بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
آنچه در عمل سهامداران با آن مواجه شدند این بود که اکثر شرکت ها در تاریخ اعمال اعلام کردند که صرفا مابه التفاوت قیمت سهام و قیمت اعمال را برای حساب سهامداران واریز خواهند کرد .
کد خبر : ۱۴۱۵۹۱

در تیر ماه سال جاری با توجه به شرایط نامساعد بازار سرمایه و افت روز افزون شاخص که ناشی از هیجانات مرتبط با ریسک های بازار بود مقرر گردید با توجه به اعلام آمادگی سهامداران عمده شرکت ها و صندوق های بازارگردانی و صندوق توسعه بازار سرمایه برای کمک به بازار و کنترل هیجانات و کاهش ریسک سهامداران حقیقی برای 29 شرکت بورسی اوراق اختیار فروش تبعی منتشر گردد که به نوعی سود سالانه 20 درصد را برای آنها بیمه کند تا انها با هدف فروش سهام و گذاشتن وجوه در بانک و کسب سود بانکی اقدام به فروش سهام نکنند.

اوراق اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام از ابزارهای مشتقه است و بدین مفهوم است که براساس آن ناشر اوراق تضمین میکند تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که به آن قیمت اعمال میگویند در تاریخ مشخص از سهامدار خریداری کند .

انتشار این اوراق ذاتا عمل نیک و مثبتی به شمار می آید و کمک شایانی به حمایت از بازار در زمان هایی که هیجان شدید منفی مانع حرکت منطقی مجموعه بازار می شود به سهامداران میکند اما نحوه ی اجرا نیز مطمئنا پر اهمیت بوده و در ایجاد اعتماد و یا سلب اعتماد به بورس بسیار موثر می باشد . خصوصا در مورد بورس ایران که تعداد سرمایه گذاران در حال رشد است و هنوز خیلی از افراد جامعه اعتمادی به این بازار ندارند توجه به جزئیات در اجرای صحیح چنین تصمیماتی بسیار مهم می باشد .

شیوه اجرایی اعمال اوراق اختیار فروش تبعی که اخیرا منتشر گردید با ضعف هایی همراه بود به عنوان مثال : در دستورالعمل انتشار اوراق تبعی نوشته شده که در اطلاعیه عرضه این اوراق علاوه بر قیمت و تاریخ اعمال نحوه تسویه نیز بایستی اعلام گردد ولی در اطلاعیه منتشر شده برای عرضه این اوراق در رابطه با نحوه تسویه صحبتی به میان نیامده و با توجه به برداشت اکثر سرمایه گذاران و اخباری که سایت های خبری و کارگزاران اشاعه دادند و صحبت های کارشناسان بورس و سپرده گذاری این تلقی برای سهامداران ایجاد شد که نحوه ی تسویه به شکلی است که ناشر بابت تسویه اوراق را به قیمت توافقی از سهامداران خریداری کرده و مبلغ را به حساب آنها واریز خواهد کرد.

 اما آنچه در عمل سهامداران با آن مواجه شدند این بود که اکثر شرکت ها در تاریخ اعمال اعلام کردند که صرفا مابه التفاوت قیمت سهام و قیمت اعمال را برای حساب سهامداران واریز خواهند کرد .

 این موضوع سبب ایجاد ریسک برای دارندگان سهام شرکت هایی که نماد آنها متوقف هستند شده است چرا که معیار اعمال قیمت آخرین روز معامله شده سهام می باشد در صورتی که سهامدار آن شرکت ممکن است صرفا با توجه به وجود این بیمه سهام اقدام به نگه داری سهام خود کرده باشد و حالا سهمی دارد که نماد آن متوقف است و با ریسک های بسیاری مواجه است و عملا این بیمه سهام نیز کارایی خود را از دست داده و سبب متضرر شدن فرد گردیده .

به طور مثال در مورد سهام شرکت پالایش نفت بندر عباس که نماد متوقف است ناشر می خواهد ما به التفاوت قیمت آخرین روز معامله شده سهم و قیمت اعمال را پرداخت نماید و این درحالی است که سهامدار از این که سهم خود را به چه قیمتی بعد از بازگشایی نماد می تواند به فروش رساند آگاهی ندارد .

یا در مورد سهامی مثل سهام شرکت بانک پاسارگاد که با افزایش سرمایه همراه بوده سهامداران نمی دانند پس از ثبت سهام ناشی از افزایش سرمایه ، سهام جدید که به واسطه شرکت در افزایش سرمایه دارند را به چه قیمتی می توانند به فروش رسانند و مثال های از این قبیل . . .

که این عوامل سبب به وجود آمدن ریسک برای آین دسته از سهامداران ریسک گریز شده است  و مجموعه این ضعف ها سبب ایجاد بی اعتمادی و خروج سرمایه از بازار خواهد شد و بایستی بورس نسبت به این جزئیات توجه ویژه داشته باشد چرا که با توجه به اصول رفتار شناسی و بازار یابی یک مشتری یا سهامدار راضی رضایت خود را حداکثر با 3 نفر دیگر در میان خواهد گذاشت اما یک سهامدار ناراضی عدم رضایت خود را با بیش از 10 نفر مطرح خواهد نمود و هزینه ها و خساراتی که این سلب کننده های اعتماد به بورس و ابزارهای جدید بورس ایجاد میکنند غیر قابل جبران خواهد بود.



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
اون قدیما میگفتن مهریه را کی داده کی گرفته اما حالا باید بگن اوراق اختیار تبعی راکی داده کی گرفته.
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
جناب آقای دکتر فطانت با "برنامه تولید انبوه" خود، که وعده داده اند، این مشکلات را حل خواهند کرد انشاالله. با تشکر
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶
آخ گفتی ..بنده در 5نماد اوراق تبعی رو خریدم ..در چند روز مونده به اعمال تبعی قیمتها رو بردن بالا و درروز اعمال اختلاف اعمال رو با قمیت سهم بردند بالا و حالا میگن بعضی نمادها ما به التفاوت رو میدن درحالی که اگه هون موقع اعلام میکردند ما همانروز میفروختیم و با ما به التفاوت حداقل پول اعمال دست مون رو میگرفت اما هنوز هم موندیم کدوم سهم کامل میخره کدوم سهم مابه التفاوت میده قیمت سهم هم که از اون روز دیگه حمایت نشد اومد پایین یعنی شش ماه سهام داری جز ضرر هیچی نشد پول اوراق تبعی هم دادیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۱
بورس ما مملو از اشکالات ه
هر چقدر بیشتر کتاب بخونی بیشتر دچار مشکل میشی - چون اون کتابها مبتنی بر بازارهای کارا نوشته شده نه بازار فرمایشی - نه بازاری که رو هر نماد در هر روز حدود 20-30 نفر خریدار و همون حدود فروشنده
این نتیجه مداخله و دستکاری مکرر از ما بهترون توو بورسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
بورس ما مملو از اشکالات ه
هر چقدر بیشتر کتاب بخونی بیشتر دچار مشکل میشی - چون اون کتابها مبتنی بر بازارهای کارا نوشته شده نه بازار فرمایشی - نه بازاری که رو هر نماد در هر روز حدود 20-30 نفر خریدار و همون حدود فروشنده
این نتیجه مداخله و دستکاری مکرر از ما بهترون توو بورسه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳
با تشکر ازبورس نیوز بابت اینخبر
این اوراق تبعی کی اعمال خواهد شد هنوز پولی پرداخت نشده امروز 10 دی روز اعمال 3 دی بوده
دوستان کسی پول اعمال به حسابش واریز شده ؟؟؟
فرزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
شش ماه بعد از خرید اوراق تاپیکو تاریخ 3/10/93 را زمان اعمال اوراق اعلام شد ولی تا امروز 10/10/93 پولی دستم را نگرفته و کار گذاری هم میگه ما خبری نداریم. اگر کسی خبری داره لطفا اطلاع رسانی کند.
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
بعدتر از همه موارد که گفته شد اینکه سایپا را137 اعمال میکنند ولی 130 تومان هم نمیشه فروخت روز 3دی هم نمی توانستیم بفروشیم روز بعد 4درصد ریخت
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
من پرسیدم تا بهمن ماه خبری از پول نیست