بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۵
کد خبر : ۱۴۱۹۳۳
حضور وزیر نفت در جلسه غیرعلنی مجلس و بررسی شرایط بازار نفت آن هم پس از سقوط روزشمار قیمت طلای سیاه را می‌توان از مهمترین رخدادهای نفتی این روزها در کشور دانست. به گفته عضو هیات رئیسه مجلس، وزیر نفت روز یکشنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به بررسی وضعیت فعلی بازار نفت و سیاست‌های برخی کشورهای عضو اوپک در ثبات سطح تولید پرداخت. در این بین اما تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده در رقم پیشنهادی 72 دلار آن هم در شرایطی که عواملی همچون بازار جهانی نفت، نقش اوپک و فرآیند تصمیم‌سازی در آن، دورنمای بازار و نقش کشورهای مختلف در جهت‌گیری این بازار چندان موافق با قیمت تعیین شده در بودجه نیست از دیگر موضوعی بود که زنگنه در نشست غیرعلنی خود با نمایندگان مجلس به آنها اشاره کرده است. این در شرایطی است که روز یکشنبه و در حاشیه همایش بزرگ اقتصاد ایران نیز، بیژن نامدار زنگنه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بازار نفت و شرایط اوپک وضعیت بازار جهانی نفت را تشریح کرد و از دورنمای آن سخن گفت. به گفته فرهنگی، در جلسه غیر علنی مجلس زنگنه در ابتدا گزارشی از وضعیت بازار نفت و شرایط اوپک و فرآیند تصمیم‌سازی در این نهاد ارائه کرده که در آن از فرآیند ناقص تصمیم‌سازی در این نهاد بین‌المللی انتقاد شده بود.

به گفته وی هم اکنون تصمیم‌گیری در این نهاد به صورت اجماع صددرصدی است یعنی در صورتی اوپک به یک تصمیم واحد می‌رسد که همه اعضا بر یک پیشنهاد مشخص اتفاق نظر داشته باشند. از طرفی تصمیمات مصوب هم هیچ ضمانت اجرایی ندارد، اعضا و کشورها خودمختار هستند و ممکن است هر کشوری از آن تخطی کند.
این در حالی است که به تحلیل «دنیای اقتصاد» رقابت بی‌رحمانه‌ای نیز در این نهاد بر سر سهم بازار بیشتر در حال جریان است. به‌عنوان مثال با عقب‌نشینی ایران به دلیل تحریم‌ها از بازارهای جهانی که باعث شد حجم صادرات نفت خام ایران از بیش از 5/2 میلیون بشکه به نزدیک یک میلیون بشکه در روز برسد کشورهای دیگر از جمله عربستان جای ایران را در بازارهای جهانی گرفتند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، زنگنه پیش از جلسه پیشین اوپک با سفر به کشورهای مختلفی تلاش کرده بود تا نظر اعضا را مبنی بر کاهش حجم تولید جلب کند ولی طرز فکر بسیاری از آنان حمایت از مدیریت بازار با کاهش قیمت‌ها به منظور از دور خارج کردن شیل‌های نفتی بود که دشمن اصلی بازار این کشورها محسوب می‌شود.
وزیر نفت البته روز یکشنبه با اشاره به اینکه ذهنیت ایران و برخی دیگر از کشورها حمایت از صنایع پایین‌دستی و زنجیره ارزش افزوده است که البته نمی‌توانست به اجماع صددرصدی منتهی شود، اعلام کرده بود که امکان اجماع برای تصمیم بر کاهش تولید وجود نداشته بنابراین تلاش شد تا با خرید زمان، پتانسیلی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها ایجاد نشود.
از طرفی در خصوص قیمت پیشنهادی 72 دلار در بودجه نیز به عقیده وزیر این قیمت بر پایه بررسی‌های صورت گرفته و استناد به نتایج تحقیقات موسسات بین‌المللی متعددی اخذ شده که قیمت‌های بالاتری را برای سال 2015 میلادی لحاظ کرده‌اند. به عقیده وی از طرفی با توجه به قیمت‌های پایین فعلی به احتمال قوی حجم بزرگی از شیل اویل‌ها در ماه‌ها و فصول آینده ارزش اقتصادی نخواهد داشت که شاید پتانسیلی برای حمایت از بازار تلقی شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مراد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
پدر آمرزي نفت آمده 50 دلار اون وقت ميگي نفت72 دلاري مناسب بيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
سلام نفت را به قیمت 120 دلار در داخل می فروشیم نکرانی ندارد.خدا نگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
اصلا نفت نميفروشيم ميزاريم زياد بشه