بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
محمدجواد ظريف، بلندپايه‌ترين ديپلمات ايران ديروز موفق شد نمايندگان مجلس را هم قانع كند. وزير امور خارجه كه به اذعان بسياري از كارشناسان داخلي و خارجي، به تخصص در ديپلماسي شهره است، ديروز در شرايطي براي پاسخگويي به سوال جواد كريمي قدوسي و 40 نماينده ديگر مجلس به بهارستان رفت كه با استقبال و راي موافق مجلسي‌ها از پاسخ‌هايش روبه‌رو شد. آنچه براي نمايندگان مجلس بيش از هر پاسخ ديگري اطمينان بخش بود تاكيد وزير خارجه بر اين نكته بوده است كه جناحی شدن سیاست خارجی نقطه بی‌بازگشت شکست آن است و هزینه کردن از منافع ملی برای اهداف جناحی و سیاسی، گناهی نابخشودنی است. او به نمايندگان اطمينان داد كه هیچ هدف سیاسی و جناحی را در مذاکرات دنبال نكرده و نخواهد كرد. از سوي ديگر اما اين موافقت نمايندگان مجلس با پاسخ ظريف را مي‌توان به معناي «نه» به سوال كريمي قدوسي، نماينده‌اي كه بيش از هر فرد ديگري در مجلس، نامش به‌عنوان سوال‌كننده از وزير خارجه، با نام ظريف گره خورده است، انگاشت. با گذشت حدود يك سال و نيم از روي كار آمدن دولت حسن روحاني، اين اولين بار نيست كه كريمي قدوسي، نماينده‌اي كه همواره با رويكردي منتقدانه به ديپلماسي دولت نگريسته است، سوالاتي را از وزير خارجه در مجلس مطرح مي‌كند. درواقع سوالات او تا ديروز به تعويق افتاده بود.
کد خبر : ۱۴۲۰۰۱
ظريف مجلس را قانع کرد
جناحی شدن؛ نقطه شکست دیپلماسی

با اين همه، پاسخ ديروز ظريف در مجلس ورق را به‌گونه‌اي ديگر برگرداند؛ كريمي قدوسي با وجود آنكه اعلام كرد از سخنان ظريف قانع نشده است خواست رأی‌گیری انجام نشود. اين موضوع اما با موضع‌گيري محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس كه رياست جلسه را بر عهده داشت روبه‌رو شد؛ باهنر خطاب به كريمي قدوسي گفت: شما طبق آیین‌نامه باید بگویید که قانع شدید یا نشدید، اگر قانع نشدید مجلس موظف به رأی‌گیری است. با اظهار کریمی قدوسی به قانع نشدن از پاسخ ظريف، راي‌گيري از نمايندگان نشان داد كه مجلسي‌ها از پاسخ ظريف قانع شده‌اند. با اين همه و در جلسه ديروز اگرچه سوال كريمي قدوسي با سوالات 40 نماينده ديگر تجميع و از وزير خارجه پرسيده شد اما او به نمايندگي سوالات را مطرح كرد؛ دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو و نيز اينكه آيا زمان دادن پاسخ‌هاي انقلابي به اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات غربی نرسيده است محور سوالاتي است كه از ظريف پرسيده شد. اين سوالات در شرايطي درباره ديپلماسي ظريف مطرح شد كه كريمي قدوسي در اظهاراتش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبني بر اينكه «ما از مسوولان خودمان که دارند در جبهه دیپلماسی فعالیت می‌کنند قرص و محکم حمایت می‌کنیم»، اذعان كرد كه مذاکرات هسته‌اي مورد اجماع ملی است.

کریمی قدوسی: ادامه مذاکرات مورد اجماع ملی است
از سوي ديگر اما كريمي قدوسي با تاكيد بر اينكه در مورد مذاکرات هسته‌ای در ایران اجماع ملی وجود دارد، به تشريح سوالات خود پرداخت. محور اين سوالات را مي‌توان در چرايي تكرار مذاکره دو جانبه با آمریکایی‌ها در وین 8 و تلاش نكردن وزارت خارجه براي برگزاري مذاکرات هسته‌ای در شرق و کشورهای آسیایی، دانست. از سوي ديگر كريمي قدوسي با طرح اين سوال كه چرا می‌گویید رهبری در جریان جزئیات مذاکرات و مسائل ريز هستند درحالی‌که این واقعیت ندارد و ریز مسائل به تیم مذاکره‌کننده واگذار شده است، ندادن گزارش رسمی و علني در داخل به مردم ایران درباره توافق را از ديگر موارد سوال خود از وزير خارجه خواند. او با اظهار ناديده گرفتن تعهدات از سوي طرف مقابل، پرسيد چرا با وجود تشدید تحریم‌ها از طرف مقابل که برخلاف اصول توافق بود مذاکرات را ادامه دادید و هیچ اقدام مقابله به مثلی انجام ندادید؟

ظریف: مذاکرات چهره تعاملگراي ایران را نشان داد
وزير امورخارجه در پاسخ به اين پرسش با بيان اينكه بدخواهان ایران، برای اعمال قدرت و نفوذ ایران مانع‌تراشی کنند، تهدیدانگاری و تهدیدنمایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را با دو هدف عمده طراحی شده خواند و توضیح داد: اين تهديدات نخست ترسیم چهره‌ای ناامن و خطرناک از ایران که صلح و امنیت بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و دوم تضعیف توان اقتصادی، دفاعی و صنعتی کشور و تحمیل فشار بر مردم خوب ما از طریق تحریم‌های ظالمانه ونامشروع شورای امنیت، دوجانبه و چند جانبه است. به گزارش «ايرنا»، رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تصریح کرد: این مذاکرات از یکسو چهره‌ای تعاملگرا، باثبات و قدرتمند از ایران نشان داد و از سوی دیگر از گسترش تحریم‌ها جلوگیری کرد و در ساختمان تحریم‌ها خلل انداخت.
به گفته ظريف فضای منفی بین‌المللی که با استفاده از تحریم‌ها رو به گسترش بود، امروز به میزان قابل‌توجهی فروپاشیده و بنگاه‌های کلان اقتصادی بین‌المللی، امروز پشت در خانه این ملت صف بسته‌اند تا با این ملت تعامل کنند. وزیر امور خارجه با بيان اينكه امروز هیچ عاقلی از جنگ با ایران و اینکه همه گزینه‌ها روی میز است سخن نمی‌گوید، تاكيد كرد: سیاست ما در مذاکرات، پافشاری بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها است. امروز اصل غنی‌سازی مورد مذاکره نیست و در توافق ژنو هم بر آن تاکید شده است و تمامی مذاکرات ما برخلاف تمامی تحلیل‌هایی که بعد از توافق ژنو انجام شد و بنده و همکارانم در برابر آن به خاطر منافع ملی سکوت کردیم و خواهیم کرد راجع به میزان غنی‌سازی است.


28 دی، دیدار دوجانبه هیات ایران با آمریکا و روسیه در ژنو
ایسنا: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان از دیدارهای دوجانبه هیات مذاکره‌کننده ایران با هیات‌های مذاکره‌کننده آمریکا و روسیه خبر داد. سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفت: مذاکره با 1+5، 28 دی‌ماه در ژنو برگزار می‌شود و قبل از آن مذاکرات دو جانبه با هیات‌های آمریکا و روسیه برگزار خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که دور تازه مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان از 25 دی‌ماه در ژنو آغاز می‌شود در عین حال برخی اخبار از احتمال حضور وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات هسته‌ای خبر می‌دهند. با این حال حضور رئیسان هیات‌های دو طرف منوط به پیشرفت مذاکرات ارزیابی شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر