بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر : ۱۴۱۷۶۹
این روزها مجموعه «پدیده شاندیز» با حاشیه‌های مختلفی همراه است و حالا یکی از روزنامه‌های کشور، گزارشی درباره فعالیت‌های این مجموعه منتشر و در آن، آمارهایی از فعالیت‌های پدیده ارائه کرده است.

روزنامه فرهیختگان در این رابطه نوشت: به تازگی و با دستور دستگاه قضایی، فروش سهام «پدیده شاندیز» در استان خراسان رضوی ممنوع شد؛ شرکتی که گفته می‌شود، تاکنون حدود ۴۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان سود عایدش شده است و حالا دادستانی مشهد براساس آنچه از آن به عنوان «دلالی دفاتر شرکت سرمایه‌گذاری پدیده شاندیز» نام برده، تاکید کرده که «هرگونه تبلیغات از سوی این شرکت‌ها ممنوع است و آنها حق تبلیغ درباره خرید و فروش سهام در رسانه‌ها را ندارند.»

پیش از این هر سهم این شرکت با قیمت حدود هشت هزار و ۸۵۰ تومانی خود، ارزش بازاری بیش از ۱۶ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان برای شرکت ایجاد کرده است. قیمت سهام پدیده در یکم فروردین امسال، چهار هزار و ۹۱۰ تومان بوده، که در طول ۲۸۰ روز قیمت این سهام اوایل دی‌ماه به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده بود که بعد از برگزاری مجمع و افزایش شش برابری سرمایه شرکت، در حال حاضر با قیمت ۲۰ هزار و ۳۲۰ ریال در سایت شرکت پدیده درج شده است. اما «پدیده شاندیز» چگونه توانسته به این سود عظیم بدون آنکه به‌طور رسمی وارد بورس اوراق بهادار شود، دست یابد؟

این شرکت با تبلیغات گسترده و تنها با استفاده از جمله «با ما همراه باشید» توانست با ساخت مجموعه گردشگری به وسعت ۱۰ هزار مترمربع در بازه زمانی شش‌ ماهه و افتتاح آن در سال ۱۳۸۴، در زمانی کوتاه به شرکتی تبدیل شود که از آن به‌عنوان نخستین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا که در آن «قیمت سهام افزایش می‌یابد و هرگز کاهش پیدا نمی‌کند» یاد شود.

سهام این شرکت از آبان سال ۸۸ که با قیمت ۲۰۰ تومان عرضه شد، تا آبان سال ۱۳۹۰ به بازدهی ۲۶۰ درصدی دست یافت. در انتهای سال ۱۳۹۰ با وجود رکود در بخش ساختمان، قیمت سهام پدیده ۲۷۵ درصد رشد داشت که در سال ۱۳۹۱ رونق بی‌سابقه‌ای در بخش ساختمان رخ داد. براساس آمارهای رسمی متوسط قیمت‌ زمین در سال ۹۱ بیش از ۲.۵ برابر شد و پدیده در این سال با افزایش ۱۳۴ درصدی قیمت سهام، سود مناسبی را نصیب سهامداران کرد و تحت تأثیر افزایش هیجانی قرار نگرفت. با اینکه سهام بزرگ‌ترین کارگاه ساختمانی کشور با بیش از هزاران کارگر در بورس معامله نمی‌شود؛ اما این شرکت به‌منظور پشتیبانی از سرمایه خریداران، مؤسسه «پشتیبانی سهام پدیده» را تأسیس کرده است که وظیفه خرید و فروش و نقل‌ و انتقال سهام را دارد. سرمایه‌گذار هر زمان که به پول نیاز داشته باشد می‌تواند ظرف مدت ۳۰ روز سهام را به پول تبدیل کند. البته اگر سهامداران قصد فروش زودتر از موعد سهام خود به شرکت را داشته باشند، آنان سهام را بصورت نقد نیز خریداری می‌کنند. این سهام دارای نام و قابل انتقال به غیر است.

آن‌گونه که از روند کار این شرکت برمی‌آید، زمین‌های بکر و دورافتاده، هدف مکان‌یابی است. مناطقی مانند شاندیز و زمین‌های دورافتاده در جزیره کیش که حالا به کارگاه پولسازی تبدیل شده‌اند و سرمایه آن را هم‌اکنون به ۱۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسانده‌اند. قیمت اوراق بهادار در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، در حالی که نرخ سهام پدیده از طرف شرکت مشخص می‌شود. زمانی که نرخ‌ها بالاتر از نرخ‌های موجود در بورس باشد این طبیعی است که میل به خرید بیشتر از فروش است. برخی دیدگاه‌ها وجود دارد که معتقد است چگونه شرکتی که با ۱۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه و با تبلیغات گسترده اقدام به فروش سهام خود می‌کند، به شکل سهامی خاص ثبت شده است؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
همه ارقام ونتايج آن نشان از تدبیر مسئولین پدیده دارد و دلیل مو فقیه پدیده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
این دروغارو تحویل مردم ندین ارزش سهام پدیده واقعیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
شما یه فکری به حال شاخص بورس خودتون کنید به جای اینکه دل مردمو خالی کنید
علی
ROMANIA
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
اینم حق کسی که میاد و تو ایران کارآفرینی میکنه.فرار مغزها از اینجا شروع میشه.حاشیه نرید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
یعنی رییس کمیسیون اصل90آقای پورمختار ازاین آمارواطلاعات خبرنداشتندکه بسیار ازپدیده شاندیزتمجیدکردندوبسیاری ازمردم سرگردا ن وبیچاره باتکیه برصحبتهای این مقام مسوول به خرید سهام روی آوردندایشان باید دراین زمینه پاسخگوباشد
حمید اسلامی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
سلام
من یکی از سهامداران شرکت پدیده هستم به نظرم من پروژه به این بزرگی بلاخره بدون هیچ گونه توافق و مجوز هم نبوده و مشکلات خاص خودش رو خواهد داشت که در روند ساخت و ساز خود مراحل و مشکلات خود را رفع خواهد کرد نباید کورکورانه و با کینه ورزی و با نیت تخریب اینگونه پروژه ها را سرکوب کنیم برای آبادانی کشور باید کارها قانونی باشد و مسئولین نیز همکاری و حمایت لازم را داشته باشند. کاش قبل از تخریب و توهین و تشویش اذهان عمومی و سلب اعتماد از سهامداران و کشیدن این مسائل به تلویزیون و روزنامه ها مشکلات را قانونی و با روش بهتری دنبال می کردند که متاسفانه .... امیدوارم مشکلات شرکت پدیده و شرکت های مشابه حل شود به امید خدا
امیر ع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
خوب خیلی فشار بیارید تا بره تو بورس بعدش از پروژه حمایت کنید تا سهامدارای کوچک آسیب نبینند،چون وقتی میری شاندیز یا کیش میبینی که دارن میسازن وکار بزرگی میکنند مخصوصا تو شاندیز مشهد که خیلی مشهوده، شما میگین چشمای مردم دروغ میگه!! نکنه باید به اختلاس گرها اونم تو 10سال قبل جایزه بدین،بابا مسولای پدیده دارن کار میکنن خوب خودشون هم به سرمایه خوبی میرسن،این که عیبی نداره،در ضمن اگه دولت بابت مجوز طلبکاره خوب اعلام عمومی کنه تا ما هم بدونیم مشکل کجاست،وپدیده هم اگه بدهی داره بده،فعلا مردم راضین،شاید مشکل همینه که مردم راضیین!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
من بدبخت شدم همه زندگیمو گذاشته بودم هیچکس جواب نمیده رفتم دفتر دادستان گفتن شکایت کنین خدا بدادمون برسه