهادار تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال در وزارت نفت، قیمت نفت و گاز، قیمت ورودی و خروجی پالایشگاه‌ها، در بانک مرکزی سود سپرده‌ها و در سازمان خصوصی‌سازی سیاست‌های عرضه خصوصی‌سازی و تصمیم‌گیری در مورد سهام عدالت، در مجلس بودجه سال 94، نرخ بهره مالکانه معادن، نرخ گاز پتروشیمی و قانون جدید مالیات همه از مواردی است که هر‌گونه تصمیم‌گیری در آنها بر متغیر‌های بازار سهام اثر‌گذار خواهد بود؛ بنابراین انتظار اصلی بازار تعامل مناسب رئیس سازمان بورس با نهاد‌های ذکر‌شده است.
هر‌چند این اقدامات وظیفه درون سازمانی نیست؛ اما می‌توان با پی‌گیری این مسائل موجب شفافیت بیشتر بازار سهام شد. همچنین ادامه سیاست‌های مربوط به توسعه بازار، معرفی ابزار‌های جدید و افزایش کارآیی بازار سهام را می‌توان از دیگر انتظارات فعالان بازار از رئیس سازمان بورس دانست.

حسین خزلی‌خرازی، مدیر‌عامل کارگزاری بانک تات
به‌عنوان عضو کوچکی از بازار سرمایه به عقیده من دو هدف اصلی باید در دستور کار ریاست جدید سازمان بورس کشور قرار بگیرد، توسعه کمی و کیفی بازار از هدف‌هایی است که می‌تواند در بلند مدت باعث بهبود عملکرد سازمان بورس شود. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته زیر‌ساخت‌ها روند و عملکرد قابل قبولی را بر جای گذاشته است، شاید در حال حاضر درخواست بسیاری از شرکت‌ها و کارگزاران بورس این باشد که سرعت بیشتری برای این توسعه در دستور کار سازمان بورس قرار بگیرد.
انتظار دیگری که یک فعال بازار از رئیس جدید و سیاست‌های اجرایی ایشان دارد، در رابطه با مقوله تغییر در عملکرد سازمان‌های وابسته است. با وجود اینکه در حدود 9 سال از اجرای قانون اوراق و راه‌اندازی ابزارهای مهم مالی و همچنین تشکیل نهادهای متعدد می‌گذرد، بسیاری از لوایح و مصوبه‌های این نهاد‌ها دست و پا گیر و کارشکن است. از این رو بازنگری‌های جدید در دستورالعمل‌ها و فرآیند‌های این نهاد‌ها می‌تواند بسیاری از فرآیند‌ها را تسهیل ببخشد.

مصطفی امید‌قائمی، مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده‌نگر
ورود افراد جدید به بازار سرمایه می‌تواند رونق و هیجان بیشتری به این بازار ببخشد. جهت جذب مخاطبان بیشتر به بازار سرمایه راه‌های بسیاری وجود دارد که سازمان بورس و رئیس جدید می‌تواند در برنامه‌های خود اعمال کند، یک مورد مهم آن تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است، درواقع افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی کشور می‌تواند باعث رونق بیش از پیش این بازار شود.
اما عامل دوم که می‌تواند در روزهای آتی تاثیر بسزایی بر روند بازار داشته باشد کاهش ریسک‌پذیری عمومی بازار است که از راه‌های کنترل آن کاهش نوسان‌هایی است که در حال حاضر در شاخص کل دیده می‌شود. سازمان بورس همچنین می‌تواند با دفاع از حقوق سرمایه‌گذاران بورس، روند بهبود بازار را تسریع کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر