بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶
شری که احمد توکلی به پا کرد؛

همه چشم ها به پاسخ روحانی دوخته شده است!

اما از آنجا که طرفین ماجرا هر دو در اثبات ادعای خود مصر هستند علی لاریجانی نیز ظهر امروز طی اظهاراتی به دفاع از نمایندگان مجلس پرداخت تا پای روسای قوا نیز به مساله کشیده شود.
کد خبر : ۱۴۱۵۷۵
ماجرای ارائه مستندات دیوان محاسبات در مورد برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی و اظهارات تند احمد توکلی در مجلس این روزها نقل محافل رسانه ایست و البته تکذیب خبر توسط نوبخت بر حساسیت ماجرا می افزاید.

داستان از آنجا آغاز می شود احمد توکلی نماینده تهران طی اظهاراتی در مجلس از برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از موجودی صندوق توسعه ملی خبر می دهد. طبق قانون هرگونه برداشتی از این صندوق منوط به اخذ مجوز دولت از مجلس و توافق هر سه قوه است و این رفتار خودسرانه دولت اقدامی قطعا غیر قانونی و نیازمند شفاف سازی است.

این اظهارات طبق گفته توکلی مستند به گزارشات دیوان محاسبات است اما در کمال تعجب صبح شنبه نوبخت به تکذیب ادعای مطرح شده از سوی برخی نمایندگان پرداخته و علنا می خواهد تا این نمایندگان عذر خواهی کنند وی همچنین در ادامه سخنانش تاکید می کند که این گونه ادعا ها حتما باید مستند باشد.

نوبخت مدعیست که اظهارات نمایندگان مجلس بر اساس یک گزارش غیر رسمی دیوان محاسبات بوده و در صورت صحت مدعا نمایندگان باید اسناد این اتهام را ارائه نمایند!

نوبخت اظهار داشت:"مگر می شود 4.1 میلیارد دلار از صندوقی که زیر نظر سه قوه است برداشت کرد و بعد با قاطعیت گفت که برداشت نکردیم؟ اگر به فرض نیاز داشته باشیم اجازه می گیریم و برداشت می کنیم. من با قاطعیت عرض می کنم و از مطبوعات و کسانی که این ادعا را دارند، دعوت می کنم اسنادشان را ارائه و ببینیم چه کسانی برای تشویش اذهان عمومی باید عذرخواهی کنند."

البته توکلی نیز در اقدامی سریع به سخنان نوبخت پاسخ داده و معتقد است که "اگر نمایندگان مجلس نتوانند به گزارش‌های دیوان محاسبات که استحکام قانونی لازم را دارد استناد کنند باید در دیوان محاسبات بسته شود."

در ادامه مقامات دولتی نیز در برابر پاسخ توکلی سکوت اختیار نکردند و حسینی رییس صندوق توسعه ملی بدون اتلاف وقت طی اظهاراتی برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از محل دارایی های صندوق را تکذیب کرد.

اما در ادامه همین غائله خبری نمایندگان مجلس توکلی را تنها نگذاشتند و مصباحی مقدم طی اظهاراتی اشاره کرد:مطمئن هستیم دولت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، اگر مسئولان دولت بخواهند منکر شوند، سند معتبر دیوان محاسبات موجود است.

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز امروز یکشنبه در صحن علنی مجلس در تذکر آیین‌نامه‌ای اظهار داشت: تذکر من در تکمیل سخنان آقای احمد توکلی است.

وی ادامه داد: آقای نوبخت سخنگوی دولت بعد از گزارش دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی دروغ است و عین این تعبیر را به کار می‌برد.

اما گویی غائله قصد پایان ندارد و روز یکشنبه نیز علی شمخانی به جمع مدافعان نوبخت پیوست، دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از برخی برخوردهای جناحی تنگ‌نظرانه که به بهانه نقد اقدامات اقتصادی مطرح می‌شود این‌گونه رفتارها را بازی ناآگاهانه در زمین دشمن عنوان کرد و افزود: توجه مجموعه دلسوزان نظام به شرایط خاص کشور و اولویت‌های اقتصادی پیش رو، ضرورتی است که عدم توجه کافی به آن تبعات امنیتی و اجتماعی غیرقابل جبرانی را متوجه کشور خواهد کرد.

اما از آنجا که طرفین ماجرا هر دو در اثبات ادعای خود مصر هستند علی لاریجانی نیز ظهر امروز طی اظهاراتی به دفاع از نمایندگان مجلس پرداخت تا پای روسای قوا نیز به مساله کشیده شود.

وی گفت: روال قانونی در کشور حاکم است و دیوان محاسبات یک مرجع رسمی است و کمیسیون برنامه و بودجه مطابق ماده 236 آیین‌نامه داخلی مجلس این گزارش را مورد بررسی قرار داده است. هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه تخلف قانونی در روال کار مجلس در جریان بررسی برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی صورت گرفته باشد، ندیدیم؛ آقایان دولتی‌ها توجه داشته باشند که باید مطیع قانون باشند.

اکنون دیده های رسانه ای به حسن روحانی است که آیا در ادامه این کل کل رسانه ای بین دولت و مجلس حضور پیدا می کند یا حل و فصل ماجرا را به تیم خود واگذار می نماید.

در حقیقت یکی بدوی رسانه ای دولت و مجلس در دوروز گذشته به قدری بالا گرفته که کم کم اصل موضوع یعنی برداشت یا عدم برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق به فراموشی سپرده شده و همه به دنبال واکنش بعدی طرفین هستند.

کاسب نيوز؛ شاید بتوان گفت اکنون توپ در زمین دیوان محاسبات است که با ورود خود به ماجرا و تایید یا رد وجود چنین گزارشی صحت یا عدم صحت ادعای توکلی را مشخص نموده و به غائله پایان بخشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
يكي از مسببين ويراني 8 ساله گذشته ايران همين آقاي توكلي است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
بابا اینها که پولی نیست برای شما اینقدر سر وصدا برپا کردید حتما یک جا از قلم افتاده
تبریزی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
وقتی یک طرف ماجرا رسایی، مصباحی مقدم و توکلی و ... باشند مشخصه که اصولگرایان قصد تخریب دارند
ناشناس
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
آقای تبریزی بروید نامه توافق را بخوانید که رسما آقای نوبخت گفته اند حقیقت داشته است
شکرستان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
دیشب 20:30 گفت که توافق کردن.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
حساس نشید بابا این مبالغ ناچیز که اینقد بکش مکش نداره !دعوا سر مرباس؟ همین رفاه و معیشت و غیره که میگن برا ما بسه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
كاش يك ذره از اين حساسيت هاي رسايي و توكلي و.. تو غارتهاي 8 سال دولت قبلي هم مشاهده مي شد ؟ گويي آم موقع خواب بودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
نتیحه هر چی باشه باید به اینهمه مملکتداری اقایان افرین گفت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کرمانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۱
آخ جون دعوا. (مملکت که رو هواست البته هوا هم که آلوده است مراقب باشید.) پس بذار یه دعوایی ببینیم یه کیفی بکنیم. دعوا ... دعوا .. دعوا... دعوا..