بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
کاهش بهای نفت با اهرم دلار
کد خبر : ۱۴۱۹۳۲
اولین روز از هفته میلادی نفت سیر نزولی خود را ادامه داد به‌طوری‌که قیمت‌ها باردیگر به کمتر از کف 66 ماهه رسیدند. تداوم افزایش مازاد عرضه در سال جدید مساله‌ای است که تداوم افت قیمت را رقم زده است، این در حالی است که شاخص دلار در برابر یورو در بالاترین سطح طی 9 سال گذشته قرار گرفت و اهرمی برای ریزش بیشتر قیمت نفت شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) با کاهش 63/1 دلاری به مرز 51دلار رسید. هر بشکه نفت برنت نیز بیش از 8/1 دلار، (بیش از 3/3 درصد) کاهش یافت و با قیمت 6/55 دلار معامله شد. روز گذشته ارزش یورو در برابر دلار در پی افزایش گمانه‌زنی‌ها از نتیجه انتخابات در یونان، یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا افت کرد. این کشور به زودی شاهد انتخاباتی است که به احتمال زیاد برنده آن کاندیدایی از حزب «سیریزامنجر» است، این حزب گرایش‌های سیاسی مارکسیستی داشته که مخالف سیاست‌های اتحادیه اروپا است؛ بر همین اساس گمانه‌زنی‌هایی شکل گرفته که ممکن است این کشور به تعهدات خود برای دریافت بسته کمک‌های مالی از اتحادیه پایبند نماند و از اتحادیه اروپا خارج شود. همین مساله چندی است که بحران‌های این منطقه را تشدید کرده و تداوم افت ارزش یورو را رقم زده است. روز گذشته ارزش یورو در برابر دلار با کاهش 79 صدم درصدی به 19/1 دلار رسید که کمترین مقدار از دسامبر 2005 تا کنون بوده است.

دراین راستا آلمان به یونان در مورد تخلف از شروط تعیین شده هشدار داده است. سخنگوی صدر‌اعظم آلمان گفت: تغییری در سیاست این کشور ایجاد نشده است و دولت انتظار دارد که یونان به تعهدات خود بر اساس بسته کمک مالی اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول عمل کند. وی افزود: آلمان برای خروج یونان از اتحادیه آماده است. دیگر عامل افت ارزش یورو، پیش‌بینی افزایش سیاست محرک اقتصادی بانک مرکزی اروپا بوده است. ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تداوم تورم پایین در این قاره، اروپا را در مرز هشدار قرار داده است. وی اعلام کرد که اروپا آمادگی کامل برای انجام سیاست‌های انبساطی جدید دارد و این اقدامات باید هرچه سریع‌تر در ابتدای سال 2015 عملی شود. هرچند اعمال سیاست‌های انبساطی به بهبود بازارهای کالایی می‌انجامد، اما انتشار این خبر موجب افت ارزش یورو در برابر دلار شد.

افزایش عرضه روسیه و عراق
طی روزهای اخیر اعلام شد که روسیه و عراق تولید نفت خود را در ماه دسامبر افزایش داده‌ و به بالاترین سطح طی چند دهه اخیر رسانده‌اند. به گزارش بلومبرگ، روسیه در ماه گذشته با افزایش 3/0 درصدی تولید نفت خود را به میزان 58/10 میلیون بشکه در روز رساند که بیشترین مقدار بعد از سقوط شوروی سابق بوده است. از طرفی به گفته سخنگوی وزارت نفت عراق، این کشور نیز صادرات خود را در ماه دسامبر افزایش داده است. عاصم جهاد در این خصوص گفته است که عراق در این ماه به‌طور متوسط روزانه 940/2 میلیون بشکه نفت صادر کرده است.
افزایش عرضه نفت روسیه در حالی رخ داد که پیش از این وزیر انرژی این کشور تاکید کرده بود که روسیه در سال جاری تولید نفت خود را ثابت نگه می‌دارد. اما به نظر می‌رسد با شدت گرفتن افت قیمت‎ نفت و افزایش فشار اقتصادی، این کشور با افزایش تولید سعی در کاهش اثر افت قیمت دارد. البته تداوم افزایش تولید روسیه در سال جاری جای تردید دارد چراکه با توجه به فشارهای اقتصادی این کشور مجبور است برخی از سرمایه‌گذاری‌های خود را به خصوص در منطقه سیبری کاهش دهد. به نظر می‌رسد شرکت بی‌پی که سهم قابل توجهی از سهام شرکت روسنفت را در اختیار دارد با افت‌های شدید چند میلیون دلاری مواجه شده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، روسیه سال 2014 با مشکلات متعددی روبه‌رو شد. از سویی تحریم غرب به دلیل اختلاف با این کشور بر سر مسائل کریمه گریبان اقتصاد روسیه را گرفت و از سوی دیگر کاهش 50 درصدی قیمت نفت ظرف 6 ماه به بدنه اقتصادی این کشور ضربه زد. همه این عوامل موجب افت ارزش روبل در سال گذشته میلادی شد به‌طوری‌که در ماه پایانی سال شاهد افت ارزش روبل به کمترین میزان از بحران اقتصادی سال 2008 تا‌کنون بودیم. در حالی روسیه تولید نفت خود را در آخرین ماه میلادی افزایش داده است که پیش از این خواهان کاهش عرضه نفت از سوی اوپک شده بود. این کشور در مقابل تصمیم به کاهش عرضه نفت در نشست اخیر اوپک در 27 نوامبر سال گذشته، ششم آذر ماه، سعی کرد نقش چندگانه‌ای را مقابل اوپک بازی کند. به‌طوری‌که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در روزهای قبل از این نشست بارها حرف خود را تغییر داد و موضع‌های مختلفی را در این خصوص اتخاذ کرد. نواک پیش از این نشست به خبرگزاری‌های داخلی گفته بود که به دلیل کهنه بودن چاه‌های نفتی قادر به کاهش تولید نفت خود نیست. اما در روز نشست گفت که ما نگفته‌ایم تولید را کاهش نمی‌دهیم و بعد از نشست نیز همچنان به تداوم تولید روسیه تاکید کرد.به گفته بسیاری از کارشناسان، روسیه بین کشورهای عربی عضو اوپک به بد قولی‌ معروف است. این کشور در زمان افت قیمت نفت در سال‌های 2008 نیز به کشورهای عضو اوپک وعده کاهش 300 هزار بشکه‌ای تولید روزانه خود را داده بود اما با وجود اینکه اوپک بیش از 2 میلیون بشکه از تولید خود کم کرده و موجب افزایش قیمت نفت شد روسیه تولید خود را کاهش نداد. در واقع روسیه همواره در زمان افت قیمت‌ها با ترغیب اوپک به کاهش تولید نفت، تولید خود را کاهش نداده و از قیمت بالای نفت هم استفاده کرده و با قوت به تولید ادامه داده‌است.
اما افزایش صادرات عراق در پی توافق‌ها بین این کشور و منطقه خودگردان کردستان رخ داده است. دولت عراق که طی یک سال گذشته مدام با مسوولان اقلیم خودگردان بر سر صادرات مستقل نفت این منطقه مشکل داشت، به توافق‌های دست یافت که بر اساس آن دولت خود مختار عراق درآمد حاصل از فروش 550 هزار بشکه نفت این منطقه را به حساب دولت مرکزی واریز می‌کنند، در مقابل کردها نیز ۱۷ درصد از بودجه سالانه عراق را در اختیار خود خواهند گرفت. مسوولان بخش نفت این کشور می‌گویند صادرات نفت عراق از بنادر جنوبی به سطح بی‌سابقه دو میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است. گفته می‌شود، متوسط بهای نفت فروخته شده در ماه دسامبر برای عراق ۵۷ دلار در هر بشکه و درآمد حاصل از آن نیز پنج میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار بوده است. به گفته سخنگوی وزارت نفت عراق، درآمد کل سال ۲۰۱۴ این کشور به ۸۴ میلیارد و ۲۱۵ میلیون دلار رسیده است. در عین حال وزیر نفت عراق اعلام کرد که در ماه جاری تولید نفت خود را افزایش می‌دهند.

ضعف سمت تقاضای بازار نفت
اما آمار منتشر شده از نقاط مختلف جهان نشان از ضعف سمت تقاضای بازار است که با کنار هم قرار دادن مازاد عرضه موجود در بازار و افزایش تولید می‌توان به پیش‌بینی تداوم افزایش مازاد عرضه و افت بیشتر قیمت‌ها رسید. بر اساس این آمار، شاخص PMI چین بعد از ماه‌ها در دسامبر به زیر مرز 50 رسید. از طرفی شاخص PMI در اروپا نیز کمتر از برآوردهای قبلی بود و به مرز 50 نزدیک شده است. شاخص ISM آمریکا نیز کاهشی بوده و به کمترین مقدار ظرف 6 ماه گذشته رسید. این در حالی است که وضعیت اقتصادی در دیگر نقاط جهان نیز مساعد نیست.

کاهش سرمایه‌گذاری‌ها
هارولدهم، کسی که به سرمایه‌گذاری در میادین نفت شیل معروف است تا چندی پیش همچنان بر عدم تاثیر کاهش قیمت بر میزان تولید شیل پافشاری می‌کرد، حال با کاهش بودجه سال جاری این شرکت بر تاثیر افت قیمت نفت بر کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در این میادین صحه گذاشت. هارولد‌هم، مدیرعامل شرکت کانتیشال ریسورس با کاهش قیمت نفت میزان بودجه اختصاصی به تولیدات شیل را از 6/4 میلیارد دلار(بر اساس نفت 85 دلاری) به 7/2 میلیارد دلار رساند. در عین حال شرکت هالیبرتون، بزرگ‌ترین‌ شرکت خدمات تجهیزات نفتی در دنیا، اعلام کرد که هزار کارگر خود را اخراج کرده است؛ این در حالی است که در ماه اکتبر مدیران این شرکت اعلام کرده بودند که کاهش قیمت نفت تاثیری بر این شرکت ندارد.

سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به چین
در این بین افت 50 درصدی قیمت نفت تنها شرکت‌های تولیدکننده نفت را متضرر نکرده، ونزوئلا بزرگ‌ترین آسیب را از کاهش قیمت نفت دیده است. شدت وابستگی به نفت رئیس‌جمهور ونزوئلا را برای رایزنی جهت جذب سرمایه‌گذاری راهی چین کرد. پیش از این رامیرز، وزیر امور خارجه این کشور که چند ماه پیش از نشست اوپک در پی رایزنی با دیگر تولیدکنندگان نفت برای توافق بر سر کاهش عرضه به کشورهای دیگر سفر کرده بود با ناکام ماندن در نشست اخیر اوپک توسط رئیس‌جمهوری این کشور بر کنار شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکلاس مادورو روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت: با هدف به دست آوردن تامین مالی پروژه‌های جدید این کشور، در یک سفر یک هفته‌ای از چین و چند کشور عضو اوپک دیدار خواهد کرد. وی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: من کشور را برای سفری یک هفته‌ای که با توجه به کاهش درآمدهای این کشور، سفر بسیار مهمی برای اجرای پروژه‌های جدید است، ترک می‌کنم.
به گفته وی، نخستین مقصد چین است که به تامین مالی‌کننده اصلی ونزوئلا از طریق قراردادهای نفت در برابر وام تبدیل شده است. در این قراردادها، ونزوئلا در برابر فروش سلف نفت، پول نقد دریافت می‌کند. وی گفت: قصد دارم برای ادامه تلاش‌ها در سطح عالی در راستای پیدا کردن یک استراتژی برای افزایش قیمت نفت از دیگر کشورهای عضو اوپک دیدار کنم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
روش محاسبه شاخص بايد اصلاح شود
حسین رمضانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
قیمت نفت نصف شد پس چرا قیمت بنزین پایین نمیاد