{mosimage}در روز جاري سايت خبري تحليلي عصر ايران طي خبر ويژه خود با كد 49086 خبري را از اين شركت به چاپ رساند كه برگ زريني ديگر بود بر افتخارات شركت صدرا كه اين خبر بدون هيچ توضيحي عيناً در ذيل آمده است

"> متوقف شدن پروژه ميانگذر درياچه اروميه برگ زريني ديگر بر افتخارات صدرا !

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۰

{mosimage}در روز جاري سايت خبري تحليلي عصر ايران طي خبر ويژه خود با كد 49086 خبري را از اين شركت به چاپ رساند كه برگ زريني ديگر بود بر افتخارات شركت صدرا كه اين خبر بدون هيچ توضيحي عيناً در ذيل آمده است

کد خبر : ۱۴۱۷۷

متوقف شدن پروژه ميانگذر درياچه اروميه برگ زريني ديگر بر افتخارات صدرا !

در حالي كه بازار سرمايه طي ماه هاي گذشته با رشد شاخص ها و روند صعودي خود كام اكثر سهامداران بورس را شيرين كرد در اين ميان برخي سهامداران نيز همانند روزهاي بد بورس تنها به اميد واهي روزهاي خوش نظاره گر سير صعودي سهام ديگر شركتها و سير نزولي سهام شركتهاي خود بودند.

بنا بر گزارش بورس نيوز يكي از اين شركتها كه همچنان در شرايط مساعد بورس چهره عبوس و نااميد سهامداران خود را بيشتر درهم كشيد شركت صنعتي دريايي ايران (صدرا) مي باشد.

هيات مديره اين شركت در تاريخ 25/4/87 كه مجمع عمومي عادي ساليانه خود را برگزار كردند تنها ارمغاني كه پس از يك سال فعاليت براي سهامداران خود به مجمع آوردند 255 ريال زيان بود تا بار ديگر سهامداران را از كرده خود پشيمان كند.

گفتني است شركت صدرا از جمله شركتهاي پيمانكاري در بورس مي باشد كه طي سالهاي اخير توانسته است با توجه به عدم توانايي در دريافت قرارداد و پروژه هاي سودآور همچنان سير نزولي قيمت سهام خود را حفظ نمايد.

شايان ذكر است كه در مجمع اين شركت سكوت تنها جواب مديرعامل به سهامداران زيان ديده و خسته و نا اميد اين شركت بود كه اين مسئله نمكي بود بر زخمان سهامداران صدرا .

بر اساس گزارش بورس نيوز شايان ذكر است كه واحد امور سهام شركت صدرا به علت مراجعات سهامداران ناراضي اين شركت از تاريخ 19/5/87 از محل شركت صدرا به خيابان جنت آباد نقل مكان كرده است.

بنا بر گزارش بورس نيوز در روز جاري سايت خبري تحليلي عصر ايران طي خبر ويژه خود با كد 49086 خبري را از اين شركت به چاپ رساند كه برگ زريني ديگر بود بر افتخارات شركت صدرا كه اين خبر بدون هيچ توضيحي عيناً در ذيل آمده است:

مدیر پیشین پروژه اعلام کرد

کارشکنی شرکت یهودی در احداث میانگذر دریاچه ارومیه

مدیر سابق پروژه پل میانگذر ضرب و شتم صورت گرفته در رابطه با خود را توطئه ای برنامه ریزی شده از سوی فرد یا افرادی با هویت نامشخص ارزیابی کرد.

عصرایران - مدیر پیشین پروژه میانگذر دریاچه ارومیه در گفت و گو با عصرایران به ارزیابی وضعیت فعلی پروژه ملی میانگذر دریاچه ارومیه و علل وقفه در پیشرفت این پروژه پرداخت.

شهریار باربد در ابتدای اظهارات خود به تشریح چگونگی هدایت پروژه پرداخت و در این خصوص گفت: هدایت خارجی تمامی مراحل ساخت پل میانگذر دریاچه ارومیه توسط دو شرکت خارجی با نامهای یاکوبسون که شرکتی نروژی بوده و سمت مشاور برای شرکت صدرا را به عهده داشته و شرکت دانمارکی COWI که به عنوان مشاور کارفرما (وزارت راه و ترابری) در پروژه حضور دارد صورت می گیرد.

باربد افزود: قرارداد این پروژه به صورت EPCM تنظیم شده و بر همین اساس مقرر شده اجرای پروژه را شرکت صدرا با همکاری شرکت یاکوبسون انجام داده و کنترل اجرای پروژه را نیز شرکت COWI انجام دهد.

مدیر سابق پروژه میانگذر دریاچه ارومیه علل وقفه در پیشرفت پروژه را در چند بخش ارزیابی کرد و در این باره گفت: به نظر من علل وقفه در پیشرفت این پروژه را باید در این موارد که ذکر می کنم جستجو کرد:

1- مدیریت پروژه به جهت مهندسی از عملیات ساخت و ساز عقب است، فاصله زمانی این دو بخش از یکدیگر حداقل 6 ماه است و در نتیجه ساخت با سرعت بیشتری نسبت به مهندسی صورت می گیرد و خود این مساله موجب ایجاد وقفه در پیشرفت پروژه می شود.

2- عدم مدیریت صحیح مسایل مالی پروژه .

3- نادیده گرفتن برخی قواعد مهندسی.

باربد در این خصوص اینگونه توضیح داد: خوردگی های ناشی از یونهای سولفات و دیگر یونهایی که آزاد می شود موجب لطمه دیدن سازه به جهت فنی می شود.

وی در عین حال اذعان کرد: هر چند برای جلوگیری از این خوردگی ها از بتن مقاوم استفاده شده است ولی با توجه به ترک خوردگی هایی که در سازه وجود دارد، مقاوم سازی بتن نتیجه مطلوبی را در برنداشته است.باربد اصلاح ترک خوردگی ها را امری الزامی دانست.

4- مواجه بودن پروژه با یک سری مشکلات مادر.

وی ضمن اذعان به این مطلب مشکلات مادر را نیز در چهار حوزه ارزیابی کرد و روش شرکت صدرا بر مقابله با این مشکلات را غیراصولی دانست.

مدیر سابق پروژه میانگذر دریاچه ارومیه روش اتخاذ شده برای رفع این مشکلات از سوی شرکت صدرا را تعویض مدیران پروژه اعلام کرد و در این رابطه گفت: تا به امروز ده نفر به عنوان مدیر پروژه تعیین شده اند که متوسط عمر حضور هر یک از آنها شش ماه بوده است.

وی در ادامه اظهارات خود اینگونه نتیجه گیری کرد: تا زمانی که مشکلات مادر حل نشود، با تغییر افراد روند پروژه به صورت مطلوب انجام نخواهد شد.

باربد مشکلات مادر پروژه میانگذر دریاچه ارومیه را اینگونه تشریح کرد:

1- ضعف پیمانکار در تامین مواد اولیه و نیروی تخصصی.
2- عدم تجهیز مناسب ماشین آلات مناسب برای پروژه و نگهداری ماشین آلات.
3- سوءمدیریت نیروی انسانی، به این معنا که هر چه نوسان نیروی انسانی بیشتر باشد نشان دهنده عملکرد ضعیف تر پروژه است.
4- سیاسی شدن مسایل پروژه.

مدیر سابق پروژه میانگذر دریاچه ارومیه در تشریح پنجمین علت توقف پیشرفت اینگونه اظهار نظر کرد: یک مشکل اساسی دیگر که کمتر به آن توجه شده و من به آن توجه کرده ام مساله انتخاب مشاور مادر از سوی شرکت صدرا است، شرکت یاکوبسون که مشاور شرکت صدرا در احداث پل میانگذر دریاچه ارومیه را به عهده دارد یک مشاور یهودی است و این شرکت به جهت مسایل بین المللی حاضر نیست سرویس منظم و مرتبی به ما بدهد.

وی در خصوص دلایل خود نسبت به این ادعا گفت: شرکت یاکوبسون در حال حاضر در پروژه حضور ندارد و برای حاضر شدن در محل پروژه روزانه هزار یورو مطالبه می کند.

باربد اضافه کرد: شرکت یاکوبسون مدعی است که قرارداد این شرکت به لحاظ زمانی پایان یافته است و از این رو خود را ملزم به سرویس دهی به پروژه نمی داند.

مدیر سابق پروژه میانگذر دریاچه ارومیه مشکلات ناشی از این وضعیت را اینگونه توضیح داد: در حالی که شرکت یاکوبسون مدعی پایان یافتن قرارداد خود است و از ارائه خدمات به پروژه خودداری می کند، شرکت دانمارکی COWI خواهان تایید مراحل پیشرفت پروژه از سوی شرکت یاکوبسون است.

وی درباره عللی که منجر به کنار گذاشتن خود از مدیریت پروژه شد نیز چنین می گوید: با توجه به بالا بودن میزان بدهی پروژه، تصمیم گرفتم هزینه ها را کاهش بدهم و از آنجا که اصلی ترین هزینه های پروژه به هزینه های ثابت بازمی گشت و این مساله نیز شامل نیروی انسانی که در عین حضور فیزیکی در پروژه هیچگونه بازدهی در پیشرفت کار نداشتند می شد تصمیم به کاهش ساعت کار نیروی انسانی گرفتم و این مساله باعث رنجش و عدم تحمل من از سوی آنها شد.

باربد دیگر دلیل عدم تحمل خود از سوی مسوولین را اینگونه توضیح می دهد: انتقادهایی که من از سیستم مهندسی پروژه می کردم نیز باعث ناراحتی آقایان شده بود.

مدیر سابق پروژه میانگذر دریاچه ارومیه در ادامه اظهارات خود افزود: آقایان دائما به بخش عملیاتی پروژه فشار وارد می کردند و این در حالی بود که ما در بخش مهندسی عقب بودیم، اصرار من این بود که بخش مهندسی پروژه به روز شود که به تبع آن قسمت اجرایی نیز سرعت می گرفت. یکی از چالش های مهمی که در خصوص پل میانگذر دریاچه ارومیه مطرح است، مساله کیفیت عملیات انجام شده در ساخت سازه پل است که پیش از این نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

مدیر سابق پروژه میانگذر دریاچه ارومیه علاوه بر ترک خوردگی های موجود در سازه پل که باعث ایجاد خوردگیهای ناشی از تاثیر یونهای کلر، سولفات و دیگر یونها می شود، در خصوص قسمتی از جوشهای به کار رفته در سازه نیز با ار ابراز تردید در این زمینه گفت: این جوشکاری ها و نقشه برداری ها باید تست بشوند.

وی در پاسخ به ادعای ضمیری (مدیر طرح و نماینده کارفرما در پروژه پل میانگذر دریاچه ارومیه) که اظهار کرده بود هر جوش به کار رفته در سازه پل به چهار شکل مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و آخرین این آزمایش ها نیز آزمایش رادیو اکتیویته است، اینگونه اظهار کرد: اگر این آزمایش ها انجام شده است، آقایان توضیح بدهند که به چه دلیل محل های جوش خورده پیچیده شده و دچار تاب خوردگی شده است؟

باربد افزود: آنها ناچارند زیر سطوحی که در اثر جوشکاری غیراستاندارد دچار تاب خوردگی و اعوجاج شده است پلیت گذاشته و بروت تزریق کنند.

مدیر سابق پروژه پل میانگذر ضرب و شتم صورت گرفته در رابطه با خود را توطئه ای برنامه ریزی شده از سوی فرد یا افرادی با هویت نامشخص ارزیابی کرد و در پاسخ به این سوال که آیا مشاهدات خود از معضلات موجود در پروژه را به اطلاع مسوولین وزارت راه و ترابری و مسوولین استان قرار داده است یا خیر گفت: من با آقای توکلی که از مسوولین وزارت راه و ترابری است و آقای ضمیری که نماینده کارفرما در پروژه است صحبت کرده ام و آنچه را که لازم بوده به آنها اطلاع داده ام، از سوی دیگر از آقای قربانی استاندار آذربایجان غربی نیز تقاضای ملاقات کرده بودم که متاسفانه به من وقت ملاقات ندادند.

باربد در پایان اظهارات خود مسوولین را مخاطب قرار داد و گفت: باید مسوولین پاسخ بدهند که بالاخره این پروژه کی به سرانجام می رسد و این پروژه تا زمان تکمیل شدن به صرف چه میزان پول نیاز دارد؟

پروژه احداث میانگذر دریاچه ارومیه حدود سی سال است که آغاز شده و همچنان ناتمام مانده است.
با راه اندازی این پروژه فاصله ارومیه تا تبریز تقریباً به نصف کاهش می یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر