بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۴
بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

بازار نفت و مقاومت 50 دلاری

کد خبر : ۱۴۱۸۶۰
الهام بادپا (بیتا)

شرکت کارگزاری بهمن

در هفته گذشته نیز همچنان شواهد حاکی از آن بود که بازار نفت نه تنها از معضل مازاد عرضه رهایی نیافته است بلکه وضعیت تقاضا هم امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد و از این‌رو اگرچه بهای این کالا هر از‌گاهی تلاش می‌کند تا به بهانه‌های مختلف جان تازه‌ای بگیرد اما متاثر از محرک‌های مذکور، میل به ریزش در آن قوی‌تر است.

به جز افت تولید نفت لیبی در اوایل هفته، بستن موقعیت‌های فروش به دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی و کم شدن موجودی ذخایر نفت آمریکا، سایر خبرها و گزارش‌های منتشر شده از اوضاع اقتصادی کشورها فشار رو به پایینی بر قیمت نفت وارد آوردند و در نهایت موجب کاهش آن تا کمترین سطح خود از بحران مالی سال 2008 شدند.

مضاف بر اینکه نگرانی از تقاضای ضعیف به علت وجود عواملی همچون تداوم رکود در اروپا و کند بودن رشد اقتصادی چین تشدید ‌‌شد، هیچ علامتی دال بر اینکه اوپک و آمریکا از تولید خود خواهند کاست نیز به چشم نمی‌خورد و اظهارات مقامات عربستان سعودی در این خصوص که آنها با قیمت‌های پایین فعلی مشکلی ندارند بر بار منفی موجود در میان سرمایه‌گذاران می‌افزود. دلار قوی هم که به بالاترین سطح خود در 9 سال اخیر رسیده بود در کاهش بهای نفت بی‌تاثیر نبود. چرا که موجب گران شدن آن برای خریداران دارنده سایر ارزها ‌شد و از میزان خرید کاست.

تولید لیبی به‌عنوان کشوری که بیشترین ذخایر نفتی را در آفریقا داراست، پس از تشدید جنگ داخلی در آن به 130هزار بشکه و کمترین سطح خود در 6 ماه اخیر رسید که نسبت به تولید 1.6 میلیون بشکه‌ای خود در دوران پیش از خلع معمر قذافی در سال 2011 کاهش چشمگیری نشان می‌داد. البته خبرهای منتشر شده از تخریب قسمتی از زیرساخت‌های نفتی در لیبی خیلی سریع به دلیل اضطراب ناشی از وجود مازاد عرضه در جهان و بالا بودن تولید آمریکا خنثی شد و این مساله برای تغییر جهت بازار نفت، کافی ارزیابی نشد. این در حالی بود که انتشار اطلاعات آماری نه چندان رضایت‌بخشی از بخش تولیدی چین و افت شاخص مدیران خرید آن در ماه دسامبر برای اولین بار در هفت ماه گذشته هم اثری منفی بر قیمت نفت گذاشت. در عین حال جریانات انتخاباتی در یونان نیز بر نگرانی‌های مربوط به اقتصاد اروپا افزود.

در این میان گزارش مرکز اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) حاکی از کاهش دور از انتظار موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته بود که البته بازار واکنشی به آن نشان نداد.

به علاوه بانک مرکزی چین پیش‌بینی کرد اقتصاد این کشور در سال 2015 تا 7 درصد رشد خواهد داشت که در مقایسه با برآورد 3/7 درصدی قبلی آن کاهشی به نظر می‌رسید. دولت ژاپن نیز 29 میلیارد دلار دیگر با هدف کمک به برخی مناطق و اعطای کمک‌های مالی به خانوارها و... تصویب و اظهار کرد انتظار دارد چنین اقداماتی رشد اقتصادی ژاپن را به 7/0 درصد برساند.

به گزارش بلومبرگ تولید اوپک با ثبت 122 هزار بشکه کاهش نسبت به ماه نوامبر به 30.24 میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر رسید. تولید عراق هم به‌عنوان دومین صادرکننده بزرگ نفت در اوپک در این ماه تا بالاترین سطح خود از سال 1980 تا رقم 2.94 میلیون بشکه افزایش یافت. این در حالی بود که تولید در روسیه، بزرگ‌ترین‌ صادرکننده نفت غیراوپکی، رکورد شکست و با ثبت 3/0 درصد رشد به 10.667 میلیون بشکه در روز و بالاترین سطح خود در دهه اخیر رسید. همچنین مشخص شد میانگین تولید آمریکا در هفته منتهی به 26 دسامبر 9.12 میلیون بشکه بوده است.

در هفته‌ای که گذشت اوباما به تولیدکنندگان نفت بسیار سبک چراغ سبزی نشان داد به این معنی که احتمالا پس از چهار دهه منع صادرات، قادر خواهند بود تحت مقررات خاصی نفت خود را صادر کنند. ناگفته نماند اینکه در شرایط فعلی، آمریکا در پی برقراری زمینه مناسب برای صادرات این کالاست از جمله موضوعاتی است که انتظار می‌رود در آینده تاثیر خود را بر عرضه نفت در جهان بگذارد.
معاون وزیر خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با رویترز، سکوت عربستان سعودی را در برابر افت بهای نفت طی شش ماه اخیر اشتباه خواند و نسبت به پیامدهای منفی این مساله برای کشورهای منطقه هشدار داد.

میانگین بهای نفت خام در سال‌های 2010 تا 2013 به ترتیب 34/80، 91/110، 68/111 و 7/108 دلار بود که در سال 2014 به 29/99 دلار و برای اولین بار در چهار سال اخیر به کمتر از 100 دلار رسید. میانگین قیمت نفت WTI هم 92.60 دلار رقم خورد.
لازم به ذکر است اگرچه ریزش بهای این کالای استراتژیک به بهبود اوضاع اقتصادی در جهان کمک می‌کند اما اثرات نامطلوبی هم بر بخش انرژی خواهد گذاشت که نگران‌کننده است؛ به ویژه در مناطقی نظیر آمریکای شمالی که هزینه تولید نفت در آنجا بالاست.

بازار نفت برنت در هفته پیش رو:

در ماه‌های اخیر افزایش تولید نفت سبک و با کیفیت در آمریکا، کاهش دور از انتظار مصرف به دلیل کند شدن رشد اقتصادی جهان و رقابت نفت با سایر جایگزین‌های سوخت از عوامل اصلی افزایش قابل توجه مازاد عرضه بوده‌اند. در حال حاضر از آنجا که انتظار می‌رود این مازاد به رشد خود ادامه دهد فشار رو به پایینی بر بهای نفت وارد می‌شود و می‌توان گفت جو روانی بازار به حدی بدبینانه است که معامله‌گران ظاهرا بیشتر به دنبال یافتن دلیلی برای فروش هستند تا خرید.
از لحاظ بنیادی وضعیت بازار نفت ضعیف ارزیابی می‌شود و احتمالا در نیمه اول سال 2015 هم حدود 1.5 میلیون بشکه مازاد عرضه خواهیم داشت. اگرچه امکان دارد افزایش تقاضا و کاهش تولید ناشی از افت بهای نفت، تعادل را به بازار بر گردانند اما به نظر می‌رسد این بهبود اوضاع تا قبل از نیمه دوم سال 2015 اتفاق نخواهد افتاد.به علاوه در شرایطی که بهای نفت برنت در ماه‌های اخیر ریزشی نزدیک به 50 درصد را تجربه کرده ‌است، این نگرانی هم وجود دارد که آیا بازار به مقاومت روانی 50 دلار برای قیمت هر بشکه نفت خام اعتماد خواهد کرد یا خیر؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نفتي
Germany
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
احتمالا منظور حمايت ٥٠ دلاري است.
reza
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
احیانا منظورتون حمایت 50 دلاری نبوده؟؟؟
مدیر سایت
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
مخاطب گرامی :

این خبر متعلق به روزنامه دنیای اقتصاد است و منظور نگارنده آن بوده که بازار در قیمت 50 دلاری برای افت مقاومت میکند هر چند بهتر بود که اگر از نظر تکنیکی می گفت حمایت 50 دلاری را عنوان می کرد
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
قیمت نفت کاملا سیاسی میباشد وزیر نفت دولت دهم فرمودن با تحریم ایران قیمت نفت 30درصد افزایش مییابد حال هم تحریم هستیم هم 50درصد یابیشتر نفت افت کرده حال بعضی از مسئولین تحدید به بستن شیرهای نفت وقطع صادراتنفت میکنند از مسئولین محترم میخواهیم با دقت بیشتری به اختارهای نفتی غربیها توجه نمایند.