بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: آخوندی و نعمت زاده فکر می‌کنند اینجا اروپا است و می‌خواهند معضل قاچاق را با فکر اروپایی خود حل کنند. اجرا نکردن این قانون فقط به نفع قاچاقچی است
کد خبر : ۱۴۱۵۰۳

بابک افقهی رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت در گفتگو با «نسیم» با انتفاد از عدم اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دولت یازدهم اظهار کرد: اساسا در شرایط فعلی، ما اگر قانون بد داشته باشیم، بسیار بهتر از بی قانونی است به خصوص اینکه در حال حاضر تجارت غیر رسمی آسیب های زیادی را به تجارت رسمی کشور وارد کرده است.

وی به آمار ارائه شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص قاچاق اشاره و بیان کرد: برآوردهایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارد، نشان از پیش بینی های عجیب و غریبی از حجم بالای تجارت غیر رسمی در کشور دارد که این گونه فعالیت صدمات جبران ناپذیری را به کسانی که می خواهند براساس قوانین کشور فعالیت تجاری رسمی داشته باشند، وارد می کند.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت با اشاره به نظر مخالف دولت با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اگر هر دولتی برای مقابله با معضلات موجود راه حل یا ایده ای را دارد بهتر است قبل از ایجاد تغییر در رویه ای که از دولت قبل باقی مانده است ایده خودش را به مرحله عملیاتی برساند.

افقهی با انتقاد از برخورد عجولانه با طرح ایران کد و شبنم در دولت یازدهم به نسیم بیان کرد: این رویه درست نیست که به بهانه اینکه سامانه هایی مثل ایران کد و شبنم جلوی قاچاق را نگرفته اند و یا رتبه ما در فضای کسب و کار افت کرده است، اقدام به حذف عجولانه این دو طرح بکنیم زیرا دست کسانی که در حوزه تجارت غیر رسمی فعال هستند به راحتی باز خواهد شد.

ایران کد و شبنم از دل کارشناسی دولت، مجلس و حاکمیت خارج شده است

وی با بیان اینکه ایران کد و شبنم از دل کارشناسی دولت، مجلس و حاکمیت به وجود آمده بود، عنوان کرد: اگر ما کارآمدی این سیستم ها را ارتقا می دادیم و بهره وری مورد نیاز را برای اجرای تفکراتی که از دل بدنه کارشناسی خود وزارتخانه ها حاصل شده بود و حاصل تجربیات و دانش اندوخته ای، که در دل مجلس دولت و بدنه کارشناسی حاکمیت بود را تعطیل نمی کردیم، تصمیم بهتری را اتخاذ کرده بودیم.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت نوع برخورد دولت با قانون را مناسب دانست و تصریح کرد: اگر قانونی که در مجلس محترم براساس یک پشتوانه علمی دانشی و تجربی تهیه و تصویب شده را قبول نداریم یا با آن مشکل داریم، بهتر است به جای عدم تمکین به قانون که خومان به آن نقد داشتیم، لایحه جایگزین و اصلاحی تقدیم مجلس کنیم.

افقهی اجرا نشدن این قانون تا به این دولت را ناشی از بی تدبیری دولت دانست و خاطرنشان کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار می رفت که در حوزه برخورد با این قانون با تدبیر برخورد می کرد و این گونه برخوردهای بی تدبیرانه را انجام نمی داد.

وی با اشاره به انتقادات نعمت زاده و اخوندی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: مسلما هیچ قانونی بی عیب و نقص نیست، اما همیشه نباید با برخورد های نفیی و سلبی با مسائل برخورد کرد.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت ادامه داد: آقای نعمت زاده و آخوندی اگر تخصص بهتری دارند و از بدنه اجرایی قوی تری برخوردارند، بهتر است جایگزین مناسبی را برای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارایه کنند.

افقهی افزود: در شرع مقدس هم امر به معروف در کنار نهی از منکر آمده است حالا سوالی که وجود دارد این است که دوستان اگر نهی از منکر می کنند چرا به امر به معروف و یا ایده بهتر را ارائه نمی دهند؟

نباید در برخورد با قاچاق از اروپا تقلید کنیم

وی نقد آخوندی نسبت به امنیتی بودن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را رد کرد و گفت: نگاه ما در کشور باید با مقتضیات شرایط اقتصادی کشور باشد و وقتی ما در شرایط گسترده ناامنی در مرزهای خود قرار داریم و شرایطمان با اتحادیه اروپا که در مرزهای امنی قرار دارد متفاوت است نمی توانیم در برخورد با قاچاق از آن ها الگوبرداری کنیم.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت ادامه داد: وقتی در همسایگی شما کشوری است که تمام مواد مخدر کل دنیا را تامین می کند، در غرب کشورتان یک پدیده ای و یک جرثومه ای به نام داعش ایجاد شده است که برای جهان تهدید امنیتی ایجاد کرده و شما 110 کیلومتر مرز با چنین کشوری دارید، مگر می شود در حوزه تجارت، غیر از فضای مراقبت از فضای کسب و کار تدبیر دیگری اندیشیده شود؟

افقهی تاکید کرد: به نظر می آید در چنین شرایطی ما باید اقتضاعات کشور، اقتضاعات مرزها و اقتضاعات ساختارهای داخل کشور را در نظر بگیریم و بعد اظهار نظر کنیم تا جلوی حجم وارد شده به خسارات تجارت رسمی کشور گرفته شود و بعد سر فرصت بنشینم و اصطلاحا بگیر و ببندها را کاهش دهیم.

وی اجرا نکردن قانون مبارزه با قاچاق را خطرناک دانست و به نسیم گفت: در شرایطی که تحریم های موجود شرایط تجارت را دشوار کرده است اجرا نکردن این قانون تنها به نفع فعالان حوزه تجارت غیر رسمی تمام خواهد شد.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت با دفاع از طرح های ایران کد و شبنم خاطرنشان کرد: این دو طرح سیاست های درستی بودند که امکان پایش در سطح خرده فروشی را فراهم می کردند و در مدیریت تجارت خارجی مفید عمل می کردند و بیشتر اشکالات وارد به آن ها مربوط به مرحله اجرا بوده است.

ایران کد و شبنم ریسک فعالیت های قاچاق را افزایش می داد

افقهی افزود: من هم به وجود اصلاحات در طرح های ایران کد و شبنم معتقد هستم و قبول دارم که ساختارهایی که زائد هستند و بروکراسی شدید را در فضای کسب و کار ایجاد می کنند باید کاهش یابند.

وی در عین حال گفت: کمترین فایده اجرای طرح شبنم و این کد این بود که فضایی ایجاد می شد که افراد تا سطح خرده فروشی متوجه می شدند که حاکمیت نسبت به کالایی که خارج از چرخه رسمی مبادله می شود حساس است و ممکن است، روزی این کالا رصد شده و برای شخص متخلف مشکل ایجاد کند و در واقع در این صورت ریسک فعالیت قاچاق افزایش پیدا می کند.

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت به دوران قبل از ایران کد و شبنم اشاره و به نسیم تصریح کرد: قبل از اجرای طرح ایران کد و شبنم هر کس هر کالایی را که وارد می کرد مسئولیت آن را بر عهده نداشت که نمونه آن واردات برنج توسط یک شرکت بزرگ خودروسازی و یا واردات برنج های آلوده بود که با وجود ایران کد مشخصات شخص وارد کننده، کشور مبدا مشخص می شد و وارد کننده مجبور بود مسئولیت حقوقی کالای وارد شده را بر عهده بگیرد.

افقهی ادامه داد: قبول دارم که در مرحله اجرا با برخی از مشکلات برخورد کردیم مثلا در طرح شبنم برچسب های تقلبی وارد بازار شد اما به جای نفی کل طرح می توانستیم تبعات منفی طرح را به حداقل کاهش دهیم نه ای که به یکباره تمام تمام مباحث مربوط به رصد و رهگیری کالا که حاکمیت برای برپایی سلامت اقتصادی و سلامت مردم به ان ها نیاز دارد را تعطیل کنیم.

وی با اشاره به تجربه تلخ دولت های سازندگی و اصلاحلات در برخورد با فساد گفت: در دوران این دولت ها اصلا مشخص نبود که واردات به چه شکل انجام می شود و امار تجارت غیر رسمی هم روز به روز در حال افزایش بود بنابراین بازگشت به این دوران چه سودی را دارد؟

رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت در پایان با بیان اینکه " باید در برخورد با قاچاق نگاه مدبرانه لحاظ شود " خاطرنشان کرد: معتقدم که باید در حذف طرح های نظارتی قدری با تمانینه برخورد می شد و نگاههای سرکوب گرانه به اقدامات دولت های قبل کنار گذاشته می شد زیرا در برخورد با قاچاق نیاز به نگاه مدبرانه بیش از پیش احساس می شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ذاکری
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۹
ایران کد و شبنم از دل کارشناسی یک نهاد ن.... بیرون آمده بود و ضمنا" رزومه تان را می توانید در اختیار افکار عمومی قرار دهید که یکباره معاون وزیر در تجارت خارجی شدید؟! قبل از وزارت می دانستی تجارت یعنی چه ؟؟!! و .....؟؟؟!
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۵
سلام: خیلی دلتخوش است اگرمیخواستند جلو قاچاق رابگیرندیاطرح بدهند که بمحض به قدرت رسیدن طرح ایران کدو شبنم رابرنمداشتند.