بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
در بازدید جمعی از خبرنگاران از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ارایه شد:

خبرهای جدید از "کچاد" و وضعیت طرح های در دست اجرا

طی روز گذشته مورخ 6 دی ماه 1393 جمعی از خبرنگاران از طرح های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بازدید کردند و از نزدیک با زنجیره ارزش تولید فولاد آشنا شدند.
کد خبر : ۱۴۱۳۵۲
نویسنده :
کیوان فر
طی روز گذشته مورخ 6 دی ماه 1393 جمعی از خبرنگاران از طرح های شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بازدید کردند و از نزدیک با زنجیره ارزش تولید فولاد آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، طی این بازدید یک روزه که با حضور جمعی از مدیران ارشد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و نیز تعدادی از اصحاب رسانه و خبرنگاران و به دعوت کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران برگزار شد، محمود مصری نژاد حین بازدید از مجتمع روند فرآوری سنگ آهن خام و کنسانتره مصرفی برای تولید گندله و نیز شمش و مقاطع فولادی را بیان داشت و از وضعیت پیشرفت طرح های در دست اجرای "کچاد" سخن گفت.

تکمیل زنجیره ارزش با احداث کارخانه فولاد سازی

به گفته مصری نژاد به ازای هر 1.2 میلیون تن گندله 800 هزار تن آهن اسفنجی تولید می شود و برنامه احداث کارخانه فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن در حال اجرا می باشد که این طرح تولید سالانه تا 1.3 میلیون تن فولاد خام به صورت بلوم و بیلت را شامل می شود و هم اکنون کل ماشین آلات بخش خارجی آن به کشور وارد و در حال نصب می باشد.

وی کل مبلغ سرمایه گذاری ریالی و ارزی دو طرح احداث کارخانه فولاد و احیاء مستقیم را 13 هزار و 520 میلیارد ریال اعلام کرد که تا پایان آبان ماه سال جاری 91 درصد پیشرفت داشته و طی یکسال آتی به بهره برداری آزمایشی می رسد.

وی ظرفیت برآوردی طرح احداث کارخانه آهن اسفنجی را تولید 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی به روش میدرکس اعلام کرد که گندله مورد نیاز این کارخانه از مجتمع گندله سازی اردکان تأمین می شود و محل احداث کارخانه مذکور در جوار کارخانه فولاد چادرملو و گندله سازی اردکان است.

به گفته مصری نژاد این طرح تا پایان آبان ماه امسال 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در زمان بهره برداری برای 250 نفر به طور مستقیم ایجاد شغل خواهد کرد.

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی، بزرگترین سرمایه گذاری "کچاد"

در ادامه، خبرنگاران از طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگا واتی بازدید کردند. طبق برنامه های برآوردی هدف از اجرای این طرح که به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری "کچاد" محسوب شده و قرارداد اجرای آن با شرکت مپنا منعقد گردیده، تأمین برق مورد نیاز طرح های فولاد سازی منطقه بوده که کار ساخت آن با سرمایه گذاری 265 میلیون یورو معادل 12 هزار و 444 میلیارد ریال از آبان ماه سال 91 با زمان بندی بهره برداری 36 ماهه در حال انجام است.

در حال حاضر نیروگاه سیکل ترکیبی "کچاد" دارای 2 واحد توربین ژنراتور گازی و یک واحد توربین بخاری به ترتیب با ظرفیت حدود 166 و 160 مگاوات بوده که حدود 75 درصد پیشرفت داشته که دو واحد گازی آن، طی آذر ماه سال جاری با حضور رییس مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی افتتاح شد.

افزایش ظرفیت گندله سازی اردکان

از دیگر طرح های در دست اجرای "کچاد"، طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان از 3.4 میلیون به 4 میلیون تن در سال می باشد که در حال حاضر این طرح با ظرفیت کامل در دست بهره برداری می باشد.

مصری نژاد هدف از افزایش ظرفیت این واحد را نیاز شرکت های آهن و فولاد غدیر ایرانیان و ارفع به گندله بیشتر به دلیل اجرای طرح های جدید احیاء مستقیم و تولید آهن اسفنجی و توسعه واحدهای موجود در برنامه های آتی برشمرد که تا 30 آبان ماه امسال با 15 درصد پیشرفت فیزیکی و سرمایه گذاری 843 میلیارد ریالی در دست اجرا است که تا نیمه دوم سال 1394 به بهره برداری می رسد.

وی یکی از مهمترین اقدامات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو را تأمین آب از طریق احداث شبکه فاضلاب شهر اردکان برشمرد.

انتقال آب از خلیج فارس

مدیر مجتمع فولاد چادرملو و اردکان از مشارکت در شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی جنوب غرب کشور خبر داد.

به گفته مصری نژاد این طرح در سه فاز در نظر گرفته شده که شرکت معدنی و صنعتی گل گهر 40 درصد، شرکت ملی صنایع مس ایران 30 درصد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو 20 درصد سهام این طرح ملی را در اختیار دارند.

سرمایه نهایی برآوردی طرح مذکور سه هزار میلیارد تومان است که از محل آورده نقدی سهامداران آن تأمین اعتبار خواهد شد. اما در صورت نیاز سایر منابع تأمین مالی همچون انتشار اوراق مشارکت نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بهره برداری از کارخانه نورد طی اسفند ماه امسال

مصری نژاد همچنین از ظرفیت اسمی 650 تنی شمش فولاد و 450 تنی محصولات بخش نورد سخن گفت که با سرمایه گذاری 7691 میلیارد ریالی در حال اجراست و کارخانه نورد آن اسفند ماه 93 به بهره برداری می رسد.

پس از بازدید از مجتمع و واحدهای در دست اجرا، جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد که طی آن مدیران بازرگانی، مجتمع فولاد چادرملو و نیز مالی و اقتصادی به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفتند.

احتمال تعدیل منفی سود هر سهم وجود دارد؟

سیدمحمود سیدی، مدیر مالی "کچاد" در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون علت فروش 17 درصدی سنگ دانه بندی شده طی عملکرد شش ماهه و احتمال ارایه تعدیل عایدی 750 ریالی برآوردی هر سهم سال مالی 93 اظهار داشت: محصولات این بخش تنها 7 درصد تولید کل "کچاد" را شامل می شود که با توجه به کاهش قیمت های جهانی به پایین ترین سطح در سال های اخیر، در حال حاضر فروش این محصول را متوقف کردیم تا تصمیم بهتری برای آن اتخاذ کنیم. گرچه تولید این محصول حدود 47 درصد پیش بینی ها محقق شده، اما به لحاظ کاهش قیمت های فروش فعلاً مجبور هستیم از فروش آن ممانعت کنیم.

سیدی تأکید کرد: البته برآوردهایی از احتمال افزایش تولید کنسانتره و افزایش قیمت شمش تولیدی شمش فولاد خوزستان وجود دارد؛ از این رو محصولات تا زمان بهبود شرایط نگهداری خواهد شد. علاوه بر این کاهش مقدار فروش سنگ آهن دانه بندی شده تأثیر ناچیز و کم اهمیتی بر سود هم سهم "کچاد" دارد.

آثار ناشی از تحریم ها بر "کچاد"

محمد برقی مدیر بازرگانی "کچاد" نیز پیرامون آثار ناشی از تحریم ها گفت: در ابتدای اعمال تحریم های شدید، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو اقدامات لازم برای ورود تجهیزات زمان بر و مهم مورد نیاز طرح های خود را انجام داده و تاکنون شرکت توقفی را که ناشی از شرایط تحریم ها باشد، تجربه نکرده است.

وی افزود: افزون بر تأمین به موقع قطعات و تجهیزات خارجی، با استفاده از توان شرکت های سازنده داخلی و پشتیبانی بخش های فنی، بازرگانی، مالی بیش از 7600 قطعه در داخل و با کیفیتی تا سه برابر مشابه خارجی آنها ساخته شده تا از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری به عمل آید.

وی پیرامون روند قیمت های جهانی سنگ آهن تأکید کرد: اکثر کارشناسان این بخش برای سال 2015 نیز وضعیتی مشابه سال جاری پیش بینی می کنند و تغییر چندانی در قیمت جهانی سنگ آهن قابل تصور نیست.

وی در خصوص قیمت های فروش داخلی عنوان کرد: قیمت های فروش داخلی محصولات شرکت تابعی از متوسط قیمت شمش فولاد خوزستان در دوره های سه ماهه می باشد که به صورت مستقیم از تغییرات قیمت های جهانی متأثر نمی شود.

برقی تأکید کرد: با توجه به برنامه تولید فولاد کشور در افق 1404، شرکت چادرملو با سرمایه گذاری در تولید فولاد به میزان 1.2 میلیون تن سهم خود را در تأمین نیاز کشور به فولاد ایفا می کند.

وی اظهار داشت: شرکت چادرملو نمونه بسیار موفقی از اقتصاد مقاومتی در شرایط سخت کنونی ناشی از تحریم ها می باشد که با افزایش تولید و سرمایه گذاری مؤثر و نیز واردات تجهیزات از شرکت های معتبر اروپایی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشور در این حوزه ایفا کرده است.

گفتنی است "کچاد" در سال آینده اقدامات قانونی برای افزایش سرمایه و دریافت مجوزهای لازم را برای این برنامه اجرایی خواهد کرد تا نقدینگی مورد نیاز عملیات جاری، هزینه های مالی، تأمین سرمایه در گردش و اجرای طرح های متعدد آن تأمین گردد.

در پایان شایان ذکر است تصاویر مجتمع و کارخانه های مختلف و طرح های در دست اجرای "کچاد" در ذیل قابل مشاهده می باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
با خوندن اين گذارش اميدوار شدم و انشاا.. در آينده نزديك سهام چادرملو به روزهاي اوج خودش برميگرده
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
کچاد سهم خوبي هست بزودي بالاي600 خواهد شد .
رستگار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
چادر ملو به هيچ کس ضرر نزده اين افت سهم هم بزودي جبران خواهد شد . سهامدلري کنيد تا رستگار شويد
حسام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
درمقطع بحران جهانی اقتصاد 2008وسقوط قیمتها فشارفروش وصف فروش کچادوکگل بحدی بود که سهامدار عمده مجبورشد روزانه ازهرکد 1000 سهم بخرد مقداری فروختم و تعدادی نگهداشتم و الان هم دارم جالبه که سهمایی ک نگهداشتم تاپارسال بالای چهل درصد بازده سالانه داد شرکتهای با بنیادی قوی افت قیمتها را قطعا جبران میکنند ونگرانی نداره این تجربه منه ازین شرکت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
سنگ اهنی اگر از اسب بیوفتد از اصل نمی افتد ، شیر اگر پیر هم بشه باز شیره
احمد
ROMANIA
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۹
چادرملو یکی ازسهم هایی است که باهرقیمتی باهرموقعیتی خریدی وحوصله به خرج دادی باردهی خوبی برایت داردالبته به شرط صبر یکی ازسهم های ناب بازاراست موفقیت من دربورس بخاطر همین سهم است سال 83 ده هزارازاین سهم خریدم38 میلیون ریال الان باافزایش سرمایه 42/5درصدی اخیرتعدادان شده 383400سهم واین42/5درصدرا فقط صدتومانش راداده ام وبقیه سالها هم سود گرفنه ام هم سهم یعنی پول اولیه خیلی وقته که صفرشده
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
همواره p/eمعدنیهاحداقل 2واحدبالاترازp/eکل بازار
بوده.باشروع رشدبازار معدنیها با رشدشارپی خود جزء اولین صنایع پیشرو خواهندبودو کچاد هم سریعآ به قیمتهای بالاترا ز 6000 ریال خواهد رسید.
....ونکته دوم اینکه تلاش مجموعه مدیران شرکت درشناساندن مزیتهای نسبی ومطلق شرکت و اعتماد به نفس درمورد رشد آتی شرکت قابل تقدیراست.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۳
منم همیشه از معدنی ها راضی بودم سهمی که بنیادیش محکم باشه نگرانی نداره
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
سنگ اهنی ها سهم پیر مردهاست اون هم از نوع پولدارش
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
ناشناس سرمایه گذاری فکر وتامل میخواهد وپیروجوان رانمیشناسد البته مسن ترها انعطاف پذیری داردکه دراکثر جوانان این وجود ندارد وگذشته ازان برای موی سفید ارزش قائل نیستند فکرمیکنند خودشان همیشه دراین سن وقیافه باقی می مانند