بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر : ۱۴۱۷۰۵
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مهدی کرباسیان اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته برای حمایت از واحدهای تولیدکننده فولاد نسبت به آزادسازی صادرات این فلز اقدام کرد و در کنار این سیاست قرار شد واردات محصولات فولادی با ارز مبادله ای ممنوع و با ارز آزاد انجام شود.

وی در خصوص پیشنهاد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای حمایت از واحدهای تولیدکننده فولاد داخلی که با افزایش حجم واردات روبه رو هستند، اظهار داشت: تعرفه اندک واردات فولاد، باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی امکان فروش محصولات خود را در سطح بازار نداشته باشند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: اکنون کارخانه های بزرگ و کوچک فولادی مشکلاتی برای تأمین نقدینگی دارند و بخشی از کمبود نقدینگی واحدهای فولادی به دلیل رکود در بازار مسکن و تولید بوجود آمده و انتظار می رود با سیاست های مؤثر دولت این بخش با رونق مواجه شود.

کرباسیان اضافه کرد: چین در شرایط فعلی با بحران و کاهش نرخ رشد اقتصادی روبه رو است و به همین منظور سیاست های حمایتی را برای کالاهای صادارتی خود انجام می دهد که موجب شده تا بازار منطقه به واسطه قیمت ارزان کالاهای صادراتی چین با مشکلاتی مواجه شود.

به گفته وی، چین 50 درصد تولیدات فولاد دنیا را به خود اختصاص داده و کشورهای منطقه تلاش می کنند برای مقابله با فولادهای چینی، ضمن محدود سازی مسیر واردات، با وضع تعرفه مانع سرازیر شدن تولیدات چین به کشورهای خود شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حجم صادرات فولاد خوزستان در سال گذشته حدود 20 هزار تن بود که این میزان امسال تاکنون به 500 هزار تن رسیده است.

تولید فولاد خام طی هشت ماهه 93 بیش از 11.2 میلیون تن بود که در مقایسه با مدت مشابه در سال 92 رشدی به میزان 6.8 درصد داشت.

همچنین طی هشت ماهه 93 تولیدات فولادی (ورق گالوانیزه، میلگرد، ورق گرم، تیرآهن، لوله، کلاف و ورق عریض) در واحدهای مربوطه به رقم 11 میلیون و 655 هزار و 987 تن رسید که نسبت به دوره مشابه در سال 92 نزدیک به 4.8 درصد رشد نشان می دهد.

سال گذشته مجموع تولید فولاد خام کشور به رقم بیش از 15.6 میلیون تن رسید که نسبت به سال 91 رشدی به میزان 8.8 درصد داشت.

علاوه براین تولیدات فولادی نیز افزون بر 16.5 میلیون تن بود که در مقایسه با سال 91 کاهش پنج درصدی را ثبت کرد.

ایران پانزدهمین فولادساز جهان محسوب می شود و در فهرست 10 قلم کالای عمده صادراتی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی شش ماهه اول سال جاری، صادرات آهن و فولاد در رتبه هفتم با ارزش 411 میلیون دلار جای داشت.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر